projekt 1 sal fugtige/våde spær

Hejsa

Jeg er igang med at renovere min 1 sal. alt er pillet ned, så der nu kun er tag og spær tilbage. jeg har opdaget at mange af mine spær er våde eller fugtige, og på et par af dem sidder der noget grønligt svampe agtigt noget.

Jeg har svært ved at finde ud af hvor fugten kommer fra. i sommeren 2010 lagde vi nyt beton tagstens tag, med diffusions åbnet undertag. i den forbindelse blev der monteret noget krydsfiner plader rundt om skorstenen, for at undertaget havde noget at ligge op ad. den plade er også angrebet.

Mit problem er, om det er normalt med så meget fugt i spærene her om vinteren, eller jeg måske skal havde mit forsikrings selvskab ind over. jeg vil jo ikke bare pakke spærene ind i ny isolering og gips, hvis der skal gøres noget ved det.


jeg har prøvet at tage et par close up billeder af spærene.






Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Jeg er igang med at renovere min 1 sal.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godt så!

Men så tyder alt jo på at der er tale om kondens!

(Og det er lidt mærkeligt at spærene osse var våde da du fjernede den gamle beklædning. Men intet tyder jo på at undertaget er utæt. Så det er lidt småmystisk)

Det var mit indtryk at det var hele tagetagen der var strippet. Derfor spørgsmålet om dug på vinduerne!

Hvis du på nogen måde kan hindre varm fugtig luft i at trække op gennem åbninger i i etageadskillelsen, (med midlertidige plastafdækninger), så vil det hæmme kondensdannelse. Opvarmning af tagetagen kombineret med ventilation vil hæmme kondensdannelse.
Men ventilation/effektiv udluftning er hvad der skal til.

Men fordi man ikke bør baserer sine byggeprojekter på tilfældige svar på en GDS-hjemmeside så find noget sagkyndig rådgivning. Der er masser af byggeteknisk ekspertise i Horsens. Tekniske Skoler, Byggeteknisk Højskole, Ingeniørakademiet, osv. Du kan fodre svin med alle de eksperter! .o)
Tak for alle de gode svar :-)


jeg er helt enig i at, jeg skal have fat i en fagkyndig person :-)

det med undertagsventilerne bliver ikke noget problem nu, da jeg isolere hele tagfladen, og får synlige hanebånd.


Spærene kan vel godt være fugtige, inden jeg pillede den gamle beklædning af, med den dårlige/ næsten ikke eksisterne dampspærre jeg har haft.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
"Spærene kan vel godt være fugtige, inden jeg ............."

Kan meget vel være tilfældet, nemlig! .o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis