Lægge plankegulv i isoleret men uopvarmet udhus

Skal til at lægge massivt fyrretræs plankegulv gulv i mit kommende 'vinter træværksted' i vores udhus. Udhuset er med betongulv og er isoleret i vægge og loft med ca 100 mm rockwool.



Rummet står uopvarmet og det skal kun opvarmes med en varmeblæser når det skal benyttes.

I alle lægningsvejledninger står der at gulvet skal akklimatiseres i et til to døgn osv OG at rummet skal være opvarmet når man lægger gulvet. Det vil jo ikke være tilfældet her ...

  1. Er der noget særligt jeg skal tage højde for?
  2. det anbefales tit at man bruger afstandsstykker for at ramme 10-bræt målet. I mit tilfælde drejer det sig om ca +5mm og altså ca en halv mm mellem de enkelte brædder. Hvor skaffer man sådan nogle mellemstykker?!? Har en blandet boks med Knudsen afstandsstykker men den tyndeste er på 1 mm


/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Siger man det! At det skal være opvarmet? Næppe. Derimod siger man noget om luftfugtigheden - vil jeg tro!

1 til 2 døgn gælder vist kun for vacumindpakkede brædder. Som leveres med en monteringsklar fugtighed!

1. God afstand til væggene, særligt ved start og slutbrættet.

2. Lad brædderne aklimatiserer et par uger - uindpakkede naturligvis! På denne tid af året vil luftfugtigheden i dit "vinterværksted" nok aldrig blive større!
Og brædderne aldrig bredere! Knald brædderne helt sammen når du monterer dem.
Der vil blive sprækker om sommeren. Det må du leve med! :o)
Hej SB

Er godt klar over at der er en sammenhæng mellem temperatur og luftfugtighed. Men da kunderne ikke altid har et hygrometer er det selvfølgelig nemmere for producenterne at tale om temperatur i stedet for et rums RF/relativeluftfugtighed

Brædderne er fra et savværk i Luleå i nordsverige og er købt på dba - men stadig i org og uåbnet plastindpakning. Brædderne har vist gennem længere tid ligget indendørs i opvarmet værelse så de 8% fugtighed som brædderne er mærket med passede sikkert ok indtil jeg hev dem hjem og 'ud i kulden'.

Nu ligger de midlertidigt i et rum ved siden af det kommende værksted hvor temp og fugtighed burde være ret ens.

Lader dem ligge derude et par uger og glemmer alt om 10-brætsmål og afstandsstykker

Et tillægsspørgsmål:

Jeg lægger gulvet pga kulde og ståkomfort. På grund af lille loftshøjde (knap 215cm) har jeg valgt at bruge 25 mm forskallingsbrædder flækket på langs som strøer. Da betongulvet er direkte mod jord kommer der selvfølgelig en dampspærre på først.

Vil det gøre nogen mærkbar forskel hvis jeg lægger fx 20 mm sundolitplader ned mellem strøerne?!?

/bjørn

Dampspærre & fugtspærre!!! :o)

Det du udlægger direkte på betonen er en fugtspærre. Som skal hindre optrængen af fugt fra undergrunden!

Det kan jo ikke skade! Flamingoen! Det må værre af hensyn til fodkulde så? :o)

Faktisk vil de 20 mm flamingo jo have en enorm varmebesparende effekt! (Det svarer lidt til at have et vindue - uden glas i. Og så sætte et stykke plastik for. Varmebesparelsen målt i procent er jo mærmest uendelig! .o))

Her hvor jeg bor vestvendt ud til vandet vil et stykke plastik for vindueshullet alle de dage det blæser nu nok gøre en stor forskel.

Selv med arbejdssko med en tyk sål er et betongulv både koldt og hårdt at stå på. Hvis der ellers var plads tror jeg også at en 'sål' af 20mm flamingo ville bedre dette. Når gulvet først er blevet lagt er det jo for sent - derfor mit spørgsmål om nogen havde kendskab eller erfaring med lignende

/bjørn

Det er jo osse lige det jeg siger! :o)

20 gr. inde -8 gr. ude.

Ruden smadres - 8 gr. såvel ude som inde - på no time.

Et stykke plastik i hullet vil hjælpe gevaldig på indetemperaturen - og trækken jo! .o)
Konklusion!

20 mm flamingo vil selvfølgelig hæve overfladetemperaturen på brædderne - med et eller andet antal grader. Hvor meget ved jeg ikke!

Men nu er det jo et værksted. Så kan du vel arbejde dig til varmen?

Eller blande dig en toddy. Hvor en såkaldt "fodvarmer" hovedsagelig består af (meget) whisky og (lidt) kogende vand! :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis