Fartpilot

Hej GDS'ere!

Jeg har været heldig, at få en fartpilot, der kan eftermonteres i de fleste bliver imellem årene 1990 og 2005, hvis bilen har speedertræk og ikke elektronisk speeder, af mærket SCS 4342 - en ret populær model. Bilen den skal monteres i er en Peugeot 306, 1,4 fra 1999.

Jeg har fået monteret alt mekanikken og elektronikken, men jeg er ikke i stand til, at få den til at fungere. Jeg har vendt og drejet alle de fejl, jeg selv kunne have gjort ved selve monteringen og lavet et hav af voltmetermålinger - alt ser ud til at være i fin orden.

Der er dog en ledning, der kunne få det hele til at vælte. Ledningen der skal give information til fartkontrollen om, hvor hurtigt bilen bevæger sig.

Der er to muligheder for, hvordan sådan en kan tilsluttes;

- til hastighedsmåleren (bilens hastighed) i instrumentbrættet eller
- til motorens RPM eller tændspolen (motorens hastighed).

Jeg har forsøgt mig ved at tilslutte speedometermåleren, men intet livstegn er der fra fartmåleren. Den har været tilsluttet en anden bilmodel og har virket fint ind til da - bare ikke i min bil.

Jeg har fået mig undersøgt til, at hvis fartpiloten ikke modtager dette signal, vil den være helt død, hvilket den er.

Der findes tre ledninger til speedsensoren og har forsøgt alle tre, men uden held.

Er der en sjæl derude, der har erfaring fartpilotmodellen eller har et lille bud på, hvad der kan give problemer? Input bliver selvfølgelig værdsat højt.

Et billede af speedsensoren er vedhæftet.

Pft. Mass
Hej GDS'ere! Jeg har været heldig, at få en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

I morges da jeg målte på de tre ledninger med tænding på, fik jeg disse resultater:

Grøn ledning: 10,89 volt
Gul/grøn ledning: 0 volt
Hvid ledning: 11,92 volt

Batterispændingen var under målingen 12,1 (med tænding på også).

I følge dine instruktioner, Polobjørn, skal jeg tilslutte den grønne ledning til fartpiloten. Det undrer mig, at det ikke er den hvide ledning, der måler lavere end batterispændingen, som du skriver.

Jeg vil prøve at tilslutte fartpiloten den grønne ledning og se, om der sker noget spændende.

Tak for svar ind til videre!
Skrevet af massg på 30 jan 2013 12:05
Hej igen,

I morges da jeg målte på de tre ledninger med tænding på, fik jeg disse resultater:

Grøn ledning: 10,89 volt
Gul/grøn ledning: 0 volt
Hvid ledning: 11,92 volt

Batterispændingen var under målingen 12,1 (med tænding på også.

I følge dine instruktioner, Polobjørn, skal jeg tilslutte den grønne ledning til fartpiloten. Det undrer mig, at det ikke er den hvide ledning, der måler lavere end batterispændingen, som du skriver.

Jeg vil prøve at tilslutte fartpiloten den grønne ledning og se, om der sker noget spændende.

Tak for svar ind til videre!
Hej
Hvis du prøver at måle med stikket tilsluttet giveren på den ledning med den laveste spænding (grøn) og samtidig lader bilen rulle langsomt frem eller tilbage bør du se at spændingen pendler mellem nul og de ca. 10 Volt - dette betinget af at du har målt rigtigt - gør den det har du fundet den rigtige ledning !
I øvrigt er det korrekt at det er den samme ledning i sikringsholder/BSM box men den behøver ikke at have samme farve !!!
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen!
Undskyld manglende opfølgning - jeg har desværre ikke haft tid til at undersøge det nærmere, men i denne weekend, skal der resultater på bordet!
Tak for svar, opfølgning kommer
Hej igen!

Hvis der er nogle, der skulle være interesseret i svar på dette problem, kommer det her. Nu har jeg fået afleveret en pain-in-the-axx bachelorafhandling, så nu er der tid i overskud, til at undersøge.

Jeg forsøgte som polobjørn fortalte, at måle på de tre ledninger, med bilen rullende langsomt frem eller tilbage og der var udslag på ledning nummer 3 (eller stikben nummer 3). Derfor var dette altså den rigtige ledning. Tak for det polobjørn!

Efter at have kontrolleret at alle forbindelser var forsvarliget og korrekt tilsluttet igen x 20 uden held, kom jeg til at tænke på, om det kunne være fordi, at jeg engang have fået installeret lavenergipærer i baglygterne samt bremselygterne. Disse har nemlig ikke den samme modstand som en almindelig glødepære har og vil i nyere bilmodeller, give et udslag i instrumentbrættet om, at en pære er gået når monteret.

Et tilbageskift til almindelige glødepærer og fartpiloten blev med det samme vækket til live!

Efter en kort prøvetur er jeg nu nyforelsket i min gamle franske sag - denne fartpilotmodel kan varmt anbefales.

Mange tak for hjælpen!! Den var bestemt værdsat
at jeg engang have fået installeret lavenergipærer i baglygterne samt bremselygterne.

Dette skulle du bare ha sagt - det er sådan at din fartpilot "trækker" stel gennem dine stoplyslamper når de ikke lyser og det kan den ikke med det du kalder "lav-ennergi-lamper" da det er diodelamper hvis man absolut vil bruge diode pærer findes der en løsning på det men det kan i spørge om hvis det bliver aktuelt !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis