Udendørs lamper med sensorer

Hej
Jeg vil gerne på mit hus have monteret lamper der tænder ved bevægelse og skal også kunne være tændt fast når det ønskes.
Spørgsmålet er hvad jeg skal investere i, lamper med sensorer på hver enkelt eller kan jeg nøjes med én og så sammenkoble til flere uden eller hvordan kan det gøres nemmest og billigst (jeg er godt klar over der skal en elektriker til at tilslutte det  )
Håber der er én derude der kan være behjælpelig, tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at sige, når du ikke skriver noget om antal og placering.

Hvis en enkelt sensor kan se hele det areal, hvor du ønsker tænding, er en enkelt sensor nok. Sensoren kan ikke se om hjørner, så i det tilfælde vil der være brug for flere.

Køb en ordenlig sensor. Servodans er rost af flere her inde (incl. mig selv), så slipper du for at den står og tænder og slukker i utide.

Det vil være en smule lettere for din elektriker, kun at skulle forbinde én sensor, da der så skal føres færre kabler med færre ledere rundt.

Hvis du tænker på lamper med indbyggede sensorer, er det ikke sikkert, at det er mulig at lave mulighed for at tvangs tænding med en afbryder.
Du skal være lidt opmærksom på den måde bevægelses detektoren virker på.
Den udsender sine stråler i en vifte form, og der skal lidt smart sagt brydes mere end en af disse stråler inden det virker.
Så derfor gælder det om at sætte den så du "bryder" den på tværs.

Feks:
Din indkørsel er 15 mtr lang og din garage er for enden, du sætter din detektor over porten pegende ud mod vejen. Den fungerer fint når du er i bil, men hvis du er gående(eller er et barn hund , kat, mm), kan du risikere at du går i mellem 2 stråler, og dermed virker det ikke før du måske er 2 mtr fra den.
Hvis du til gængæld sætter detektoren på en stolpe ved indkørslens indgang vil du helt sikkert ikke kunne komme ind til garagen uden at "blive set".

Jeg håber det giver lidt mening, det er sværere at skrive end forklare 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af sunshine09 på 28 jan 2013 14:56
Hej
Jeg vil gerne på mit hus have monteret lamper der tænder ved bevægelse og skal også kunne være tændt fast når det ønskes.
Spørgsmålet er hvad jeg skal investere i, lamper med sensorer på hver enkelt eller kan jeg nøjes med én og så sammenkoble til flere uden eller hvordan kan det gøres nemmest og billigst (jeg er godt klar over der skal en elektriker til at tilslutte det  )
Håber der er én derude der kan være behjælpelig, tak

Du kan selv vælge, om du vil have en sensor til alle lamper, eller lamper med hver sin sensor. Det afhænger af, hvordan dine lamper er placerede, i forhold til det der skal oplyses og om alt skal oplyses på en gang. Såfremt du installerer alle lamper på samme fase, kan du sagtens tvangsstyre lyset ved at føre den ledning, som tænder de enkelte lamper tilbage til en enpolet afbryder, som sender fasen ud på tændledningen. Det nemmeste er at have en fælles PIR sensor. PIR sensoren virker ikke ved at udsende stråler, men ved at måle forskel i infrarød udstråling fra det objekt, som bevæger sig i området. Det betyder så, at hvis du er klædt varmt på, udsender du ikke så meget infrarød stråling, og nedsætter derfor følsomheden for PIR sensoren. PIR står for Passiv Infrared Sensor. PIR sensorer kan fås med aftastningsområde på op til 270 grd.

fase
Hej Jeg kan anbefale følgende led projektør 

De har dog ikke sensor, men de bruger så lidt strøm så hvorfor ikke have dem tændt hele natten.

Det er nok anbefalet at kalde en elektriker, men du kan sagtens installere dem selv. Dog er der et par krav/regler du skal følge...
Harald Nyborg har dem på tilbud i det nye månedskatalog incl. sensor. ½ pris af den Hustru lige har købt i Bauhaus. :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis