Hjælp til meget våd græsplæne

Hej

Vi flyttede tilbage i August måned ind i et sprit ny hus, i et helt nyt område. Området var godt og grundigt kørt i smadder af store maskiner. 

For ikke at skulle se på jord og sten indtil næste sommer valgte vi at købe rullegræs. Leverandøren kom og grubbede jorden, og planede den. Derefter lagde vi selv græsset. 
Men allerede efter første regnbyge blev jorden meget meget blød, og flere steder synker man nærmest i. Her sidst i Januar kan vi stadig ikke træde ud på græsset, uden at lave dybe trædespor! 

Vi er grundet årstiden indstillet på, at lade græsset hvile indtil foråret, når det bliver tid til at slå græs. Men vi frygter, at tingene ikke når at ændre sig synderligt i mellemtiden - og hvad gør man så? 

Området er et lavtliggende område, og fællesarealet ved siden af, er også en stor mudderpøl. 
Problemet er iøvrigt det samme hos de fleste af os i området.

Kan jeg fortage mig noget aktivt for at afhjælpe problemet?

Mvh Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det man kalder traktose , jorden er blevet "tromlet" hård af diverse tunge gravemaskiner, så kan regnvand ikke trænge ned ......jorden skal løsnes og fræses godt i dybden ...............

elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Svend. Som jeg skrev, så er jorden blevet grubbet i ca 70-75cm dybde inden vi lagde græs.
Men resten af området er stadig kørt godt sammen. Så min teori er at jorden under min græsplæne nu er en svamp fuld af vand, og det eneste sted hvor vandet nu kan opholde sig.

Mvh Thomas

Jeg tror du har helt ret. Hvis du har mulighed for at komme af med vandet ville det være oplagt at dræne. Men hvis lokalplanen siger, at du ikke må føre overfladevand i kloakken, men at det skal nedsives, så har du et problem.
Den frække er jo at hæve niveauet på egen grund, hvis det er muligt, og dermed "eksportere" problemet til naboerne.
Men hvis du har det problem, så har naboerne vel også. Det kunne tale for en grundejerforeningsløsning med fælles afvanding til grøft, bassin eller hvad der nu er muligt.
Tag det med ro... som du skriver er det nybygget, og derfor er det selvfølgelig dybde grubbet, men det tager tid inden vandet finder sin naturlige vej gennem jordlagene.

I vores sidste hus gik næsten 2 år inden en "sø" var forsvundet fra vores indkørsel, efter vi havde bygget om. Men langsomt finder vandet vej igennem jorden og derefter var der ingen problemer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jeg kan squ heller ikke gå nogle steder på mine marker selvom de er drænet lige nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis