Køkkenrenovering

Hej
-efter 18 år med tre aktive drenge og et utal af legekammerater, der har leget tagfat omkring kogeøen... trænger vores køkken til en renovering. Køkkenet er vores samlingspunkt: spisested, samtalerum, ild i pejsen, lys på bordet...
Jeg er temmelig glad for rummet og indretning, så jeg vil bibeholde den nuværende form, men tænker at opgradere tre ting: et eller andet med gulvet -afslibning, eller en belægning oven over det gamle, nye bordplader -og ikke mindst renovering af skabslåger og skuffer.
Til at starte med søger jeg ideer til, hvordan, jeg renoverer låger og skuffer. De er laminerede hvide i midten, og så med en eller anden kant af lakeret træ uden om -sikkert en firsermodel af et kendt køkken...er ikke sikker, men kan lægge nogle billeder op.Hvis man kan det her...
Jeg har efterhånden en del erfaring med det håndværksmæssige, da vi har boet på denne gamle bondegård i to dekader snart, så jeg kan godt se, at noget af arbejdet skal overlades til professionelle -men både økonomisk og interessemæssigt- vil jeg lave mit køkken så vidt muligt selv.
Håber det giver mening...?

Kennethip
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver skam god mening. Og man kan tit komme langt for fhv beskedne midler. Et godt sted ville nok være at lægge et par billeder på. Så er det nemmere at komme med indspark ...

Der er jo selvfølgelig firmaer der sælger renoveringslåger - dem jeg har set har nu været temmelig grimme.
Når du siger renovere låger og skuffer hvad mener du så - bare at de skal skifte udseende eller?!? Laminat kan jo godt males men skaller vist temmelig nemt af. Nye håndtag frisker jo en del men vigtigst: hvordan er standen på låge- of skuffeskydebeslag?!?

Vil du have lakerede låger er det jo ikke så svært at lave nogle nye i fx mdf men du skal jo kunne lave de store (35mm) huller til kop'en på hængslerne osv

/bjørn

Uden at jeg lige ved hvordan de kanter skal renoveres.

Så er det tvivlsomt om du ved en malerbehandling kan opnå en overflade af sammen slidmæssige kvalitet som plastlaminaten.

Men nogle typer plastlaminat kan vist poleres!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Låger kan jo også ofte sprøjtelakeres, men her kræver det nok en prof. sprøjtelakere, der har de rigtige typer maling.

Det kunne jo også være en mulighed, du kunne købe nye låger i samme størrelse.


Men skal du kun genbruge korpusset, skulle du måske overveje et helt nyt køkken, der er kæmpe rabatter at hente, og så selv om man selv stiller det op.
Og er du tilfreds med den nuværende indretning, kan du jo sagtens få det nøjagtigt sådan.
mvh jens
Tak for hurtig respons...prøver at vedhæfte...

Kennethip
Hej
Jeg har for nogle år tilbage givet køkkenet her en overhaling.
Nye bordplader (savede og monterede selv)
Fliser på væg, istedet for det gamle grimme laminat.
Låger og skuffer havde den gamle fine type håndtag der sad i et hul igennem lågen, dette blev klaret med et kopbor, pu lim, og spartel, propper boret ud af et stykke plade, limet i, og derpå spartlet.
Efter en gang slibning, kom der gang i lak rulle og en god stærk maling.
Nyt gulv blev klaret i form af bilkas det bedste til 40 kr/M2.
Hele turen kostede knapt 1500kr.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis skabslågerne er en standard størrelse kunne man også bare købe nye, kig evt i ikea. her er f.eks en af de mest populære fronter ikea har.. i en meget brugt størrelse..

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10220638/#/80085811

Lige præcis ikea kører så ikke med 100% std. størrelse og dimensioner. fx er korpus lavet af et tykkere materiale hvilket gør at meget af deres lækre og ikke mindst billige tilbehør ikke lige passer over i et standard korpus. Om det fx også har indflydelse på fx hængslernes placering på lågen ved jeg ikke ...

/bjørn

nogen der ved, hvordan jeg vedhæfter billede...?

Eller...

Kennethip
STIL DIG MED MARKØREN DER HVOR DU VIL INDSÆTTE DIT BILLEDE






/bjørn

Prøver at vise mit køkken her...




yep...tror sgu det worker...


Kennethip
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også