Køkkenrenovering

Hej
-efter 18 år med tre aktive drenge og et utal af legekammerater, der har leget tagfat omkring kogeøen... trænger vores køkken til en renovering. Køkkenet er vores samlingspunkt: spisested, samtalerum, ild i pejsen, lys på bordet...
Jeg er temmelig glad for rummet og indretning, så jeg vil bibeholde den nuværende form, men tænker at opgradere tre ting: et eller andet med gulvet -afslibning, eller en belægning oven over det gamle, nye bordplader -og ikke mindst renovering af skabslåger og skuffer.
Til at starte med søger jeg ideer til, hvordan, jeg renoverer låger og skuffer. De er laminerede hvide i midten, og så med en eller anden kant af lakeret træ uden om -sikkert en firsermodel af et kendt køkken...er ikke sikker, men kan lægge nogle billeder op.Hvis man kan det her...
Jeg har efterhånden en del erfaring med det håndværksmæssige, da vi har boet på denne gamle bondegård i to dekader snart, så jeg kan godt se, at noget af arbejdet skal overlades til professionelle -men både økonomisk og interessemæssigt- vil jeg lave mit køkken så vidt muligt selv.
Håber det giver mening...?

Kennethip
Hej -efter 18 år med tre aktive drenge og et utal... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den er da klart oplagt.
Lågerne males, håndtag samt bordplade skiftes.
Gulvet kan slibes og en lys lak.
Så har man da i alt fald opnået en god del til rimelige penge :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Fandt denne -kommentarer ønskes...

Generelt er det en dårlig ide at male på laminat, har set det udført en del gange og har også selv prøvet ad. Resultat er stortset det samme hvergang, det er ikke særlig holdbart... Slet ikke med acryllak. Og man må gå ud fra at du skal havde ting stående på sådan et reol system, bøger, vaser o.lign. Det vil formentlig hurtigt komme nogle afslag.

Vil du gøre det alligevel, så skal du gøre det helt fra bunden af.

Vask alle dele godt af i grundrens, vask efter med rent vand. (rester fra sæbe og grundrens kan få maling til at skalle af)
Slib grundigt, evt med en plansliber/rystepudser med sandpapir korn 100-240.
Og derefter støv det af evt tør støv af med en fugtig klud.
Og i modsætning til hvad Twist siger, så SKAL du grunde det, ellers er dit arbejde spildt. Køb en god hæftegrunder.
Når grunderen er hærdet op, kan du evt lige slibe det blidt med sandpapir korn 240, hvis der skulle være kommet lidt støvkorn i da du har grundet.
Derefter lakere du det minimum to gange med en acryllak. Evt køb Sigmas lak, den er godt nok ekstrem svær at male med men den bliver meget hård i overfladen hvis du giver den lov til at hærde ordentlig op.

Når du har lakeret sidste gang, så lad det stå og hærde igennem nogle uger inden du tager det i brug. Så er chancen for at der ikke kommer afslag bedre.

Og det vil nok være en ide at rulle malingen på, med en ordentlig lakrulle.

Hvad er jeres erfaringer med at male på laminat -og bliver det mon ikke temmelig pebret i pris at indkøbe maling....?

Kennethip
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville spraymale det med autolak på dåse! Efter grundig slibning og rens selvfølgelig.
Men jeg er jo også så avanceret og fremmelig!
































Elektronikteknikeren
alt efter hvilken type laminat der er tale om, kan det da være en fordel at bruge en plast primer.
Men klart ja, autolak vil give et rigtigt flot resultat.
Kan med fordel købes i tyskland.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja, eller hos den lokale autolakør der kan fylde på dåse!

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej-nej!
Ihvertfald ikke alm. spraymaling på dåse - af Motip typen.

Det har dels meget begrænset slidstyrke.

Efter at have forsøgt at lakere en motorhjelm til en Ford Sierra kan det konstateres at den type maling er uegnet flader større end en halvtredser!

Bla. fordi malingen sprøjtes ud af dåsen i kegleform. Hvilket betyder dårlig fordeling af malingslaget på emnet.
I modsætning til en alm. sprøjtepistol der nærmest danner et gardin - eller hvad det hedder!

(Og er i øvrigt oplysningsmiddelbaseret - hvilket betyder at der umidelbart kan aftørres med bla. alm. terpentin f.eks.)
I er søde...og garanteret osse smukke...og måske bliver jeg en smule liderlig af at læse jeres indlæg...
Men hvad fanden er autolak, hvor købes det, hvad koster det, dækevne og hvad der det for noget med at fylde på dåse...?

Kennethip
I er søde...og garanteret osse smukke...og måske bliver jeg en smule liderlig af at læse jeres indlæg...
Men hvad fanden er autolak, hvor købes det, hvad koster det, dækevne og hvad der det for noget med at fylde på dåse...?

Kennethip
Sitting bull tror åbenbart at autolakøren bruger motip! Man kan nogle steder få det blandet, altså rigtig autolak, og puttet på en spraydåse.

Elektronikteknikeren
Ingenlunde!

Det spraymaling jeg omtaler er alm. Motip produkter!

Hvad en prof. autolakerer bruger bruger har jeg ikke den fjerneste anelse om!

Kun at alm. autolak til alm. sprøjtemaling er stinkende hamrende dyrt! .o)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også