ny overfræser

halløjsa! jeg er lidt på kig efter en overfræser. selvfølgelig er festool noget af det bedste når det kommer til fræsere og lign. men hvad med makita? 

jeg er blevet tilbudt en makita rp0900 er det en okay maskine eller er den for klein?

den skal bruges til mere end mdf og andet blødt materiale 
halløjsa! jeg er lidt på kig efter en overfræser.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kikker med fra sidelinien, da jeg søger en fræser som jeg kan lave et bord til.

Men har fræsere ikke en "slip-knap" sådan forstået, at den skal holdes inde for at køre? Eller er det bare de billige modeller jeg har set.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 29 jan 2013 10:38
jeg kikker med fra sidelinien, da jeg søger en fræser som jeg kan lave et bord til.

Men har fræsere ikke en "slip-knap" sådan forstået, at den skal holdes inde for at køre? Eller er det bare de billige modeller jeg har set.
Nogle modeller har en "låsefunktion", f.eks. de 2 nævnte Festool og Dewalt modeller. Hvis der kun er "slipfunktion", kan det måske fikses med en strips, isolerbånd mv.

Du kan finde en del inspiration til fræseborde på både engelse og amerikanse fora, f.eks. http://www.ukworkshop.co.uk/forums/ samt http://www.routerforums.com/

Jeg har selv bygget et fræsebord omkring en Bosch GMF-1400 overfræser, udstyret med et "hejseværk" fra Incra.

Både Dewalt DW625 og DW621 er anvendelige i fræseborde, da de kan udstyres med en finjusterer, så højden kan justeres. Alternativt kan du også kigge på CMTs overfræsere (forhandles hos Dorch & Danola), de er udstyret med et ganske snedigt hæve-sænkesystem. Check evt. Youtube

Med venlig hilsen

Anders

Tak for de fede oplysninger Anders.
-det er netop på Youtube jeg har siddet og luret på forskellige hjemmelavede borde og mere eller mindre kunstfærdige hejseanordninger.
Og jeg kan jo godt se, at det kunne være meget anvendeligt med et sådant i min maskinpark.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hvis det skal være en engangs model er det en power craft. eller falke. fra jem og fix.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis