Projekt Vinterhave

Hej allesammen

Med en lille familieforøgelse følger også spekulationer om ombygning, tilbygning o.l. når man, som undertegnede, kun har 94 m2 og ét værelse. Da vi dog råder over to stuer en suite, vil vi lave det ene til børneværelse og flytte spisestuen ud i en vinterhave. Det er småt med pengene, så jeg vil gerne lave så meget som muligt selv. Som minimum fundamentet. Det er her I kommer ind i billedet.

Der hvor jeg gerne vil lave vinterhaven, har vi en fliseterrasse hævet 80 cm over niveau i forhold til resten af haven. Se vedhæftede billede. For at den hævede terrasse kan bære vinterhaven bør jeg fjerne den gamle støttemur af sten og støbe en ny, men hvordan gør jeg? Hvilke materialer skal jeg bruge?




Næste spørgsmål: I hjørnet hvor jeg gerne vil have min vinterhave er der en brønd/vandafledning fra tagrenden. Hvordan kan lukker jeg den gamle brønd og flytter den om på den anden side af terrassen hvor der er et brønddæksel? ( se billeder)






Jeg håber I kan hjælpe

Mvh Jesper
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, kan I se billeder? - edit- nu er de der. :-)
Tillykke med familieforøgelsen! :o)

Først og fremmest er der meget der tyder på at al jorden under din terrasse er opfyld! Som der ikke kan funderes eller udlægges gulv på! (Bla. fordi opfyldingen næppe er kompakteret under udlægningen).

Det kan være en mulighed at fjerne al jorden og lave en vinterhave "på stolper" eller lign.!

Det kan være lidt svært at se om tagnedløbet ender i en såkaldt "tør ledning" som (måske) er tilsluttet den (nedløbs)brønd med støbejernsdækslet!
Det kunne godt se ud som om tagnedløbet er flyttet i.forb. med etablering at terrassen!
Undersøgelse og frigravning er nok hvad der skal til. (Hvis tagvandet afledes til et offentligt net er det aut. kloakmersterarbejde at lave afløbsledninger)
Hej Sitting Bull

Mange tak!

Min terrasse er i samme niveau som gade og vej, mens resten af haven ligger under (skråner væk fra huset). Sådan har det været siden 1935 hvor huset blev bygget. Det fremgår af gamle tegninger.

Hvilket materialer skal jeg kigge efter når jeg graver for at vurderer om der er tale om "opfyld" eller ej?

Og hvad er en "tør" ledning?

Mvh
Jesper
Det er muligt!

Men det er med 99,9 % sikkerhed opfyldningsmateriale der er anvendt til terrassen. Måske fra kælderudgravningen!

Det skrånende terræn er formodentlig det naturlige. Hvordan ser det ud hos naboerne? .o)

Og stensætninger rundt terrassen er ikke fra 1935, snare 60-erne!
Hos naboen skråner det fra gade og ned til huset, men hans hus ligger også længere tilbage på grunden end mit. Jeg har ingen forhave ligesom ham.
Her er et billede fra i sommers set fra den bagerste del af haven.



På de gamle tegninger fra 1935 er der et stengærde af alm. natursten, så tror at det har været der hele tiden, bare i en anden version.

Hvis jeg gerne vil fylde terrassen op med det rigtige, hvad skal jeg så gøre?

Mit oprindelige spørgsmål var også hvordan jeg støber en mur i stedet for stensætningen. Noget bud på det?

Mvh

Jesper
Annonce
Hej igen Sitting Bull. Hvis man laver vinterhaven på stolper, hvordan isolerer man så bunden?
Selv hej igen! :o)

På samme måde som en krybekælder!

Du skal være opmærksom på at der har været gravet op helt ned til mindst overkant af kældergulvet - inde ved kældervæggen!
Dvs. at stolpefundamenter skal ganske langt ned inde ved væggen.

Der kan måske udtænkes nærmest en terrasseløsning hvor man fastgør bjælker til muren og lægger dem af på en rem ude ved stensætningen! Remmen skal så understøttes af et antal stolper, som igen står på stolpefundamenter!
Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med. Nedstøbte stolper hele vejen rundt med en rem på? Eller tegner du to scenarier?
Ala sådan her?

https://www.google.dk/search?hl=da&client=safari&tbo=d&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&q=stolpefundament+terrasse&oq=stolpefundament+terrasse&gs_l=img.3...49108.53482.0.54048.11.1.0.10.0.0.248.248.2-1.1.0...0.0...1ac.1.CljOj7sxa4o#biv=i|31;d|PJr6Dzam0dQg5M:

http://www.google.dk/imgres?hl=da&client=safari&tbo=d&biw=1024&bih=672&tbm=isch&tbnid=PJr6Dzam0dQg5M:&imgrefurl=http://www.maxbo.no/Trinn-for-trinn/Terrasse-pa-soyler/&docid=rrdGkgPqBaLvbM&imgurl=http://www.maxbo.no/upload/Trinn%252520for%252520trinn/Bygge%252520terrasse%252520p%2525C3%2525A5%252520s%2525C3%2525B8yler/Scaled/b_terassesoyler2_07_284x213.jpg&w=284&h=213&ei=TJAJUZL9OYLYtAbX9YG4DA&zoom=1&iact=rc&dur=270&sig=105265908472231021875&page=3&tbnh=138&tbnw=200&start=23&ndsp=12&ved=1t:429,r:31,s:0,i:179&tx=111&ty=72

Nej. mere ala denne her.
Dog kun med een rem!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis