½ båd og en blub-stævn. Lidt at tænke over.

Ja - jeg tænker lidt på, hvad der nu er meningen.



Den oversavede dame kender vi fra Cirkus, det oversavede haglevær fra rockerkrigen, men den oversavet fiskekutter har jeg aldrig hørt om før.



Skulle det have været en bulb-stævn - og så blev det stavet forkert et sted undervejs i planlægningen, eller blev tegningerne ødelagt af ølsjatter?

Vinteren er lang endnu - jeg giver hermed eftertænksomheden frit spil. MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om den oversavede dame kan jeg fortælle at fiskerbåde under 10 meter tilhører en andet og vistnok lempeligere regelsæt.
Derfor bliver nogle både savet ned.
Jeg har set en fiskerbåd med amputeret snude.

Venlig hilsen
Knud
Jeg skal prøve at tage et billede af snuden (som er væk),
i morgen, nu er der først håndbold

Venlig hilsen
Knud
Ja det vil jeg gerne se :-)

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Her er billedet af den manglende snude.
Der må da for fanden være noget galt med fiskeriet, når en stolt fisker er nødt til at gøre sådan noget ved sin kære båd.
Endda den smukke båd som han i mange tilfælde har opkaldt efter sin smukke datter!

Venlig hilsen
Knud
Annonce
man skal ikke nødvendigtvis grine af bulbstævn, jeg har sejlet en motorbåd hvor der var lavet en bulbstævn der lignede to mælkekasser i forenden der havde fået fiber, båden facon eller mangel på samme iøvrigt var håbløs, propellen og området omkring den helt forkert lavet (ala rasmus klump) men ikke desto mindre gik den nemt 7-8 mil uden at lave ret meget hækbølge. Jeg tror det har været rent held at den havde en virkning overhovedet normalt er det jo noget der virker ved ret høje hastigheder og i meget snævre intervaller af hastighed men her virkede det.

Dr_Lyn
er der btw nogen der kan sige i hvilken havn den afbilledet fiskebåd H48 står, er det på bornholm ?

Dr_Lyn
Hej Dr Lyn

Den der står med stævnen igennem plankeværket står på Møn - i Stege Havn - den lille smalle havn.

Angående Bulbstævn - noget som overrasker:
Jeg har engang læst om et skib der blev udstyret til havundersøgelser med et undervands-kammer foran stævnen, så de kunne kigge ud under vandet. De byggede et smalt rør ned med stigetrin + et kammer i stævnen under vandlinine med glas-rude. Inden starten regnede de med at fart-tab på 1-2 knob - men oplevede at farten faktisk blev 1-2 knob højere.
Altså har de jo bygget en bulbstævn UDEN at vide, at de var langt foran udviklingen.

--- man jeg kan dælme ikke huske hvad det var for en ekspedition/hvilken bog/ - det må have været i 60érne ?? - jeg tror at det var dansk??
- ja det var bare et sidespring om Bulbstævn.

Jeg har i øvrigt lige læst at store containerskibe nu får ombygget/skiftet Bulbstævnen så den passer til de nye og lavere sejlhastigheder, som man bruger på verdenshavene - så det må betyder RIGTIG-rigtig meget hvordan faconen er.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Var det Jaq. Costeau´s "Calypso" (sikkert ikke stavet korrekt)?

Prøv at google det - jen kan ikke lige få et billed ind her.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej Bobenontot

Ja det var rigtig spændende at høre dit forslag !!!!!

BINGO.



Jeg hentede nogen billeder fra Googles billedvisning af skibet:
 Jaques Costeau´s "Calypso"

Det er helt tydeligt at der er et rør ned foran stævnen og et kammer
 der stikker frem som en moderne bulb-stævn.

Så huskede jeg ikke forkert om at de har opfundet bulbstævnen i al u-påagtethed.

I bogen stod der, at de mod al forventning kunne sejle 1-2 knob hurtigere,
end de kunne inden ombygningen.

Her er et par billeder mere:




SLUT med billeder af Calypso.
MVH A.

PS jeg synes dit navn mangler nogen vokaler - her er et forslag:
Bobenontottenognottenerknotten - det lyder da endnu bedre :-)

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis