Renovering af vægge.

Jeg skal hjælpe med at istandsætte et hus fra -68. 
 Indervæggene er gipsplader som er tilsyneladende tapetseret mange gange.

Har kun set det ved fremvisning, men jeg så at der var "buler" nogle steder ved vinduer og døre, over karmenes sider, jeg undersøgte ikke nærmere, men tror at det er overlapning af årtiers tapetsering uden afrensning, kontakter er nærmest forsænkede i tapet.

Kan det lade sig gøre at afrense uden at ødelægge gipspladerne?
Det er ældre mennesker der har boet der, så jeg håber de har været så nær... sparsommelige at de har brugt gammeldags tapetklister som er let at opløse.

Jeg regner med at sprøjte vand med lidt opvaskemiddel på med en havesprøjte og skrabe papiret af, men der skal nok spartles før jeg sætter glasfilt op, der vil jeg bruge rullespartel.
Kan man bruge en almindelig bredspartel eller er det bedre ned den specielle fleksible spartel?

Jeg har tidligere fjernet et enkelt lag tapet fra gips, da havde jeg problemer med at pappet på gipspladerne blev lidt "uldent" og gav fnuller ved spartling. Kan microdisperser binde det, eller er det bedre at grunde med fortyndet vægmaling og letslibe før spartling?

Jeg håber der er nogen der har erfaringer.

Hilsen Aksel
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej akselj.

Det er ikke noget problem, at få dine vægge pæne, har selv prøvet det mange gange.:-)

først fjerner du alt det løse tapet, gerne med en stripper, som er et kæmpe barberblad på en stang. fjern alt du kan. bland så en spand med vand og tapet opløser, du smøre på væggene med en anstryger, hvis du kan lade det første lag side, er det at foretrække, da du så er fri for at gipsen for kontakt med for meget vand :-)

når alt er renset af, lader du det tørre, når det er tørt, sliber du væggene med en stang sliber eller giraf sliber, lige for at fjerne alt små fnuller.

nu er du klar til ny væg beklædning. alm savsmulds tapet kræver en god plet spartling, glasvæv kræver en pletspartling og en fuldspartling. og glasfilt, kræver pletspartling, og 2 gange fuldspartling, og pletspartling, når det er slebet.

du kan ikke undgå og lave huller i gipsen, men de skal bare have en pletspartling, hvis det sidste lag tapet buler efter første gang spartling, så skær det væk og spartel det over igen.

Mvh Maleren

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også