svejsning - vandkølet?

Jeg har fået mig et 400 a co2 værk, nu skal jeg til at købe en slange til det skal den være luft eller vandkølet.  Jeg regner med at skulle svejse på en gammel båd i tykkelserne 4-8 mm  Jeg regner ikke med at trække mere end 3 x 16  a på primærsiden, hvor mange ampere tror i ca. jeg kan få på sekunddærside med 3x16 a ind?  Jeg regner med at svejse både med og uden beskyttelsesgas med rørtråd, gør det en forskel mht. kølingen?  Producenterne siger man kan få luftkølede slanger der kan køre op til 350 a men er det med 10 eller 80% intermittens?  Hvad siger jeres erfaringer om det, går håndtaget op i et bål hvis man bliver lidt for ivrig?  Jeg ville helst vælge en luftkølet ellers skal jeg også  til at købe/bygge en vandkøler, så bliver det lige lidt mere besværligt.


Dr_Lyn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Først tillykke med svejseværket, håber du får glæde af det.

Hvad du kan trække ud af svejseværket med 16A, afhænger af værket. De ældre svejseværk skulle have noget mere strøm, end de nyere.  Står der ikke noget på svejseværket, eller er der nogle papirer med til det ?

Har selv haft et 320A værk, der var beregnet til 16A og kørte nemt fuld styrke på 16A
Det 400A jeg har er beregnet til 25A, men igen, kommer an på hvilken model det er.

Hvis svejseværket kun er lufkølet og ikke monteret med vandkøling, så vil jeg mene du godt kan nøjes med en luftkølet slange.

Tag feks et kig her på hvad Migatronic´s slanger kan yde :
http://www.migatronic.com/da/produc...rches.ashx

Ifølge dem selv, kan en ML360 (luftkølet slange)  svejse ved 340A, ved 100% med Co2 gas.
Med blandgas kan nævnte slange holde til 270A ved 100%. 
Men de har jo også en udgave til både 400A og 500A

Bruger selv 1,2mm innershield rørtråd på det ene svejseværk, som er "født" med en ML270 slange. Der blev jeg anbefalet at gå op i en større slange for at den kunne holde til varmen fra innershield tråd.  Husker pt ikke om det er en ML300 eller ML360 slange jeg har på, men det kører ganske udemærket. Har dog ikke prøvet at køre med høj ampere en hel arbejdsdag.


De 16A burde være nok :-)
Du kan sagtens nøjes med luft(gas) kølede slange , typisk er de fysisk støre ifht en vandkøled med samme rating
Slange amp er angivet 60% intermittens, ved kendte mærker alfald
Hvis du skal køre max i flere timer med innershield skal du enten gå et nummer op i slange eller bare køre gas på den ..
Så længe det er gaskøledet slange så køb den største du kan holde ud ,
For Varmeslanger gir grimme/dårlige svejsninger pga dårlig gas dækning længe førden blir brændt i stykker
Kemppi laver de lækreste/bedste slanger men skal økonomien med er benzler også være med ,,
Migatronic er gode til at grave ned eller hænge jakken på

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der vil selvfølgelig altid være forskellige meninger om hvilke mærker der er bedst osv.
Men synes ikke at der er noget i vejen med Migatronic svejseslanger. Har hvert fald ikke haft problemer med dem jeg har arbejdet med.
Hvodan de forskellige ligger i forhold til hinanden, sådan rent prismæssigt ved jeg ikke. Men tror bestemt godt det kan betale sig at købe et af de kendte mærker hvor man kan få reservedele osv til.

Skrevet af Sømand på 26 jan 2013 10:21
Der vil selvfølgelig altid være forskellige meninger om hvilke mærker der er bedst osv.
Men synes ikke at der er noget i vejen med Migatronic svejseslanger. Har hvert fald ikke haft problemer med dem jeg har arbejdet med.
Hvodan de forskellige ligger i forhold til hinanden, sådan rent prismæssigt ved jeg ikke. Men tror bestemt godt det kan betale sig at købe et af de kendte mærker hvor man kan få reservedele osv til.


Du har ret ,, nogen er til moderen og andre datteren ,,
Og andre hader mug grønt migatronic skrammel


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det lyder godt jeg tror jeg prøver en luftkølet til en start, er der nogen der ved om hilco laver en ækvivalent til lincon innershield, min lokale pusher sælger ikke lincon desværre.

Dr_Lyn
Jeg kender ikke rigtig noget til hilco, forhandleren har vel et katalog.

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis