Billader el. lign. til elektrolyse

Hej.

Er der nogen der har et link til et sted hvor man kan købe en "uintelligent" billader, som ikke står fra når batteriet er opladet, men bare giver 12v 6a konstant (4-5-6-7a - det er ligemeget).

Skal lave elektrolyse på noget af min farfars gamle værktøj, og mangler en stabil strømforsyning...

Ville denne kunne bruges? http://www.harald-nyborg.dk/p8068/s...2v-60w-led

Jeg bor i Sverige, og skal have tingen sendt til min døgnpost, så har ikke mulighed for at gå i butikker i Danmark.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Joker

Mon ikke du kan købe noget hos Biltema?
-- eller har de ikke net-butik??

De har en sådan
 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/

Ellers kan en lille strømforsyning til et Modelbane tog vel bruges.
Noget i stil med denne:
http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?cPath=1_158&products_id=513

Du kan måske også prøve med en mobil-lader - de ligger jo sikker i mange skuffer overalt.
 - det kan vel ikke gå helt galt, når det kun er 12-16 volt?

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svaret .

Den fra biltema har alt for lave amp. Minimum 4 amp, men heller en 8 stykker -ellers tager det for lang tid. Modeltogstransformatoren kan jeg ikke forstå specs. på. 72watt (va) hvor mange vvolt og hvor mange ampere?

Måsssssssssssssssske kan fjerne overladningsbeskyttelsen fra en almindelig billader-de er en del billigere end togtransformatoren

- Henry Ford 1938
Hvis du har et 12 volt bilbatteri, ville det så ikke kunne bruges?
Så kan du jo lade op, men en moderne lader.
Jens havde fat i det rigtige. Et bilbatteri som mellemled gjorde tricket. En yderligere fordel ved den metode var, at hvis elektrolysen trak fere ampere end min Einhell lader kunne give (10 amp), så kunne jeg justere styrken ned.
Dette kan gøres ved at lave afstanden imellem anode og katode større, trække anoden lidt op af badet, indsætte en lille modstand eler ved at tilsætte mindre soda til vandet.

Jeg syntes ikke det var så let at finde vaskesoda/krystal soda (natriumcarbonat), men fandrt så ud af at Biltemas Pool produkt "PH+" der bruges til at ændre PHen i pools var ren natriumcarbonat. En spiseskefuld med top pr 5 liter vand synes at være det optimale. Mere gav ikke noget øget effekt.

Desuden har jeg efterfølgende eperimenteret med forskellige strømforsyninger og tilsætninger. En mobillader, en DCstrøforsyning til en lysskinne fra Harald Nyborg og en strømforsyning til en LCD skærm. Alle virkede, men mobilladeren gav selvfølgelig ikke de vilde ampere.
Desuden prøvede jeg kaustisk soda og bagepulver som alternati til vaskesoda. Begge dele virkede. En 2% blanding med kaustisk soda var nok, og vikede lige så godt som vaskesodaen, men er selvfølgelig mere krads og giftig. Bagepulveret virkede lidt dårligere, men fungerede.

Det bedste projekt hidtil var at afruste tanken på min lille 5 hk påhængsmotor. En renseribøjle blev hængt ned i tanken uden at røre ved siderne af tanken, væsken blev hældt i tanken, plus pol til renseribøjlen, minus til selve tanken. Da renseribøjlen ikke har det store overfladeareal, så gik det ret langsomt, men efter 3 dage var tanken rustfri. Det sorte omdannede rust der var tilbage i tanken blev taget ved at putte en håndfuld småsten i tanken og ryste den - eller rettere - putte den i cementblandenen indpakket i havehynder, og sl 10 minutter.
Den SKINNER nede i tanken, og min lille motor fra 1981 fylder nu ikke længere brændstoffiltret med lort.

Skulle i selv have lyst til at give det et skud, så tjek youtube. Bare skriv: "electrolysis rust", og så er der masser af hits. Men eller laver jeg gerne en video.

- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis