Fugt i indbygget skab

Jeg bor i en lejlighed på 2. sal. På det ene værelse er der et indbygget skab som er meget fugtigt. Skabet vender så den ene væg er til ydermur og den anden til opgangen. Faktisk kan jeg slet ikke bruge skabet da alt mugner derinde jeg har lavet huller så der er udluftning og døren til skabet står altid åben. Fugten kommer fra ydermuren. Er der nogen som har et godt råd til hvordan jeg kan stoppe fugten i at trænge ind?
Mvh Marianne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første er du nød til at pille hele skabet ned for at konstatere hvor meget skimmelsvamp der vokser på bagsiden af skabet, samt på/bag tapetet på væggen.

Derefter kører du hele skabet på forbrændingen, da det indeholder giftige skimmelspore som kan spredes til resten af lejligheden.

Herefter skal væggen bag skabet saneres, dvs. alt tapet med mug/skimmel skal kasseres, og vægen renses ned med f.eks. klorin el. rodalon.

Til sidst skal du forhindre at problemet opstår igen, f.eks. ved at finde årsagen til fugten, så du kan få den stoppet.

Det er bestemt ikke til at spøge med, sådan noget skimmel. Og det SKAL fjernes da du ellers risikerer at det breder sig til resten af boligen.

Elektronikteknikeren
Du kan f.eks. montere klimaplader på ydermuren efter afrensning:

http://www.byggros.com/da/produkter/byggeri/skimmelsvamp-indeklimaplade?gclid=CI36sI2wg7UCFY94cAodfQQAtA

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Gregersen

Tak for dit svar. Desværre er der ikke meget at pille ned i det skab. Det er faktisk bare låber for et hul :-) Der er intet tapet - det er de rå murere og altså intet tapet etc. Det eneste jeg kan fjerne er et par hylder og det vil jeg da straks gøre.
På den væg der vender ud til facaden er der mug og det har jeg vasket i Rodalon. Jeg tænkte på om der var noget man kan male på som forhindre muggen?
der findes specielle malinger, men jeg vil anbefale en løsning med de specielle klimaplader, som fås ned til 25mm i tykkelsen, som klæbes op på den kolde væg.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også