Nåå ja forbrænding det er rigtig,
men som de lærte os på teknisk skole - ingen forbrænding uden eksplosion. Det var et trick spørgsmål vi fik, om forbrænding og eksplosion var det samme der fik jeg rigtigt svaret. Om det er diesel eller beizin eller brændstof som sådan, er det to forskellige ting, men i en motor er de begge afhænglig af kompressionen. En dieselmotor bruger kopresionen til at koprimere dieslen der bliver antændt af gløderøret til en eksplosion, ved et bestemt tryk pga. komrissionen, så det gir kræfter til drivværket så man kommer fremad.
En benzin motor bruger kopressionen til at holde kraften af ekspolssionen hele vejen rundt, til den næste ekplossion og som i en dieselmotor foregår forbrændingen fra stemplet har rundet toppen og ned i bund af cylinderen og er forbrændt så det blir til kulilte gasser ud af udstødningen
.
Derfor nævnte jeg ikke forbrændingen, da det jo er en naturligt del af en eksplossion,
forbrændingen er en kædereaktion, af noget der blir antændt om det er røgen fra det bål som heksen eller konen, skal til bloksbjerg fra, som giver røgen - et affaldssof fra forbrændingen
, eller om det kommer fra udstødnigen på en bil etc.
en af forskellene på en disel motor og en benzin motor er bl.a. måletollerancen på en benzin motor, er større end på en diesel motor. der kan man bruge fald- testen. et stempel på en benzinmotor ryger hurtigere igennem end på en diesel, fordi at smørreevnen er større i en diesel, og for at opnåe en større komression til trykket på forbrændingen, så kan de lave de med en my tollerance, som er 0,001 millimeter men også for at få mere kraft og sejtræk på motoren.
På en benzin motor er der større tollerance for at kraften fra eksplosionen og den mindre smørring i benzinen ikke får det hele til at smelte sammen, men den manglende kopression gør stempelringene det så ud for og ringene afleder friktions og forbrændingsvarmen helt godt, lige som stemplet der er af letmetal, som kan tåle varmen. Og da bilerne fra 80'erne af blev bilerne hurtigere og så mere varme og friktion, så bbegyndte de og lave de fleste topstykker af alluminiumsom så fik forringer i cylinderne, så det hele kunne holde til det.
Men nu er jeg ikke mekaniker og har aldrig haft en diesel bil eller båd før, så derfor spørger jeg om nogen kender en Farrymann 10 hk motor?. men jeg har vist fået svar på det meste her og takker defor.