Jeg har en indenbords Farymann 10 HK, den oser lidt eller damper??

Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24, den sejler ellers godt og når den der knap til ventilerne lige bliver løftet starter den også med det samme næsten uden at give gas.
Min nabo nede i Juelsminde havn siger at min motor oser lidt, eller hvad det nu er, men måske er det bare noget justering eller også noget filter et sted??.
Jeg har før hen været vandt til påhængsmotor, der var der jo ikke så meget at passe på, jeg aner ikke meget om sådan en diesel symaskine der, kun at der er olie på og bundproppen nok ikke er som på en bil, så ved jeg at der må være et søvandsfilter og et luftfilter måske?? men jeg ved ikke hvor tit sådan noget skal skiftes eller tilses og heller ikke helt hvordan??
-Så hvis i kender sådan en Farrymann kan jeg måske få lidt hjælp til det??.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ellers ret vigtigt at du ser og får lært at vedlige holde den diesel, ellers har du den ikke så længe. Og hvis den oser og du ikke har fyldt nyt olie på den i løbet af en sæson kan det skyldes at der er for lidt olie på, og det sidste er ved at blive brændt af fordi det nærmest er blevet noget der minder om tjære. Det sætter sig i lejerne og disse bliver brændt af til sidst, der må være et oliefilter nederst på maskinen, det skal skiftes en gang om året ligesom olien skal skiftes ved hver sæson afslutning. Det er klogt at køre maskinen varm i ferskvand hvis den ellers er saltvands kølet. Og så fylde den op med ren frostvædske når båden står på land. Du skal også tjekke din vandpumpe om lamellerne er ved at være slidte, får den ikke køling nok løber den varm og brænder sammen. Bruger du båden i vinter perioden er det ret vigtigt at du tømmer den for vand efter hver sejltur i den periode hvor der er frost.
Om vinteren bruges en 5/40 olie om sommeren er det en 10/40 motorolie. Der er også et gear der skal have olie og det er altså gearolie der skal i dette.
Der er også en oliepind på maskinen, enten i form af den slags der sidder på en bilmotor eller i dækslet nederst på motoren hvor du tømmer for olie med en pumpe eller påfylder ny olie.
Så har jeg da gjort lidt rigtig jeg skyllet motoren for vand, med vand fra en spand og derefte tog jeg lidt af det vand der var tilbage og blandet op med kølervæske, og lod den suge det op idtil min bror kunne se at der kom kølevæske ud, men i starten var det noget sort det vand der kom ud, så jeg tror den har trængt til at blive skyllet igennem.
Men skal nok få nyt olie på og det gamle suget ud eller hvad man lige gør der??, jeg har set hos Biltema i Horsens har de sådan en olie suger til at stoppe ned ved oliepinden, den skal jeg have, hvis man ikke kan komme til en bundprop, hmm men må jo nok hellere lige høre marinecenteret på en tjekliste, eller noget på sådan en Farrymann.
Men tak for rådene håndværker vi snakkes jo nok ved he he
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Det sorte vand er sod fra din lydpotte, det er ret almindeligt at når motoren startes ryger der sort vand ud.
Det er noget værre svineri, jeg har altid en lille jolle med efter båden, og ligger jeg i havn er det næsten 100 % sikkert at den sprøjter det skidt ud over jollen hver gang jeg starter motoren op.
Ja jeg har nu min gummibåd hejst op bag ved båden, men udstødningen sidder også helt henne ved siden af båden, midtskibs for, men ja det grisser godt sådan noget.
Det er nu ikke fordi jeg ikke har forstand på motorer som sådan, men en indenbords båd motor har jeg aldrig haft og heller ikke nogen Bil med Diesel. Men forbrændingen er lidt det samme, bare forskellen at en dieselmotor arbejder mere med compresionen der skal få diesel i eksplosion med glødde rør, end en benzin motor med benzinen, der blir antændt ved gnisten fra tænrøret hvor komressionen så giver kræften rundt til næste eksplosion.
Derfor Er en diesel mere sejtrækken, da kopressionen er størrer og der er heller ikke er så meget slid i en diesel motor som en med bezin, der er mere udtørrende og nedbrydende for en motor.


Men man lærer så længe man lever og nu prøver jeg at lærer lidt mere om båddiesel motor.
Tak for indputtet.

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Ja det er rigtig har også lige været i fitniss, der skete der ikke nogen eksplosion men fik da forbrændt noget med 250 calorier he he

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Nåå ja forbrænding det er rigtig, men som de lærte os på teknisk skole - ingen forbrænding uden eksplosion. Det var et trick spørgsmål vi fik, om forbrænding og eksplosion var det samme der fik jeg rigtigt svaret. Om det er diesel eller beizin eller brændstof som sådan, er det to forskellige ting, men i en motor er de begge afhænglig af kompressionen. En dieselmotor bruger kopresionen til at koprimere dieslen der bliver antændt af gløderøret til en eksplosion, ved et bestemt tryk pga. komrissionen, så det gir kræfter til drivværket så man kommer fremad.
 
En benzin motor bruger kopressionen til at holde kraften af ekspolssionen hele vejen rundt, til den næste ekplossion og som i en dieselmotor foregår forbrændingen fra stemplet har rundet toppen og ned i bund af cylinderen og er forbrændt så det blir til kulilte gasser ud af udstødningen.
 
Derfor nævnte jeg ikke forbrændingen, da det jo er en naturligt del af en eksplossion, forbrændingen er en kædereaktion, af noget der blir antændt om det er røgen fra det bål som heksen eller konen, skal til bloksbjerg fra, som giver røgen - et affaldssof fra forbrændingen, eller om det kommer fra udstødnigen på en bil etc. 

en af forskellene på en disel motor og en benzin motor er bl.a. måletollerancen på en benzin motor, er større end på en diesel motor. der kan man bruge fald- testen. et stempel på en benzinmotor ryger hurtigere igennem end på en diesel, fordi at smørreevnen er større i en diesel, og for at opnåe en større komression til trykket på forbrændingen, så kan de lave de med en my tollerance, som er 0,001 millimeter men også for at få mere kraft og sejtræk på motoren.
På en benzin motor er der større tollerance for at kraften fra eksplosionen og den mindre smørring i benzinen ikke får det hele til at smelte sammen, men den manglende kopression gør stempelringene det så ud for og ringene afleder friktions og forbrændingsvarmen helt godt, lige som stemplet der er af letmetal, som kan tåle varmen. Og da bilerne fra 80'erne af blev bilerne hurtigere og så mere varme og friktion, så bbegyndte de og lave de fleste topstykker af alluminiumsom så fik forringer i cylinderne, så det hele kunne holde til det.

Men nu er jeg ikke mekaniker og har aldrig haft en diesel bil eller båd før, så derfor spørger jeg om nogen kender en Farrymann 10 hk motor?. men jeg har vist fået svar på det meste her og takker defor.
  

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg fik for mange år siden læst og påskrevet at det ikke hed en explotions motor med en forbrændnings motor, det var min kusines mand der lige skulle demonstrere sin alviden, han var ansat på B&W skibsmotor afdelingen i Kjøvenhavnstrup.
Da jeg så kunne vise ham en gammel motor lære bog hvor en motor var omtalt som en explotions motor, var det bogen det var galt med ikke hans viden.
Han var også sådan et rødhåret enebarn
Det er nu en forbrænding, både i benzin og diesel motore.
Om det hedder forbrænding, eksplosion, eller detanation afhænger af forbrændings hastigheden.
Men en benzin og diesel motor, kan kun svinge sig op til titlen, forbrænding motor.
Det der kunne vi sikkert bruge meget tid jeg har ikke kaldet en motor andet end en diesel motor eller en benzin motor, men synes nu også jeg har skåret det ud i pap til gengæld.   Der sker en eksplosion i begge motorer efterfulgt af en forbrænding der blir til røg.  Det er forskellen på hvordan og hvorfor det sker jeg har genopfrisket i de gamle lærebøger, og selvfølgelig kalder man det en forbrændingsmotor, da det er en af de få fællesnævnere der er på den kædereaktion der sker i en motor, om det så er en benzin eller diesel.
Men den gamle lærebog som eksplossionsmotorer er også rigtig, for i en diesel er der ingen kraft i forbrændingen i sig selv,men den øgede kopression presser antændelsen så meget sammen pga. den meget mindre tollerance, der er imellem stempel og cyllinder og det giver kraften (Eksplossionen) i en diesel motor.
 
Så er den ged hvis barberet, men lad nu være med at stå og se så fårret udMæÆææh

Håndværker: Hvad er det for en du har billede af der, er det  en lille hund eller en kat??

Mit billede er jo skibskatten Cleopetra, den var næsten ikke til at få i land til sidst, men endte med selv at hoppe ombord efter løb hen ad boltværket he he

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis