Strøm til kompressor 220V

Hejsa

Jeg har anskaffet mig en gammel Stenhøj kompressor. Problemet er at ledningerne fra trykventilen/kontakten til motoren er frakoblet. dvs. at jeg har 3 ledninger fra min stikkontakt ind i trykventilen, også mangler jeg hjælp.

Hvor skal hvilken ledning sidde?

der er 4 ledninger:

1 gul/grøn (jord) den er jeg med på

1 blå
1 sort
1 brun

På det ene billed kan i se trykkontakten sådan som ledningerne sad fra (stikkontakten til ventilen) da jeg fik den, og på det andet ser i, motoren eller tilslutningen på motoren.


Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en kompressor til 3 x 380 volt, trykafbryderen ser ud som om, den styre et relæ, evt et magnetbetjent motorværn. (trykafbryden kan dog sansynligvis godt, starte den 3 fasede motor)
Er der ikke en box, med et par knapper? (motorværn)
mvh jens
Nej det der er på billederne er hvad jeg har..Men normalt køre de med vandudskiller på... Måske det er den der mangler?

Der er flere billeder her: https://www.dropbox.com/sh/d3vi2drq4ykq438/fyFHAZNh02

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Nej det har ikke noget med vandudskilleren at gøre.

Som jeg kan se det, skal de 3 faser fra din stikkontakt, forbindes til R-S-T på din trykafbryder, motorens 3 ledninger forbindes på trykafbryderen, på U-V-W.
Hvor farverne sidder er ligegyldigt, hvis motoren køre den forkerte vej rundt, så byt to af faserne.
Husk også at føre jordledningen med...

mvh jens
Hej Igen.. Men jeg har kun 2 ledninger fra min stikkontakt (incl jord)

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

3 incl jord.. Men du tænker at jeg laver den om til 380V? også kan jeg tilføje et motorværn senere?

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Annonce
Ja som jeg har beskrevet det er det til 3 x 380 volt, og uden motorværn.

Hvis du kun har 230 volt til rådighed kniber det nok, med at få den til at køre, en mulighed er at lave den om så den køre med en startkondensator, men så yder den ikke så meget, og motoren kan nok ikke slæbe det.

Muligheder find en 230 volts motor, der yder 1,5 kw, eller få lavet et stik til 3 x 380 volt .


Men vent nu lige, måske der kommer andre og bedre bud, på løsninger end dem jeg er kommen med

mvh jens
Få nu fat i en elektriker inden du slår dig selv eller din familie ihjel. Det der er absolut ikk LDS.
Jeg har 380V, så jeg skal "bare" købe et motorværn imorgen, også koble 3 faser på den ene side af trykkontakten og motorens 3 faser på den anden side.. Så spille det.. Har googlet mig lidt frem og tilbage, og de forklaringer som jeg kan finde, siger at når de 3 faser i motoren er "kortsluttet" som de er på min, så er det til 400V, og ellers havde den været "kortsluttet" på den anden led.

Jeg har kraftstik og kabler liggende, mangler nu bare at sætte det sammen imorgen. Men et ledningsdiagram havde nu været fantastisk.

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Skrevet af mflb83 på 24 jan 2013 21:53
Jeg har 380V, så jeg skal "bare" købe et motorværn imorgen, også koble 3 faser på den ene side af trykkontakten og motorens 3 faser på den anden side.. Så spille det.. Har googlet mig lidt frem og tilbage, og de forklaringer som jeg kan finde, siger at når de 3 faser i motoren er "kortsluttet" som de er på min, så er det til 400V, og ellers havde den været "kortsluttet" på den anden led.

Jeg har kraftstik og kabler liggende, mangler nu bare at sætte det sammen imorgen. Men et ledningsdiagram havde nu været fantastisk.

Hvis du vil undgå at koble motoren om til 230V og dermed til kondensatordrift og motoren i trekant kobling, skal du koble den til en stikkontakt med 3x 400 V. De tre faser kobler du til et magnetbetjent motorværn, som styres af trykafbryderen. En anden mulighed er at lade motoren styre af trykafbryderen og indskyde et håndbetjent i kredsen. Det håndbetjente motorværn skal så kun beskytte motoren mod overstrøm. Trykafbryderen vil så virke som start- og stopkontakt.
Forbindelserne er så, at du fører de tre faser gennem motorværnet og videre til trykafbryderen og derfra til motorens klemmer. Såfremt motoren løber forkert vej byttes to af ledningerne på motoren. Jeg kan ikke se dine billeder på Dropbox, så jeg ved ikke, hvad de viser. Såfremt du undlader motorværnet, fører du de tre faser fra stikkontakten til RST på trykafbryderen og videre fra trykafbryderens tre klemmer UVW til motorens tre ledige klemmer.

fase
Hej Alle.

Tak for jeres svar.. Jeg har i dag på arbejde set at der sidder en relægboks (motorværn) jeg tænker dog at hoppe dette skridt over, da jeg nemt kan tænde og slukke på kompressoren, og slukker den når jeg efter lader den.

S. Fabin du skriver du ikke kan åbne dropbox, hvad med dette link? https://www.dropbox.com/sh/g9muhhqha6dm17p/JcY9qoWDQg

Det er lidt forskellige billeder, og som teksten siger, så er nogen af dem taget i dag på mit arbejde.. Jeg kan også konstatere at det er 380V og at der IKKE er en "0" på motoren....

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis