Opvaskemaskine skal højere op

Hej! Jeg er i gang med at sætte køkken op, og hertil har jeg et spørgsmål: Hvordan får jeg min opvaskevaskine op i højre, så den flugter med de andre elementer. Mit umiddelbare tanke var ganske enkelt at sætte nogle korte ben på en solid plade og sætte opvaskemaskinen op på den i den rette højde. Men før jeg gør det, vil jeg sikre mig, at jeg ikke gør et eller andet forkert, da der er tale om en rimelig tung maskine, som er fyldt med vand. Det kan jo gå heelt galt På forhånd tak!

edit: sorry, denne tråd skulle være i "hårde hvidevarer"...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget drjer det sig om? Normalt kan man indstille benene på maskinen.

Bent.

Skrevet af Bent Andersen på 24 jan 2013 16:01
Hvor meget drjer det sig om? Normalt kan man indstille benene på maskinen.

Bent.



Det drejer sig om 10 cm. Mit køkken skal være lidt højere end standard. Og man kan desværre ikke skrue benene så langt op.
Hvis det skal være 10 cm højere end normal, kan du vel bare bygge en platform svarende til basen på maskinen, der er 10 cm høj, også sætte drypbakken og maskinen op på den..
Ja det vil jeg gøre. Jeg var bare i tvivl om der var en eller anden grund til at dette ville bære forkert...
Jeg havde samme "problem" da jeg lavede køkken, dog ikke 100mm måske det halve, jeg valgte bare at skære nogle plade i vandfast krydsfiner og lagde under så det passede, det er nok den letteste løsning, og meget stabilt.
Normalt skære de plader på mål i silvan osv, og du betaler "kun" for det plade areal du får, og så for antallet af snit. 
Annonce
Du er ikke den eneste med behov for en højere arbejdshøjde i køkkenet. Derfor har flere af producenterne også lave ekstra høje modeller der passer til de høje køkkener.

Men ellers er der ikke noget til hinder for at lave en lille platform og stille opvaskemaskinen op på. Og den behøver ikke at være så solid som hvis det var en vaskemaskine der var tale om. I en vaskemaskine kommer du 7 kilo tøj i, gør det vådt og slynger det rundt med op til 2000 omdrejninger. Det er voldsomme kræfter ifht en opvaskemaskine hvor der bare kører to spulearme rundt stille og roligt.

Da korpus på dit køkken sikkert er lavet i melamin plade kan du også lave din sokkel i samme materiale. Du kan fx købe det i Jem&Fix hvor de kalder det for hobbyplade. De fås bla i 60 cm brede plader (240 cm lange)

/bjørn

En bjælke på 95 x 95 eller 100 x 100 under i hver side burde være OK så benene står på dem - og også stabilt :-) - dem kan du så også gøre sokkelfronten fast i.

Og når du nu er i gang med at lave nyt køkken - hvorfor så ikke helt op i normal arbejdshøjde og så nogle skuffer under ?

Det ville jeg gøre hvis det var mig der skulle til at lave nyt køkken

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ellers kan et tilpasning over opvaskemaskinen måske bruges, da er da meget nemmere...
@René:
de fleste som bygger et ekstra højt køkken gør det vel pga af kropshøjde og komfort - at lade opvaskemaskinen 'blive stående på gulvet' og ikke følge med bordpladen op er vel lidt selvmodsigende - eller gik jeg lige glip af en vits eller ironi 

/bjørn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis