Tjek efter eksisterende vådmembran

Hvis man er i tvivl om der er etableret en vådmembran i et badeværelse hvor der burde være en (fra 2005), er der så en måde at tjekke det på?
Vi har nemlig nogle granitfliser der er våde under bunden kan jeg se pga. en defekt fuge. Såfremt der er vådmembran, så kan jeg jo i og for sig bare efterlade det, fuge om og så lade vandet fordampe over tid. Er der derimod ikke det, så bør jeg jo banke gulvet op, så vandet ikke spreder sig..

Er lidt i tvivl om hvad man burde gøre. Jeg stoler ikke nødvendigvis på de tidligere ejere af huset har sørget for at følge bygningsreglementet.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Våde under bunden?

De ligger løse altså?
Kan tages op "med fingerne"? :o)


Kan ikke helt huske hvordan det er med vådrumsmembran på betongulv!

Men ihvertfald har vådrumsmembranen til formål at hindre fugt i at trænge ud i omgivende konstruktioner!

Men fugten kan jo være trængt ned ved gulvafløb eller uheldige rørføringer eller andre steder!

Så hvis der kun er fugt lige under fliserne eller fliseklæben, altså "inden for vådrumsmembranen" så er det for såvidt ikke noget problem!



Okay. Hvad skal jeg kigge efter ved afløbet?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
En "gummihud" som er smurt på gulvet, og ud i afløbet.
Jeg var netop i gang med at skifte gamle fuger i det pågældende badeværelse.

Billedet afløbsrist2 viser det efter jeg har fjernet det øverste af fugen og pludselig ser noget gummibelægning i en anden farve (det mørkegrå.. Her tænkte jeg så at dette var vådmembranen.
Men nu så kom jeg lidt længere og opdagede at den pågældende "membran" ikke sluttede tæt omkring og faktisk bare var en gennemsigtig silikonefuge (den så bare grå ud), efter alt at dømme.

Hvorfor der er 2 forskellige farvede fuger nede omkring risten ved jeg ikke.. Nogen der har nogle gode bud på det? Der var heller ikke nogen bagstop, mursnor e.lign.. er det meningen? Det kan selvfølgelig være den gennemsigtige skulle danne "bunden" og så skulle den grå være ovenpå og få en bedre form pga. det.. men det er total gætteri dog ;-)

Det at der ikke er nogen tydelig "membran"-lignende ting her, er det et tegn på der slet ikke er en membran? Jeg har også været i gang med at fjerne fugen imellem gulv og væg, og heller ikke her har jeg mødt en gummibelægning af en art. Det kan måske til nød forklares ved at der bare er sat fliseklæb ovenpå en eventuelt membran, hvorfor den ikke er tydelig, selv når jeg har fjernet fugen.

Alternativt, så kan det naturligvis være der findes vådmembraner der ligner silikonefuger og jeg har derved netop lige skåret den over ;-) I så fald: Hvordan reparerer man en vådmembran?


Mvh.
Michael Lind Mortensen
Annonce
Den ignorerede åbenbart mit andet upload.. her kommer så det andet billede.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hmm.. og så dukkede den op efter lidt tid.. that's weird.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Du har ikke et billede hvor risten er løftet af ?
Svært at se udfra de billeder om den er trukket helt med ud i risten nemlig.
Nu har jeg :-) Så vidt jeg kan se er der kun den der plastikkrave ..

Fnuller-værket rundt om selve afløbet er forresten bare fugefra andre områder jeg er i gang med at kradse ud.

Nogen der har nogle gode fif til at virke gamle fuger forresten?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis