Alternativ til udendørshane

I forbindelse med en forsikringsskade ordner vi pt. et gammelt badeværelse, hvor vi har en udendørshane der går ind og kan afbrydes fra dette badeværelse. 
Spørgsmålet er så nu, om vi bør bibeholde installationen eller om vi bør droppe den udendørs hane helt og holdent. 

Det skal siges vi har en anden udendørshane på den anden side af bygningen, men det er så ud for bryggers ved forhaven og ikke baghaven. 
Hvis man i dag skulle sørge for vand til udendørs brug, hvad ville man så reelt gøre? Det jeg primært gerne vil opnå er en løsning hvor jeg ikke skal bekymre mig om frostsprængte rør.

Den løsning der er nu trækker et blottet jernrør ud af væggen, rundt om et hjørne og på en udendørs hane.. det virker alt andet lige dumt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drop den hane.

Jeg har selv een udendørs hane som jeg har megen fornøjelse af.

Men det er fordi jeg osse har en 20 meter lang vandslange så jeg kan servicerer størstedelen af parcellen! Herunder lidt lynvask af ét stk. automobil.
Et alternativ er en udendørs hane, som er frostfri.
De virker ved at ventilen sider længere inde, altså gerne på indersiden af muren hvor der er mere end 0 grader, og så vil hele det yderste stykke også være tomt for vand af naturlige årsager.

Fx:
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Udendoershaner-Frese--Frese-Frostfri-gaardpostehane-for-kronegreb-og-noeglefunktion-428456.html
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Udendoershaner-Frese--EqiWater-design-posteventil-15x220-320mm-m-greb-542892.html

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Jeg tror vi dropper hanen og evt. skifter den anden til en frostfri variant :-).. Så skulle det vist være løst..

Så må jeg bare lige købe en længere slange.. Tak for rådene.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Lad den for gud skyld sidde. Har boet i et hus, hvor der var en hane i forhaven og ikke i baghaven, og det var ret generende. Slanger skal tages frem og rulles op efter brug. Derfor får man aldrig brugt dem, og bruger en vandkande i stedet, når man skal give blomsterne en smule vand. Og denne gider man ikke slæbe fra forhave til baghave hele tiden.
Har en udendørshane, og en lille slangevogn med 30 meter slange på, det tager 1 min at rulle slangen ud og 1 min at rulle den ind igen, kan ikke se det store problem.
Annonce
Jeg ville gerne have en udendørshane i min baghave hvis jeg havde muligheden, vores i forhaven sidder tosset, når nu det meste af haven er bagved.

Skift du den til den frostfrie type.
Hvis der er et uisoleret rør ud til hanae kan der monteres en stopventil med aftapning på den varme side af væggen, noget som denne:
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Stopventiler-Pipefix--Stopvent-m-aftapning-1-2-195146.html
Der findes vistnok nogle der er lidt mindre grimme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis