Læg gulvvarme i eksisterende betongulv

I forbindelse med en forsikringssag bliver dele af 2 rum banket op af forsikringen, for at skifte nogle rør. Nu overvejer jeg så, om jeg burde lave en opgradering der hed installation af gulvvarme, nu rørene er blottet.
Det er nemlig gulv der pt. er ret kolde og rummene varmes kun op af en enkelt radiator i hver. Og da gulvene alligevel skal gøres plane vha. beton eller planerings-spartel, og fjernevarmerørene alligevel skal skiftes, så kunne det være man skulle gå all-in og få smidt noget gulvvarme i når vi alligevel var i gang.

Mit spørgsmål er så nu: Kan man uden videre bare gøre det? Er man ikke nød til at banke gulvet op i hele rummet, ned til en given dybde? Og i så fald hvor dybt? Er det noget man selv kan gøre, eller bør man få VVS-folkene til det?
Det skal siges rummene er fra 1972, så isoleringsstandarden er også fra dengang.

Og sidst men ikke mindst: Hvis man allerede har rørene blottet, hvor meget skal man så regne med det ca. koster at lægge gulvvarme pr. kvm?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke kunne betale sig at lave gulv varme uden først at have isoleret under gulvet
Okay, så du siger egentlig jeg skal banke hele gulvet op, således der kan laves isolering under det? Kan man ikke bare banke nok op til der er plads til isolering + gulvvarme + hvad end frihøjde der skal være fra gulvvarmen til overfladen af gulvet.?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Lidt kommentarer:

Så vidt jeg husker, skal der min 300 mm isolering under gulvet, så ud over at banke gulvet op, skal der også graves ud. Alt efter hvordan huset er bygget, skal skillevægge muligvis understøbes. Og der kan også være problemer ved fundamentet.

Din nuværende gulvvarme kører sikkert med returtermostater. Hvis du skal have gulvvarme i større rum, skal du have en shunt og gulvvarmestyring. Denne skal monteres et sted, og der skal trækkes rør frem.

Gulvvarme kræver i øvrigt, at rummene er godt isoleret, for at virke ordenligt. En mulighed kan være at bevare eksisterende radiatorer, hvis der er dårligt isoleret

Spørgsmålet har i øvrigt været vendt rigtig mange gange her inde, så søg lidt rundt.
Gulvvarme indstøbt i beton - uden isolering under. Er en rigtig dyr!!! fornøjelse. Men mulvarpene og rotterne vil naturligvis glæde sig.

Desuden er det nærmest forbudt! Bygningsreglemets krav til varmeisolering ved ombygning og renovering skal overholdes.

I en salgssituation vil du iøvrigt have svært ved at forklare hvorfor du anno 2013 laver gulvvarme i et badeværelse - uden den fornødne isolering under!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også