Efterisolering af ydervæg.

Hjæææælp,
Vi har en lille tilbygning som jeg ikk ved hvad er bygget op af, men tror det er:
Yderst til inderst:
- 19/100 brædder, en på to ( det er sikkert ;-), men herefter....
- 10 cm isolerings opbygning af ukendt art ( er opført i 68, og der er ingen problemer med fugt skimmel mv.)
- Gipsplade.

Trods to radiatorer er det svært at opvarme det ca 14 kvm rum, og derfor vil jeg nu efterisolere indefra.

Jeg har læst at hvis jeg opsætter et træskellet uden på de eksisterende gipspladerne (10 cm væg), og ikk bruger en ny tykkelse isolering på mere end 5 cm, altså en tredje-del af den samlede tykkelse, så behøver jeg ikk og sætte ny dampspær op i den nye 5 cm tykke ekstra væg, men kan blot afslutte med gipspladerne, filt, og male.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

T


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt du ville kunne det (måske).. men hvorfor ville du? Dampspærre er jo ikke ligefrem det dyreste i verden. Og jeg ville da til enhver tid foretrække det var tæt, således du undgår ubehagelige problemer med fugt?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Dernæst kommer så også, at du naturligvis skal huske du spilder plads ved at isolere indvendigt. Noget der muligvis ikke er så sjovt når lokalet i forvejen kun er 14 kvm. Har du overvejet at isolere udefra? Da det er en tilbygning, så kan du måske nøjes med at gøre det der og stadig have en pæn facade udefra (alt afhængig af opbygning). Og med f.eks. skalflex facadeisolering, så skulle det vist være muligt at gøre som gør-det-selv.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Det store ? er jo om der eksistere en fungerene dampspærre, samt hvor dybt inde den er placeret!

Elektronikteknikeren
Det er vel ligegyldigt hvis han bare sætter en ny dampspærre op? Så er han ude over det problem.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Næh! Der må nemlig ikke være 2!

Elektronikteknikeren
Der må dels ikke være to dampspærrer i konstruktionen. Og dels er det fuldstændigt økonomisk U-forsvarligt at efterisolere med kun 50mm mineraluld.
Dampspærre, beklædning, lister, el-arbejde, malerarbejde er fuldstændig det samme uanset hvor tykt et isoleringslag du vælger.

Besparelsen pr. år ved efterisolering med kun 45 mm isolering vil være ca. 1,25 kr./m2 og en tilbagebetalingstid på ca. 4 år.

Besparelsen pr. år ved efterisolering med 145 mm isolering vil være ca. 3,00 kr./m2 og en tilbagebetalingstid på ca. 6 år.

Mit svar er baseret på Rockwools "Spar Penge" beregner. Og kan være for optimistisk! .o)

Men kik selv efter: http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også