Utraditionel gulvopbygning med ESP

Hejsa alle sammen.
Jeg har gang i et projekt, hvor jeg har brug for at høre jeres mening, så fyr endelig løs

Udfordringen er, at huset har kælder under det meste af huset, men i det rum vi har gang i er der ikke. Derved skal det nye stuegulv ret højt op for at være plan med resten af huset.

Så når jeg endelig kommer ned til nyt bære dygtigt underlag har jeg ret højt op og det ville jeg bygge op på denne måde:


Alle rør ender i vakserummet i kælderen hvor de bliver tilsluttet.
Jeg ser følgende fordele
1. På denne måde vil jeg ikke få en eneste kuldebro, hverken mod gulv eller ydrevæg.
2. Ingen isolering der skal skæres i til rør.
3. Radon / dampspærre vil ikke få en eneste rør gennemføring nedadrettet.
4. Isolerings krav i hvertfaldt opfyldt med 600 mm. Skulle man ligge 100 mm ved rørerne?

Jeg vil bruge Sundolit mx250 som jeg har fået oplyst kan klare 7 tons i langstids påvirkning så det burde holde...

Grunden til at jeg bruger 2 x 22 mm gulvspån oven på ESP er, at så er det mere stift i forhold til et lag (bliver kydslagt og fuldlimet + skruet) og desuden har jeg mere at skrue i når jeg skal sætte vinkelbeslag fast til spærtræ.

Og nej vil ikke bruge beton, har ikke tid til tørre tid .

Men nu er det jo en hjemme strikket løsning så ikke sikkert det holder i virkeligheden.

Så hører gerne alle jeres mening omkring det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal der vist lige tænkes lidt over! .o)

Men påstanden om at du ikke har tørretid, såfremt du anvender beton, passer bare ikke!

Du kan ligge fugtspærre og strøgulv på - dagen efter udstøbning!
Det ser ud til at være en super gulvkonstruktion, men husk at din konstruktion også skal være tæt der hvor rørene forlader den (men det tror jeg nu også du har tænkt på :-) ).

En dyr konstruktion !

Husk at isolere dine rør(også koldvandsrør mod kondensering)

Vrøvl Sitting Bull, man kan ikke lægge fugtspærre og gulv dagen efter udstøbning!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Overdrivelse fremmer forståelsen! :o)
Skrevet af Orla Nautrup på 22 jan 2013 23:50
Det ser ud til at være en super gulvkonstruktion, men husk at din konstruktion også skal være tæt der hvor rørene forlader den (men det tror jeg nu også du har tænkt på :-) ).

En dyr konstruktion !

Husk at isolere dine rør(også koldvandsrør mod kondensering)

Vrøvl Sitting Bull, man kan ikke lægge fugtspærre og gulv dagen efter udstøbning!!


Takker Orla

Ja tænker jeg vil bruge de DAFA rørgennemføringer.

Ja en ret dyr løsning det ved jeg.

Ja rørerne skal isoleres.. Tænkte på, at fylde op med de 200 mm isolering som der er plads til, det burde isolere dem mod kondensering

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Sitting Bull på 22 jan 2013 22:50
Den skal der vist lige tænkes lidt over! .o)

Men påstanden om at du ikke har tørretid, såfremt du anvender beton, passer bare ikke!

Du kan ligge fugtspærre og strøgulv på - dagen efter udstøbning!
Så når vu nu fjerner overdrivelsen
Hvor lang tørre tid er der så?

Jeg bibeholder dog træet, da jeg bedre kan arbejde med træ fremfor beton...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ok at fylde op med 200 mm isolering imellem strøerne, da du jo overholde 1/3 dels princippet (max 1/3 indenfor dampspærren).

Du skal nok vente 28 dage efter en evt. udstøbning, inden der lægges damp/fugtspærre ud med trægulv ovenpå, men det er der dog vist ikke ret mange der venter med så længe.

Det tager dog min 1 år inden beton er 100% i balance med omgivelserne, og ikke afgiver restfugt mere.

Jeg ved ikke præcist hvad eventuelle anbefalinger er når der lægges gulve opven på et nyudstøbt betondæk!

Men gulvleverandører og strøfabrikanter har nok nogle vejledende tider.

Det er dog helt klart at når der udlægges en fugtspærre ovenpå betonen, (og den er tæt), kan du principielt udlægge trægulv lige så snart du kan gå på betonen.
Den mængde vand der indgår i betonblandingen medgår for langt størstedelen i hærdeprocessen. Vandet indgår i en kemisk forbindelse med cementen! Forbruges simpelthen. Omdannes til et andet stof. Kan man sige!

Men så er der ganske rigtigt det der hedder restfugt.
Som dels fremkommer fordi der er "for meget vand i betonen" og dels fordi der sker en vis fordampning af fugt fra betonen.

Ihvertfald er det sådan at hærdeudviklingen i beton og dermed vandforbruget samt fordampningen er størst lige efterudstøbning. Alt efter cementtype og cementindhold opnås 50% af slutstyrken i et ganske almindeligt betondæk der indgår i et terrændæk - efter 1 uge.

De 28 døgn er et tal der har bidt sig godt fast. Men er altså et teoretisk tal hvor en vis betonstyrke skal være opnået.

Men måske var det bedre om "nogen" fandt frem til de vejledninger der gives af gulvfabrikanter og strøleverandører. Som tidligere sagt!
Jep, som altså er Mads meget grundig med sin opbygning.

Den nederste plade kunne dog godt udskiftes til en tyndere og billigere alm. spånplade, ellers ser det fint ud.
Skrevet af Koludabyg på 23 jan 2013 19:01
Jep, som altså er Mads meget grundig med sin opbygning.

Den nederste plade kunne dog godt udskiftes til en tyndere og billigere alm. spånplade, ellers ser det fint ud.
Takker René

Du skriver jeg kan skifte den ene plade ud med en spånplade, men kan jeg så ikke risikere, at med 2 forskellige materialer at de vil arbejde forskelligt med varme / kulde / fugt, selvom det jo gerne skulle være begrænset hvor meget de parameter ændre sig


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nej, ingen problemer i det.

Det var den nederste gulvspån, du kunne udskifte til en alm. 16mm spånplade frem for en 22 gulvspån, som koster noget mere...
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også