Tunge køkkenskabe på gipsvæg

Hej! Jeg ved, dette har været oppe og vende flere gange, men jeg har ikke fundet et fuldstændigt svar, så jeg opretter hermed en ny tråd:

Jeg er flyttet i ny lejlighed skal sætte nyt køkken op et sted, hvor der ikke var ophængt noget før. Der er mursten inde bag ved, men foran er sat en gips-forsatsvæg for at isolere, fordi rummet på den anden side tidligere var uopvarmet opbevaringsrum, men nu har fået tilført varme og er ligeså beboeligt som resten af lejlighed. Så i princippet kunne man vel pille forsatsvæggen ned, men nu er den der, og den holder også godt på lyden, så det er glimrende. Men til sagen: Jeg vil hænge en række tinge køkkenskabe op, som skal holde tallerkner og alt det andet oppe, mens jeg og mine små børn kan opholde os sikkert nedenunder. Så spørgsmålet er, hvordan det skal klares.

Info:
-Der er to lag gips og jeg kender udmærket til ekspantionsskruer, men har aldrig hængt noget så stort op.
-Jeg ved ikke, om det er træ- eller stålreglar, og jeg ved ikke, hvor de er. Men kan det være nødvendigt at finde frem til dem og hænge op i, og i så fald er, er der en metode til at finde dem?
-Det ene hjørne støder i øvrigt op mod solid mur, så der kan man vel afhjælpe presset med også at skrue det skab fast i siden.

Tusind tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De røde expandet plugs kan bære 85 kg pr. stk i 2 lag gips. Så der er intet problem i at hænge skabene op direkte i gipsen.
Skrevet af jenshøj på 22 jan 2013 13:15
De røde expandet plugs kan bære 85 kg pr. stk i 2 lag gips. Så der er intet problem i at hænge skabene op direkte i gipsen.

Jeg har altig været lidt i tvivl om det der med hvor mange kilo "pr. skrue". Betyder det i teorien, at skabet kan bære 340kg, hvor det hænges op med fire skruer fordelt jævnt? Jeg ved godt, at skabet ikke kommer til at skulle bære over et kvart ton, men det er bare for at forstå...
Nej!

Det er klart at den bygningsdel man fastgør i skal kunne bære de 340 kg!

Men ellers er det rigtigt at en stribe overskabe ophængt i en normal 2 lags gipsvæg ikke er noget problem.

Og det er klart at skruerne og skabene skal monteres korrekt!

Og det kan være godt at vide hvor reglerne er. De kan nemt lokaliseres ved at banke på gipsvæggen!
Ja, gipsen holder nok ikke til de 340kg, men det gør plugsene gerne.

Så mange kilo kommer der dog heller ikke i et overskab, at man bør frygten skabene falder ned, når de monteret med expandet plugsene.
Annonce
Så jeg kan altså godt regne med, at gipsen alene kan holde det - eller er det absolut nødvendigt at skrue ind i reglarne?

Hvis jeg skruer ind i reglarne, hvilke skruer skal jeg så bruge der? tak!
Ja, gipsen kan sagtens holde til det.

Hvis du skruer direkte i reglerne, så min. 80mm skruer ved 2 lag gips.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis