Ventilator badeværelse - hvilken type ???

Hej.
Jeg vil sætte en ny ventilator op i badværelset til fordel for den gamle der aldrig har virket i den tid vi har boet i huset.
Jeg troede at strømstikket i "hullet" til ventilatoren var styret af kontakten til lyset. Så jeg købte blot en "standard" ventilator, med det resultat at den kører hele tiden uden at kunne slukkes

Nå - det var 129kr ud af vinduet - det overlever jeg nok

Hvilken type skal jeg i stedet købe når der åbenbart er kontinuerlig strøm i ledningen.

En timerstyret ? Jo men den skal vel også have tænd/sluk for at få en impuls om hvornår den skal starte ?
En fugtstyret ? Jo - det var den gamle og den virkede som sagt aldrig helt godt.

Kan man købe ventilatorer med indbygget tænd/sluk ?


PS/ Beklager hvis formuleringerne ikke er særlig professionelle el-tekniske. Jeg er absolut ingen elektronik-nørd.

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg troede at strømstikket i "hullet" til ventilatoren var styret af kontakten til lyset.
Kan du ikke forbinde udtaget så ventilatoren starter og stopper sammen med lyset?

fase
Hvorfor ikke lave det rigtigt nu du er i gang?

Det bedste er en ventilator med forsinket indkobling og efterløb, det er hvad jeg har i mit badeværelse.
Når man tænder lyset går der et par minutter før ventilatoren starter (så kan man hurtigt lige hente noget i badeværelset uden at den går i gang).
Når man slukker lyset kører den yderligere 5 minutter.

Men det kræver at du får en 'trikker til at trække et styrekabel, enten fra lyskontakten eller fra lampeudtaget.

MvH,

Bent.
Har noget tilsvarende - kræver fase - nul og tændledning fra lampen.

Der er en lille detaljeforskel på min og Bents - min har ikke indkoblingsforsinkelse.

Til gengæld har den fugtsensor, det vil sige at hvis den indstillede fugtprocent ikke er opnået efter efterløbstiden er udløbet tager fugtstyringen over. Det er kun sket ganske få gange når datteren har hygget sig i længere tid i bruseren :-)

Mener jeg købte min på tilbud i Bauhaus til omkring kr. 500,-.

Mener fabrikatet var Duka.

EDIT : det er sådan en fætter her jeg købte :
 
http://

www.bygmaonline.dk/shop/ventilator-el700th-oe100mm-9814p.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svar fra alle.

Jeg vil arbejde videre med en fugtstyret model .

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Nej, man skal godt nok levere nogle våde prutter, hvis det skal få ventilatoren til at gå i gang.
Du kan også købe en ventilator med snoretræk, hvis du nu kun har fase og null fremme. Så hænger der en snor ned som du giver et lille ryk, for at tænde eller slukke.
Dog er den bedste at have en mellemledning med op, så den tænder samtidig med lyset, og derudover har lidt efterløb så den kan nå at suge den fugtige, (eller lugtende) luft ud. Og fugtstyring til at suge ekstra længe hvis du har taget damp bad :p

Jeg har sådan en blæser liggende som EISOE linker til "Duka El700th" liggende, som er helt ny. Den kan vi godt finde en god pris på hvis du vil. Den er med både tidsstyring og fugt styring.
den kunne jeg godt være interesseret i hvis ikke du er kommet af med den og prisen er god
vh
gug
Skrevet af Illisher på 23 jan 2013 15:08

Jeg har sådan en blæser liggende som EISOE linker til "Duka El700th" liggende, som er helt ny.

Hmmmm - hvad mon den er beregnet til at blæse ind - min er en ventilator ( der suger )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg købte fornylig en DUKA EL700, som vi har fået monteret i badeværelset (for at være helt lovlig skal man jo bruge en elektriker til det skidt.. suk).. Den mener jeg burde virke upåklageligt selv bare med en konstant fase, da du så bare kan nøjes med at bruge fugtstyringsdelen og undlade at den tænder med lyset.
Man skal bare huske at indstille følsomheden. Det gjorde vi ikke i starten.. så tændte den aldrig. Nu tænder den mere eller mindre når man ville forvente det.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis