Ombygning af vindue

Jeg kom hjem fra et tandlægebesøg og opdagede til min gru, at et stort vindue i mit værksted var knust. Jeg tror at det er en fugl der har hamret hovedet imod... så jeg måtte i gang med en rulle plastik, da der godt nok var "modvind" i værkstedet (så fik jeg dog fejet lidt af støvet væk)

Nå, men vinduet er ca.135 x 82 cm(bredde x højde) og så kom jeg til at tænke på, om det kunne lade sig gøre at lave det til et "bondehus vindue" med sprosser, da det ville passe lidt bedre ind i stilen.
Tror i det kan lade sig gøre at lave et kors, eller feks 2 lodrette "stolper" uden at pille hele vinduet ud og starte forfra?
Min ide var at man kunne montere nogle lister i den gamle ramme, og så sætte noget nyt glas i ?

For jeg vil ikke lave ide'en med at sætte lister uden på glasset, det har jeg set gjort andre steder, og efter et par år bliver det grimt.

Der bliver tale om et lags glas, som jeg måske senere kunne lave et fortsats vindue til, hvis jeg får råd til den solfanger jeg gerne vil ha'    
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et tandlægebesøg og en knust termorude - på en og samme dag.
Så har man simpelthen oplevet nok - og bør udsætte al videre aktivitet til i morgen! :o)

Men det kan man godt. Sætte et kryds i.

Men for mig ser det da ud til at der er en ramme i vinduet? Eller hva'?
Ja, det var en dyr dag 

Jo, der er en ramme, så vinduet kan åbnes (tophængt), så mine tanker var mere om der kunne laves et kors eller 2 sprosser i rammen, så glas arealet blev opdelt...

Kom i den forbindelse til at spekulere over hvorfor, sættes glaslisterne på ydersiden ?
Er det et levn fra de gamle kittede vinduer ? for umiddelbart ville jeg jo mene at ved at sætte listerne på indersiden, har man fjernet en tyv for muligheden med med at skrue dem af og kravle ind. Dog skal man jo lige have en enkelt i bunden, så regnvand kan løbe fra       

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du vil bruge den eksisterende ramme, hvor falsen vender udad, (ruden er monteret fra udv. side), er det nu det smarteste.

Og det er dels tradtion, men osse teknisk det nemmeste at have glaslisterne udv! Men på mange plastvinduer sidder glaslisterne på indv side!

Man kan godt lave en ny ramme hvor glaslisterne sidder på indv. side!

Men prøv evt. at finde, på nettet, et vindue med lodrette og vandrette sprosser. Så du måske på et detailsnit kan hvordan en sprodse principielt er tilvirket! :o)
Jeg havde nu ikke tænkt mig at lave vinduet om, det var mere konstruktionen jeg kom til at fundere over 

Jeg har kikket på nettet, og hvis jeg skal betale for fragt, kan jeg få en lavenergi rude, for en merpris på 100,- i forhold til et enkeltlags glas i 4mm ...  hmm- jeg tror squ jeg skal have fat i den lokale glarmester 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jo det var det... jeg prøver om jeg kan lave 2 lodrette midtersprosser som jeg kan sætte i vinduet, men min rundsav er lige gået til de evige jagtmarker, så udgifterne vil ingen ende tage...
Så det ender skisme med at jeg ringer til glarmesteren...

Eller også så murer jeg hullet til !!!

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mon der ikke bar skal nye kul i den rundsav. Motoren jo!
Skrevet af PinkHenrik på 22 jan 2013 18:37
Jeg havde nu ikke tænkt mig at lave vinduet om, det var mere konstruktionen jeg kom til at fundere over 

Jeg har kikket på nettet, og hvis jeg skal betale for fragt, kan jeg få en lavenergi rude, for en merpris på 100,- i forhold til et enkeltlags glas i 4mm ...  hmm- jeg tror squ jeg skal have fat i den lokale glarmester 

Har du kigget på interglas, der købte jeg ruder til hele huset i sommers. (http://www.interglas.dk/)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo tak har kikket på dem... de skal have 345,- for at levere et stykke glas til samme pris

Så jeg tror at min lokale glarmester kan gøre det lige så "billigt", og så bliver mine penge her lokalt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du er i vildt spare humør finder du lige et gammelt gartneri hvor du kan få lov til at "købe" nogle stykker gammelt glas. Det er nemlig 80x90 så det er en snild sag at sætte i den ramme du allerede har.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis