En god bore/skruemaskine - Hvilken?

Hej med jer

Jeg er på udkig efter en god bore/skruemaskine der skal kunne bruges til det meste - en god solid allrounder.
Jeg er på ingen måder den store "gør det selv" type og der vil ikke være tale om et værktøj der skal bruges hver dag eller lign. men jeg sætter stor pris på kvalitet og fleksibilitet.
Som udgangspunkt vil den skulle bruges til diverse opgaver rundt omkring i lejligheden - Boring af huller i forbindelse med opsætning af hylder og møbler, udskiftning af håndvask og toilet og lign. opgaver.
Der er tale om boring primært i mursten og en blanding af skrueopgaver.

Det må som sagt gerne være noget der er fleksibelt nok til de fleste typiske hjemme "gør det selv" opgaver.

Jeg har set dette DeWalt sæt: http://www.harald-nyborg.dk/p7520/dewalt-akku-14-4v-m-tilbehoer

Men har ladet mig fortælle at en god allround universal maskine bør være på 18 volt. Ligeledes kunne det være fedt med en løsning hvor batterier og lader kunne genbruges mellem flere værktøjer hvis maskinparken blev udviddet i forbindelse med køb af hus/lejlighed senere hen.

Jeg havde håbet at kunne holde budgettet på omkring de 1000-1200 kr men ikke hvis det betyder at det er en dårlig maskine.

Hej med jer Jeg er på udkig efter en god bore... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Harald nyborg har faktisk også en Makita 18 V med 2 stk Li-ion batterier - godt nok kun på 1,3 Ah. til kr. 1498,-
Og en AEG 18V også med 2 stk Li-ion 1,5 Ah til kr. 998,-

Jeg har selv en Hitachi 14,4 V med 2 stk 1,5 V Li-ion batterier og det er fint til mit brug - og sikkert også til dit - batteriet kan jo bare skiftes - Li-ion kan holde til " sjatladninger ".Jeg synes det er lidt overkill med 3Ah når vi taler lav-det-selv maskiner.Den bliver bare tungere og mere uhandy af det.

Jeg vil gætte på at begge de nævnte sagtens kan klare de opgaver du nævner.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

du har ret mht til de gamle batterier, så skal der købes ny maskine er de nye batterier klart at foretrække. Men os der har en gammel maskine og så skal ofre en lille tudse på en nye batterier og lader, der tror jeg ikke det kan svare sig.

Når jeg skrev det med en "lednings-maskine" så er det fordi min erfaring siger mig at du hurtigt løber ind i en særligt hårdtbrændt sten, fliser eller klinker, hvor din skrue maskine vil komme til kort.
Desuden er det frustrerende at skifte bor og bits hele tiden, når noget skal sættes op, men ved godt at det er et luxsus problem 

Så i mit hus har jeg 2 skruemaskiner, 2 boremaskiner og en borhammer, til mine beton kældervægge mm.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
den mest universelle maskine er faktisk en slagboremaskine.
til slibe. bore. røre. og alt andet.

så det blot er en udgave med batteri i stedet for ledning. så du ikke snubler over ledning.
af den størrelse der kan bruge til hovedparten af hjemmets opgaver.!


og det er op til deg selv om de ligger godt i hånden. og har god belangce.
i 18 volt klassen. men intet holder evigt.!
Jeg har haft en 18v dewalt i snart 15 år. Det første batteri blev træt efter et par år og det andet holdt vist 3-4 år. Heldigvis har jeg løbende leverancer af andre "døde" batterier, så jeg kan reparere mine egne. Ellers havde jeg ikke haft den idag.

Hvad jeg hører rundt omkring, er det ca. levetiden på dewalts batterier, uanset om det er nimh eller nicd. Til gengæld hører jeg indimellem om folk der har en 10-15 år gammel makita, hvor batterierne stadig er som nye.

Hvad angår lithium batterierne er mit kendskab minimalt. Vi har lige fået en ny 18v hitachi med lithium på arbejde. Nøj, det er godtnok kræs.
Hvis/når engang jeg ikke kan holde min dewalt kørende med batterier længere, er der dog ingen tvivl om, at jeg skifter med en makita.

Jeg er også enig i, at ingen har brug for en maskine med slag idag. De murbor man får idag borer lige så hurtigt uden slag. Og snakker vi beton, er en slagboremaskine ikke en skid bevendt. Der skal en borehammer til.

Hvad angår den nævnte maskine fra ikea, så er det ikke en slagboremaskine, men faktisk en borehammer. (den er ihvertfald med SDS fæste, jeg så den i forbifarten derude i weekenden). Selvom jeg også er tvivlende, kunne det faktisk være sjovt at prøve at få den i hånden en dag og se, hvad den kan/ikke kan...
Jeg har en Makita  BHP454RFE 18 volt 3ah li-on, det er en rigtig god maskine, som kan tage fat, den er med borepatron helt i metal.
Jeg købte den fordi jeg arbejder en del i metal, den trækker  M12 snittap snittap, uden problemer, altsår at skære et helt nyt gevind.
Også det indbyggede slag er ret effektivt.
Dog er det en stor og tung maskine, jeg har en stiksav der passer til samme batterier, den bruger jeg rigtig meget.
http://www.makita.dk/tool/16445/BHP454RFE.html


Jeg har en gammel Makita 14,4 volt 3 ah, fra 1996, den fungere stadigvæk fint, dog er batterierne ikke så gode som de har været, men de fungere da endnu.
Bruger man dem meget, og aflader dem helt, og lader dem helt op, en del gange i løbet af en dag, er det som om de bliver bedre, men det er jo også den gamle type.

mvh jens
elbak.

i ikea stod jeg faktisk med "slagboremaskinen" i hånden i kasse.
og kikkede på den sikkert i murhammer til 399 kr.
sikkert god til her og nu brug. med lithium ion batteri.
den siger at den skal lades op i 5 til 7 timer inden den skal bruges første gang.
måske natten over inden bygge projektet er i gang.
men næste gang jeg er ude i ikea. har murhammeren under armen på vej hjem.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis