Papirtape til gipspladesamlinger på loft.

Hej allesammen

Er ved at renovere flere værelser, og i den forbindelse igang med spartling af nye gipslofter. Som jeg har forstået det, så skal maleren, når han spartler bruger papirtape, og IKKE armeringstape. Af samme grund brugte jeg papirstapen i det forrige værelse, men hold nu k... hvor var det bøvlet... Især på et loft, hvor man også, skal bøvle med tyngdekraften. Var dengang meget fristet til at bruge armeringstape, men jeg holdte mig til tapen.

Mit spørgsmål er nu, om man kan/må lime tapen let fast i samlingerne inden man spartler over. Og hvorfor er det at man ikke må bruge armeringstape?? Synes det virker ret stærkt, og så er et selvklæbende!!!


På forhånd tak.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det selvklæbende net er ok ifh til stræk direkte sideværts og på langs, men ikke på skrå. Derfor skal professionelle bruge papirremse, der i den rigtige kvalitet også er stabilt i forhold til et skråt stræk.
Mht opsætningsproblemer, så er det nu håndterbart, hvis du bruger en ordentlig spartel, der ikke består af for meget vand.
Hvis du fylder spalten mellem pladerne og spartler tyndt på langs nede i fasen, så burde det være enkelt at lægge papirremsen op og trykke den fast ved at trække en skråtstillet spartel i samme bredde som remsen med et let tryk langs remsen. Det kan lette arbejdet at være to, men en kan nu også klare det.
Du starter med at spartle, og så trykker du papirstrimlen fast i den våde spartelmasse, med din spartel. Så tørrer det, og du spartler igen.Tørring igen og så slibning, og derefter den sidste gang spartling og efterfølgende slibning... så er du klar til at sætte filt eller male, alt efter temperament.

Held og lykke   

ARH Lars ON...så kom du lige foran mig... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak, for svar.

Lige for at forstå dig rigtig Lars. Så er armeringstapen ok til alt andet, end skråvægge?? Ja, håber ikke jeg spørger dumt??
Glasfibertapen er ikke ok til noget. Alm remse er lige så let når du følger fx Danogips' vejledning :-)
Hej!

grundet kvalitets garanti, må vi malere ikke bruge armeringsbånd mere. du har fuldstændig ret i at det er meget nemmere og smartere at bruge. og at papiret er noget bøvl.

så vidt jeg ved må det ikke bruges i nybyg, fordi det ikke kan strække sig frem og tilbage, men kun side til side. det kan papiret derimod.

skulle et nybygget hus vælte i en storm, kan taksator eller hvem det nu er, give armerings båndet skylden, hvis dette er brugt i stedet for papir, også hænger maler mesteren på ansvaret ( og et helt nyt hus)

men brug du bare armerings bånd hjemme ved dig selv. :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nå maler - hvem i alverden har bildt dit ind at maleren nu også er ansvarlig for huset stabilitet? Det er da en værre omgang sludder at huset stabilitet i yderste tilfælde kan afhænge af hvilken armeringsbånd der er brugt. Næste gang du skal på en bygge plads, så mød lidt tidligere op og spørg tømreren hvordan de har stabiliseret huset, de har helt sikkert ikke tænkt over at gipsen skal bruges som skive
#boso Det siger min mester! og alle andre maler mestre! jeg siger ikke at et hus blæser væk, hvis der er brugt armeringsbånd.
bare at det kan have en indvirken på om gipsen giver efter, og får huset til at falde sammen. 
  
(ADM: slettet grimt sprog)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

så prøv og spørg din mester hvad der sker med husets stabilitet hvis kunden istedet vil have listelofter - braser huset så sammen når det blæser? ...eller endnu værre, hvad nu hvis de vil have systemlofter......

og nej det siger alle andre malermestre ikke, for så ville de lyve

P.s. jeg er skam helt rolig, forstår dog ikke hvorfor du bliver så sur. Vi er jo blot uenige - må man ikke være det?
#boso
Jeg forklare det som jeg har fået afvide, det jo klart jeg som maler spørger min mestre om hvorfor jeg ikke må bruge armeringsbånd mere, da det jo er meget nemmere at bruge kontra papir. og derfor forklare jeg spørger om hvad jeg ved!!


Det måden du skriver på Hr Boso, det en tone jeg ikke mener som venlig, men mere bestemmende og (ADM: grimt sprog)
 

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

kun jo også være der menes at skulle et hus falde sammen, fordi orkanen sandy kommer forbi og flår det fra hinanden. så vil gips plader ikke dele sig i enkle plader og smadre mere end godt er, fordi papiret holder dem sammen som en stor kæmpe plade!!!

og nej kære barboso, er ikke sur.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også