Strøm til kolonihaven

Jeg har købt mig et kolonihavehus og der skal naturligvis noget strøm til, så det kan komme op på en vis standard. Derfor har jeg indkøbt mig et batteri og to 100w paneler som skal op på taget (tænker at jeg evt. udbygger med yderligere et eller to 100w paneler på et tidspunkt)
Det næste jeg skal have erhvervet mig er en inverter og det er der jeg har et par spørgsmål.

- Hvordan udregnes størrelsen på den inverter som jeg skal anvende (hvis jeg har 4*100w, serieforbundet solceller). Det jeg selv er kommet frem til er at en inverter på minimum 400/800w og 48v - er det korrekt?

- Yderligere vil jeg gerne vide om det er muligt at have et 12v system kørende ved siden af de 230v fra inverten (så jeg undgår tabet ved at skulle transformere, hvis det ikke er nødvendigt) eller kræver det yderligere investeringer - evt. en lade regulator eller hvordan?
Som jeg har tænkt det, sættes de to (fire) paneler i serie og forbindes til batteriet , og så videre til inverteren. Problemet som jeg ser der er; at hvis jeg trækker strømmen direkte fra batteriet til mit 12v system, kan det så ikke bypasses af de 48v fra panelerne, da tilslutning og aftaget er det samme sted på batteriet?


Håber at nogen ligger inde med et par gode tips, som de er villige til at dele med en rookie.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er 12V der skal laves om til 230V vekselstrøm , så har Harald Nyborg 3 forskellige invertere beregnet til bilbatteri 12 V , det var måske en mulighed..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har haft et firma som solgte solceller og små vindmøller...

Du skal paralel forbinde dine paneler så de giver ca. 17 - 21 volt (for et 12V system) og forbinde dem til en laderegulator...
Denne regulator skal være stor nok til at håndtere stømstyrken (200W / 12V = 16 A) d.v.s. en 20A laderegulator til dit nuværende system... Uden denne regulator vil dine batterier koge i hård direkte solskin og aflade om natten...dine batterier skal være af hårdplade typen...så har du dit 12V system, som du tager på udgangsklemmerne på laderegulatoren !!!

230V~ skal du købe efter hvad du vil bruge det til !!! Skal du bruge forstærker (radio,tv,dvd osv) skal det være ægte sinus ellers vil det lyde forfærdeligt...Harald Nyborg, Biltema og andre billige omformere er typisk firkant eller modificeret sinus og kan kun bruges til lys, hækklipper og andet...størrelsen afhænger af den max. effekt som du forbruger og køb den ikke for lille, da den så vil brænde af !!! 230V~ er en kreds for sig selv som tilsluttes direkte til batterierne...


  At sejle er at leve :o
Hvor stort et batteri har du købt ? De fleste laver den fejl at købe et alt alt for lille batteri. Har selv et anlæg men en 90w solcelle og 2x70Ah AMG batterier (alm.bil batterier kan ikke buges til solcelle anlæg). Hvis du ikke har batterikapacitet nok for du ikke nok ud af dine dyt indkøbte solceller.

Som Nautikatten rigtig påpeger SKAL du have en laderegulator, der findes typer med indbygget 230V AC inverter. Dog bruger jeg selv en billig modificeret sinus inverter, da det primær kun er til belysning.

Tag et kig på http://elfrasolen.dk/ og http://www.dansksolenergi.dk/Dimension/Dimension_batteri.shtml.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis