Hulmurs isolering, grund til frygt eller skal man bare gøre det?

G'middag til jer alle.

Vi overtager hus her fra 1/3 og i den forbindelse overvejer vi om vi skal lade huset hulmurs isolere. Der er i forvejen afsat penge til udskiftning af de sidste gamle trævinduer, samt udfræsning/ilægning af nye fugerne udvendigt.

Heldigvis viser det sig at der er en uventet positiv balance på godt og vel 25.000, som passende kunne gå til hulmurs isoleringen. Men... 

Jo mere jeg søger rundt omkring på nettet, jo mere nervøs bliver jeg for at løbe ind i fugt, skimmel og andre følge problemer, hvis vi får det gjort.

Bl.a. faldt jeg over nogle fine tegninger der viser hvordan den varme fugt inde fra huset, vandre ud igennem væggen, og midt i hulmurs isoleringen mødes den med den kolde luft udefra, hvorfra der dannes kondens.

Der er tale om et hus i 2 plan fra 1962, på 126 m2. Der ud over er der 50 m2 kælder, samt krybekælder under resten af huset. I følge tilstands rapporten er der ikke nogen isoleringen i væggene lige nu. Der er udluftnings riste i krybekælderen, og ellers forgår resten af udluftningen manuelt med åbne døre/vinduer/emhætte. Huset er i forvejen efterisoleret på loftet, samt i krybekælderen. Der er ikke omfangs dræn eller andet, ud over en dykpumpe i kælderen.

Så spørgsmålene lyder. 

1) Er der grund til frygt, med overstående hus taget i betragtning.
2) Skal der etableres noget automatisk/eldreven udluftning, enten i huset, eller i væggene.
3) Et slag på tasken, med priser fra Nordjylland. Hvad tror i så, sådan en hulmurs isolering vil stå i.
4) Tideligere ejers årlige varmeforbrug (træpiller) lå på ca 10.000 kr, vi kommer til at bruge lidt mindre end dette da vi ikke har børn. - Vil der overhovedet være en mærkbar besparelse, når forbruget ikke er højere. 

På forhånd tak for den hjælp i kan give mig, og hvis i har brug for flere informationer, så spørg endelig løs. Evt. Anbefalninger af firmaer modtages med glæde.

Ps. Jeg har ikke mulighed for at få et firma op og kigge på huset før vi overtager det, men skal udfylde papirer med lån til renovering til banken allerede i ugen her, derfor et skud på tasken mht. priser, ville være fantatisk.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige et par billeder.

http://peecee.dk/upload/view/398796
http://peecee.dk/upload/view/398797
http://peecee.dk/upload/view/398798
http://peecee.dk/upload/view/398799

Som det fremgår på billederne er der både en tilbygning og en garage. Garagen skal selvfølgelig ikke isoleres, men tilbygningen er en del af det beboelige areal, så denne skal. Den er dog bygget i 80'eren, men opført som et vaskehus så er lidt i tvivl om hvorvidt den er isoleret allerede.
forholdvis tynde hulmure er der ikke noget problem i, det typiske er vel 70-100 mm fra dengang og det er der ikke noget problem i at hulrumsisolere, hulrummet skal være ret stort før det kan blive et problem, også kunne det lykkes med en dampspærre alligevel.
Sitting Bull, jeg kan desværre ikke opstøve de fine tegninger jeg fandt lige nu, muligt jeg finder dem senere, så skal jeg selvfølgelig nok poste dem.

Men forstå mig ret, når man læser en artiklen som f.eks. denne her http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/de-vaerste-erfaringer-med-vaegge/ (Blot en ud af mange artikler jeg er faldet over) så bliver jeg lidt nervøs ved at skulle få det gjort, 25.000 er ikke alverdens undergang, men hvis der efterfølgende skal fjernes skimmel for det dobbelte beløb, så forsvinder glæden jo.


Skrevet af Danielwj på 21 jan 2013 17:45
Sitting Bull, jeg kan desværre ikke opstøve de fine tegninger jeg fandt lige nu, muligt jeg finder dem senere, så skal jeg selvfølgelig nok poste dem.

Men forstå mig ret, når man læser en artiklen som f.eks. denne her http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/de-vaerste-erfaringer-med-vaegge/ (Blot en ud af mange artikler jeg er faldet over) så bliver jeg lidt nervøs ved at skulle få det gjort, 25.000 er ikke alverdens undergang, men hvis der efterfølgende skal fjernes skimmel for det dobbelte beløb, så forsvinder glæden jo.



Som de jo også skriver i artiklen skyldes de skader jo at murene, fugerne eller sokkel har været i dårlig stand, uanset om man skal have hulrumisoleret eller ej skal du sørge for din skalmur er i ordenlig stand..

Den med sten der revner skaller af efter hulrumisolering har jeg hørt om før, det er noget med at nogen stentyper har let ved at optage fugt, og hvis hulmuren ikke er isoleret holdes ydervæggen varm så den ikke kan fryse med fugten i, efter hulrumsisolering bliver ydervæggen koldere også fryser vandet/fugten i muren og skaller af/revner murstene.. så det kommer an på hvilken type sten i har, jeg er ikke ekspert på det område, jeg ved bare vi har hårdtbrændte sten, som vist nok ikke optager fugt.. Vores hus fra 1965 er hulrumsisoleret fra fødslen..
Annonce
Jeg takker for de svar der er kommet indtil nu, må dog indrømme jeg langt fra er overbevidst endnu. Et par vise og uddybende ord fra folket derude som har lidt forstand på det eller arbejder med det til dagligt, ville gøre mig noget mere tryg.
Ha-ha.

Folk der arbejder med hulmursisolering er vild begejstrede - kan jeg forsikre dig om. :o)

Men helt generelt så kan man sige at hulmursisolering har en pris.

Dels sparer du en masse kroner på dit energiforbrug.

Dels løber du en vis risiko for en mer-nedslidning af dit murværk.

Men al erfaring siger altså også at kun ved blødbrændte sten er afskaldning kan være et reelt problem.

Og så er der jo lige hvad alternativet egentlig er???
Det er egenligt ikke fordi jeg frygter afskaldning af murstenene mest, min største frygt går forsat på evt. fugtproblemer der ville kunne opstå.

Kan du uddybe lidt hvad blødbrændte sten er, og hvordan jeg kan se om det er disse der er i huset?

Alternativet, er jo at lade være, og vente et par år og se om market ændre sig, nye produkter, ny viden (nye tilskud).

Men er der ingen som kan komme med et forsigtigt bud på hvad prisen vil blive, og nogen som evt. har nogle gode firmaer i Nordjylland de kan anbefale?
Fugtproblemer i forb. med efterisolering af hulmure, (indblæsning med granulat af en slags), er der ikke mange eksempler på! Så vidt jeg ved.
Og som sagt har man isoleret nyopførte hule mure med mineraluld siden "energikrisen" i 1972. Og isolerer stadig på den måde, nu mure med op til 250 mm mineraluld!
Uden problemer, mig bekendt!
Jeg mener helt sikkert at man kan konkludere at man har rigtig gode erfaringer med hulmursisolering!

Jeg er til gengæld ikke murer-uddannet. Der findes nogle definitioner på styrke og hårdhed af mursten. Som jeg ikke er ret godt inde i. Så jeg vil ikke vovve mig ud i en udredning! Men bla. husets alder kan fortælle noget om de anvendte facadestens kvalitet!
Vi kan håbe på at der dukker en murer op - der kan uddybe emnet!

Alternativet er næppe at lade være. Udviklingen går relativt langsomt når det gælder udvikling af isoleringsmaterialer til bygninger! Og lige når det gælder hulmursisolering har udviklingen nærmest stået i stampe de sidste 10-20 år!

Dog er det således at indblæsning af isoleringsgranulat i en alm. 30 cm tyk hulmur, tom, (altså med ca. 70 mm hulrum), har en tilbagebetalingstid på ca. 3 - 4 år. (Afhængig af opvarmningsform og pris). Og koster i omegnen af 200 kr pr. m2 hulmur.

Beregningen har jeg fra Rockwools hjemmeside. Og den er sikkert for optimistisk. :o)

Kik selv efter:

http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge
Sitting Bull.
Det var sådan et svar der jeg fiskede efter, dejligt uddybende og det gør mig en del mere tryg

Og jeg vil i så fald krydse fingere for der dukker en murer op herinde og kan være lidt behjælpelige på den front.

Og alle tiders med linket til Rockwools hjemmeside, så er det blot et spørgsmål hvor mange m2 mur jeg har, må have fat i tegningerne i morgen.

Et lille bonus spørgsmål.
Hvordan forgår det med kælderen+krybe kælder, er der hulmur til stede dernede også, eller er det noget massivt fundament? (Jeg er kok, har ingen forstand på hvordan huse er bygget)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis