Hulmurs isolering, grund til frygt eller skal man bare gøre det?

G'middag til jer alle.

Vi overtager hus her fra 1/3 og i den forbindelse overvejer vi om vi skal lade huset hulmurs isolere. Der er i forvejen afsat penge til udskiftning af de sidste gamle trævinduer, samt udfræsning/ilægning af nye fugerne udvendigt.

Heldigvis viser det sig at der er en uventet positiv balance på godt og vel 25.000, som passende kunne gå til hulmurs isoleringen. Men... 

Jo mere jeg søger rundt omkring på nettet, jo mere nervøs bliver jeg for at løbe ind i fugt, skimmel og andre følge problemer, hvis vi får det gjort.

Bl.a. faldt jeg over nogle fine tegninger der viser hvordan den varme fugt inde fra huset, vandre ud igennem væggen, og midt i hulmurs isoleringen mødes den med den kolde luft udefra, hvorfra der dannes kondens.

Der er tale om et hus i 2 plan fra 1962, på 126 m2. Der ud over er der 50 m2 kælder, samt krybekælder under resten af huset. I følge tilstands rapporten er der ikke nogen isoleringen i væggene lige nu. Der er udluftnings riste i krybekælderen, og ellers forgår resten af udluftningen manuelt med åbne døre/vinduer/emhætte. Huset er i forvejen efterisoleret på loftet, samt i krybekælderen. Der er ikke omfangs dræn eller andet, ud over en dykpumpe i kælderen.

Så spørgsmålene lyder. 

1) Er der grund til frygt, med overstående hus taget i betragtning.
2) Skal der etableres noget automatisk/eldreven udluftning, enten i huset, eller i væggene.
3) Et slag på tasken, med priser fra Nordjylland. Hvad tror i så, sådan en hulmurs isolering vil stå i.
4) Tideligere ejers årlige varmeforbrug (træpiller) lå på ca 10.000 kr, vi kommer til at bruge lidt mindre end dette da vi ikke har børn. - Vil der overhovedet være en mærkbar besparelse, når forbruget ikke er højere. 

På forhånd tak for den hjælp i kan give mig, og hvis i har brug for flere informationer, så spørg endelig løs. Evt. Anbefalninger af firmaer modtages med glæde.

Ps. Jeg har ikke mulighed for at få et firma op og kigge på huset før vi overtager det, men skal udfylde papirer med lån til renovering til banken allerede i ugen her, derfor et skud på tasken mht. priser, ville være fantatisk.
G'middag til jer alle. Vi overtager hus her fra... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt dannes en krybekælder af fundamentet!

Som i et hus fra 1962 vil være udført som stedstøbt beton. Altså massivt!

Krybekælder er på en måde træls. Det er hvad man i dag betegner som en usikker konstruktion. Hvis der er plads kan de efterisolers fra undersiden. Men risikoen for fugtproblemer er til stede.

Man kan vælge udskifte den med et moderne terrændæk. Men det er til gengæld så dyrt at det ikke er økonomisk rentabelt! (Måske med mindre man selv laver alt arbejdet. .o))
Skrevet af Danielwj på 22 jan 2013 21:59
Sitting Bull.
Det var sådan et svar der jeg fiskede efter, dejligt uddybende og det gør mig en del mere tryg

Og jeg vil i så fald krydse fingere for der dukker en murer op herinde og kan være lidt behjælpelige på den front.

Og alle tiders med linket til Rockwools hjemmeside, så er det blot et spørgsmål hvor mange m2 mur jeg har, må have fat i tegningerne i morgen.

Et lille bonus spørgsmål.
Hvordan forgår det med kælderen+krybe kælder, er der hulmur til stede dernede også, eller er det noget massivt fundament? (Jeg er kok, har ingen forstand på hvordan huse er bygget)

Fundamentet har ikke hulmur, det er massivt. men så langt nede du kan se mursten er der hulmur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis