Reperation af væg med mørtel og murer-ske. Kan jeg?

Hej LDS folk
Jeg har revet nogle leca-vægge ned der har været muret ind i ydervæggenes indervægge der også er leca. Nu har jeg jo så store kratere i de vægge der står tilbage samt i gulvet.
Det vil jeg nu "glatte ud".

Er det bare at gå igang med murerske og mørtel og glatte det ud og så pudse det over bagefter?
Jeg er lidt bange for at luftlommer kan skabe ujævnheder - eller bilder jeg mig bare noget ind?

Jeg har før pudset og vandskuret vægge så lidt har jeg prøvet før.
Tips og fif modtages.


Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har også Leca-vægge, og det er noget stads, jeg har bakset med i 20 år.

Find først ud af, hvilken mørtel, der oprindelig er brugt til opmuring og pudsning. Der brændte jeg mig nemlig første gang.

Hos os er det kalkmørtel, og jeg forsøgte at udbedre huller med en bastardmørtel.

Den "krympede" og slog revner.

Nu bruger jeg en ren kalkmørtel med ret stor kornstørrelse til at "mure" op med og pudser efter med en finkornet kalkmørtel.

Inden jeg går i gang – det er også en erfaring, jeg har gjort – skal væggen vandes godt igennem.

Jeg har brugt en forstøver, indtil jeg fik krampe i hånden.

Dernæst har jeg strøget hullerne med fortyndet kalkmørtel, ventet til det var halvtørt, dvs. stivnet, men ikke tørt, og så har jeg muret op med grov mørtel. Det sidder da endnu efter en halv snes år.

Er der i stedet oprindelig brugt cementmørtel eller bastardmørtel, ville jeg prøve samme fremgangsmåde, men med en tilsvarende mørtel.

I rigtig store huller har jeg først indmuret et tilhugget stykke Leca.

God arbejdslyst!
MVH
Eigil

Jeg har pudset leca op med en 7,7 % strandmørtel + cement og det gik fint. Finpudses med sandspartel og slibes. Forvand gerne med vand eller svum det med cement og vand.
Nogen der ved om en færdigblanding af en art kan gøre jobbet?
Fx Noget Weber Multi 280. Det er jeg vandt til at bruge
Skrevet af kasperkauf på 21 jan 2013 20:41
Hej Eigil
Mange tak for et meget uddybet svar.
Hvordan finder jeg ud af hvad mørtel der er brugt? Huset er fra 1976 hvis det er noget hjælp - mon ikke det er cementmørtel?

Kasper


Det er svært at vide, og jeg er på ingen måde ekspert, men har bare gjort nogle sommetider kedelige erfaringer.

Vores hus er fra 1959, og der er oprindelig brugt kalkmørtel til opmuring, men ved senere ændringer har de tidligere ejere frem til 1990, hvor vi købte huset, brugt cementmørtel og bastardmørtel, og det har ikke været godt!

Jeg ved faktisk ikke, hvad der var mest almindeligt i 1976, men jeg kan huske, at der den gang var 4 almindelige mørtel typer: kalkmørtel, kalkcementmørtel (det samme som bastardmørtel), cementmørtel og murcementmørtel.

Jeg ved for lidt om mørteltyper til at turde rådgive i detaljer om, hvordan man ser forskel.

Men –

i vores hus er der følgende forskelle på gammel, afhærdet kalkmørtel og cementmørtel:
  1. Kalkmørtel er meget lys, ja næsten helt hvid, temmelig porøs og kan kradses i med en skruetrækker, når man lægger kræfterne i.
  2. Cementmørtel er mellemgrå med en glat, ikke porøs overflade, som ikke lader sig kradse i overhovedet. Jeg kommer ingen vegne uden en borehammer! Det er faktisk beton!
  3. Hvor der er brugt bastardmørtel, kan jeg i det mindste gøre noget med hammer og mejsel. Den er grålig og virker - en anelse - porøs.

Så er der en tredje mørtel, murcementmørtel, som jeg husker, en af mine venner brugte meget den gang i 70'erne. Han brugte et produkt, der vist nok hed "Murcem" og som skulle være en cementmørtel, som var tilsat noget, der gjorde den hærdede mørtel porøs. Jeg husker den afhærdede mørtel som grå, men har desværre ingen personlige erfaringer med den.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis