Nye vinduer - isolerer de virkelig så godt?

Vi er ved at planlægge en energirenovering af en villa fra 1962.

Ydeemuerne er 300 mm, så er vel ca. 100 mm hulrum (originalt uden isolering). Vi får i morgen besøg af en energirådgiver, så det bliver spændende at se, om der er efterisoleret eller om de stadig er hule.

Der er ingen isolering eller hulrum bag radiatorerne (de står i en fordybning under vinduer). Det skal vi naturligvis have gjort noget ved og vores første ide var da også, at få radiatorne flyttet ind i rummet og så isolerer bagved. Vi er nu kommet på den ide, at man også bare kunne indsætte nogle store energivinduer (vinduerne skal skiftes alligevel) fra gulv og op.

Vinduesproducenterne lover meget i forhold til energi - men holder det stik? Vi har kig på nogle vinduer (og yderdøre) fra Rationel, men hvor langt op af energi-skalaen skal vi, før de isolerer lige så godt som det, en 300 mm. ydervæg ville kunne?

Venlig hilsen
Sandal
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din 30 cm hulmur vil have en U-værdi på ca 0,45 og et godt vindue kan komme ned på ca. 0,8 for hele elementet.

Hvis du sætter vinduer i med fyldninger til over radiatorhøjden, kan fyldningsdelen nok ligge omkring samme U-værdi som ydervæggen, forudsat der monteres ca. 95 mm isolering i fyldningsdelen.

Det koster dog at ændre facademuren også!
Jeg har også en 30 cm tyk mur, men hulmuren er nok nærmere 7,5 cm.
Plus der er masser af mørtel der er presset ud mellem stenene ved opmuringen.
Min ydermur er muret op, med hver anden skift i kopsten, og de er ikke slået særlig presis over, så nogle steder har jeg højst 5 cm hulmur.

mvh jens
Man skal måske ved et hus overveje om nedfalden mørtel og brokker bør fjernes fra bunden af hulmuren. Forinden der indblæses isoleringsgranulat!
For der kan godt ligge et ret tykt lag.

Som et kuriosum kan jeg nævne at der i en SBI-anvisning fra 1972, vedr. terrændæk.
Findes en detailtegning vedr. sammenbygningen af fundament, muret ydervæg og terrændæk.

På detaljen er der faktisk vist nedfalden mørtel og brokker. I hulmuren!
Næsten som om den slags var en helt naturlig konsekvens af datidens byggeskik. Men nu var det jo også murerarbejde! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis