Tilbageløbssikring på hane til vaskemaskine, eller ej?

Når jeg søger her og andre steder på nettet, så finder jeg lidt forskellige informationer:

Nogen steder står der at der skal være tilbageløbssikring på hane til vaskemaskine, andre steder at det ikke er nødvendigt fordi en sådan er indbygget i de fleste moderne vaskemaskiner.

Når jeg kigger på den hane som VVS-manden satte op for et par år siden, så ligner det en helt almindelig vandhane, og jeg er 99% sikker på, at den ikke har indbygget nogen tilbageløbssikring.

Så; har VVS-manden sat noget forkert op, eller har han bare set at min Miele har indbygget tilbageløbssikring, og det derfor ikke er nødvendigt at indbygge en 'ekstra'?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor havde du forstillet dig at det vand skulle komme fra. Der er ikke tryk på det vand der befinder sig i vaskemaskinen, der er kun tryk på det vand der befinder sig i slangen imellem vaskemaskine og vandhanen. Alle vaskemaskiner er forsynet med en magnetisk ventil der lukker den mængde ind der er behov for hvorefter den lukker tæt igen. Så tilbageløbs ventil er vist noget du har misforstået. Men det findes en ventil der lukker ned hvis et rør eller slangen springer, så det er vel det du skulle have. Det er altså kun noget meget få får indstaleret og efter min mening kun en unødvendig extra udgift.
Ja, der skal være sikret mod tilbageløb. Håndværkeren kan læse her om hvorfor:
http://www.erhvervsstyrelsen.dk/publikationer/byggeri/Tilbagestroemningssikring_af_vandforsyningssystemer/html/entire_publication.htm

Om din vaskemaskine har noget indbygget, tør jeg ikke udtale mig om.

Du skriver, at din hane ligner en almindelig vandhane. Disse kan godt have indbygget kontraventil, f.eks.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/frese-spulehane-i-224389p.html
Ja det var jeg ikke klar over, men sidder der ikke en tilbageløbs ventil ved vandmåleren på alle indstalationer, det gør der da på mit. Det er så godt nok heller ikke mere end 3 år gammelt, da jeg tidligere havde vand fra egen brønd.
Både min opvaskemaskine og min vaskemaskine har en elektrisk åbneventil monteret ved vandhanen. Den lukker kun op når der gives signal fra maskinen og sikrer mod utæthed mellem vandhane og maskine. Så vidt jeg kan se bør du have et gulvafløb hvis en sådan ikke er til stede. Det andet kan blive dyrt...
Tak for kommentarerne - og for at bekræfte at der er god grund til at være forvirret :o)

Jeg kan godt se, at den vandhane VVS-manden har monteret, meget vel kan indeholde en tilbageløbssikring.

Vaskemaskinen er en Miele - der er (naturligvis) ventil ved vandhanen. Jeg tror dog ikke den er elektrisk. Jeg tror den virker ved vandtryk (to slanger indeni hinanden, hvis der går hul på den inderste (der er under tryk) bliver der pludselig tryk på den yderste slange, og der lukkes for ventilen). <-- Mit gæt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis