Ny dampspærre direkte under gammelt alukraft?

Hej.

i forbindelse med at jeg skal skifte alle lofter i mit hus nu her sætter jeg selvfølgelig ny dampspærre op i hele hytten..

-så kom jeg lige til at tænke, man må jo ikke ha to dampspærre i samme konstruktion så vidt jeg har forstået det i skolen, det gør sig vel ikke gældene her i det min nye dampspærre ligger direkte op af den gamle alukraft. der er jo ikke rigtig noget imellem, ikke engang luft.`?

Mvh Ask
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principielt gør det. For de to dampspærrer er næsten lige tætte.

Men det er ikke noget problem. Du punkterer den gamle alucraft-dampspærrer.
Ved at stikke huller i den. 100 huller pr. kvadratmeter eller noget lignende. Måske med et sømbræt.

(Jeg må tilstå at jeg egentlig aldrig har fundet ud af hvor mange huller der skal være. Eller om den skal fjernes. Men hvis den fjernes får du jo en masse støv og l... i hovedet. Og det krasser jo!)
Med et sømbræt på et kosteskaft går det nu vist rimeligt snildt med "hulningen"

Tror ikke overlapningen helt kan sammenlignes med en dobbelt dampspærre. Men iøvrigt skal samlingerne jo osse tapes.


Og det er muligt at man måske kan lade den gamle dampspærre blive siddende, som den er.

Men bygningskonstruktioner handler jo i høj grad om sikkerhed for at de virker efter hensigten.

Og der er nok derfor man helt generelt siger at der ikke må være 2 dampspærrer i een og samme bygningsdel!

Kan vi vel være enige om! :o)

hmm hmm.. tror konklusionen bliver at jeg trækker det skide alukraft ned, der burde vel også sidde noget ståltråd for at holde isoleringen oppe i tilfælde af brand..
Enig, den er overhovedet ikke tæt, riv evt. et par huller pr. m2 i den, men den er sikkert hverken hel, tapet eller med klemt overlæg, så kan ikke anses for at være damptæt alligevel.
havde heller ikke regnet med sådan en overhovedet var tæt men kan se den er fuget til indermur som vi gør idag med folieklæber, havde jeg sq ikke regnet med de gjorde for over 40 år siden..
Nej, den er i hvert fald normalt ikke tæt på værende så tæt som selv en utæt damspærre er i vores tid.

Har set det klæbet før, men der var bare brugt acrylfuge, så var lige til at pille af igen, så selv for 40 år siden, var der faktisk en tømrer der gjorde lidt ud at af tætne dampspærren... he he...
det her er så med noget lysserblå samme farve som dana folieklæber, ikke at jeg tænker det har eksisteret så længe..

- og ja det sq egentlig meget rart at se at dem der har lavet ens hus for 40 år siden alligevel har været så grundige som man nu kunne dengang..
Ja, det tegner jo rimeligt godt for det andet der også er lavet...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis