Kan ikke varme huset nok. Fjernvarme.

Hej Lav-Det-Selv brugere.

Har købt hus (Bygget i 1961) for ca. 1½ år siden.

Vi har renoveret det meste af stueetagen og er i gang med 1. salen.

Sidste vinter var gulve i køkken, gang, bryggers osv. brækket op og derfor brugte vi ikke varmeanlægget. Denne vinter er derfor første gang vi skal bruge det.

Der er lagt fjernvarme ind i 2007.

Varmesystemet er 2 strengs, indirekte system.

Anlægget er et Gemina Termix 24 VX SPLIT-Unit.
http://vvsgiganten.dk/files/87735d1f-8ae3-4f5f-aa7c-b56318adcb6a.pdf
Måleren er en Kamstrup MC66.
http://www.kamstrup.dk/hardlink/userguides/mc66/DD12_DK.htm

Problemet er at vi ikke kan varme huset op til mere end omkring 18-19 grader.

Her er temperaturer for systemet:
Fjernvarme frem: 65c
Fjernvarme retur: 25c
Radiatorer/Gulvvarme frem: 30
Radiatorer/Gulvvarme retur: Ukendt men betydeligt/mærkbart koldere. (Gæt er omkring 20c)

Så vidt jeg forstår af lovteksten fra min fjernvarme leverandør så garanterer de at der min. er 60c varmt vand fra dem, hvilket de jo overholder. Desværre ved jeg ikke noget om trykket/flowet er ok hvilket vel også kunne være et problem.
Bestemmelser
http://www.thisted-varmeforsyning.dk/showpage.php?pageid=3289

Håber nogen kan komme med nogle idé'er til hvad der kan være galt.

På forhånd tak
Martin

Hej Lav-Det-Selv brugere. Har købt hus (Bygget... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skrue op for temperaturen på radiatorvandet med ventilen 1, hvordan står den nu? jeg ville stille den på max.

Ideelt er radiatorvandet næsten lige så varmet som fjernvarmevandet, og returvandet fra radiatorerne koldt (et par grader over rumtemperaturen.

Hvis vandet der går retur til varmeværket er mærkbart varmere end returvandet fra radiatorerne er differenstrykket for højt, tænk på differenstrykventilen som en pumpe hvor du kan indstille flow.
Det gælder om at overholde fjernvarme værkets regler for afkøling ,, ellers blir du straffet økonomisk
Det er svært at lave en internet justering , så betal en lokal for at gøre det

Hvis 6a står for højt blir afkølingen for dårlig ,

Som udgangspunkt skal du have varme nok , men radiatorne skal være kolde i bunden
Det kan godt ske at fremløbs temp skal lidt op , men det er svært at sige uden "hands on " :-)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Fremløbet til radiator skal være varmere jo koldere det er udenfor. Uden et automatisk system til den regulering (Danfoss, koster vist ca 3000,-) skal du ned og regulere "dagligt".
Har du gulvvarmeshunt på din gulvvarme?

Ved 0 graders udendørstemperstur bør 55-60 være nødvendigt til et radiator anlæg, gulvvarmeshunt systemet bør opblande til ca 35 grader som fremløb i gulvvarmen


Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Nu er udetemparatur faldet igen og jeg har stadig problemer med at varme huset op.

Men jeg har måske fundet problemet.

Jeg har til min store overraskelse fundet ud af at alle returløb på mine radiatorer er varmere end mine fremløb.

Min VVS'er har i sommers skiftet min cirkulationspumpe da han mente det kunne spare noget energi.

Kan han have vendt pumpen forkert så vandet løber den forkerte vej igennem mit system?

Jeg ringer til dem i morgen men måske ved I om det er en fejl der kan begåes eller om det er umuligt. Jeg kan se at de kun har skiftet pumpen, og altså ikke lavet om i rørføringen.

Min gamle pumpe var en grundfoss men jeg kender ikke model nummer. Den nye er en Grundfoss Alpha2 25-40.

Annonce
Det er da muligt - det er sgu lidt "sjovt" hvis det er tilfældet :-( Anyway, displayet kan drejes, så du skal se den kortekte flowretning på selve pumpe-huset. Ellers check nedenstående link.
http://www.hedestoker.dk/content/Grundfos/Grundfos_Alpha2_Installation.pdf

Mvh Morten
Hmm jeg bliver mere og mere forvirret. Har nu været rundt og kontrollere igen. (Har ikke ændret noget i mellemtiden.)

Men nu er det som om flowet er vendt da fremløbet nu er mærkbart varmere end returen, altså som man kunne forvente. Så det er som om det veksler imellem at være varmt og koldt hvilket også er grunden til jeg flere gang troede jeg havde rettet problemet, blot for at finde ud af at det en dag eller 2 senere blev pisse koldt igen.

Men er nok nød til at få en VVS'er forbi.

Tak for hjælpen alle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis