Kan ikke varme huset nok. Fjernvarme.

Hej Lav-Det-Selv brugere.

Har købt hus (Bygget i 1961) for ca. 1½ år siden.

Vi har renoveret det meste af stueetagen og er i gang med 1. salen.

Sidste vinter var gulve i køkken, gang, bryggers osv. brækket op og derfor brugte vi ikke varmeanlægget. Denne vinter er derfor første gang vi skal bruge det.

Der er lagt fjernvarme ind i 2007.

Varmesystemet er 2 strengs, indirekte system.

Anlægget er et Gemina Termix 24 VX SPLIT-Unit.
http://vvsgiganten.dk/files/87735d1f-8ae3-4f5f-aa7c-b56318adcb6a.pdf
Måleren er en Kamstrup MC66.
http://www.kamstrup.dk/hardlink/userguides/mc66/DD12_DK.htm

Problemet er at vi ikke kan varme huset op til mere end omkring 18-19 grader.

Her er temperaturer for systemet:
Fjernvarme frem: 65c
Fjernvarme retur: 25c
Radiatorer/Gulvvarme frem: 30
Radiatorer/Gulvvarme retur: Ukendt men betydeligt/mærkbart koldere. (Gæt er omkring 20c)

Så vidt jeg forstår af lovteksten fra min fjernvarme leverandør så garanterer de at der min. er 60c varmt vand fra dem, hvilket de jo overholder. Desværre ved jeg ikke noget om trykket/flowet er ok hvilket vel også kunne være et problem.
Bestemmelser
http://www.thisted-varmeforsyning.dk/showpage.php?pageid=3289

Håber nogen kan komme med nogle idé'er til hvad der kan være galt.

På forhånd tak
Martin

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremløb til radiatorer skal bare skrues op,, fremlobs temp til radiatore på 30 er forlidt når i fryser

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Normalt regulerer man jo radiatorene på radiator termostaten , og fremløbs temperaturen er den samme som anlægets drift tenp ,, dog med det forbehold at radiatorene kan nå at køle vandet ,, vigtigt ved fjernvarme
Hvis den er skruet helt op og der stadig ikke kommer højerer temperatur er det sikkert termostaten der hænger
Har du model 1a 1b 1c monteret ?

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Det er 1B jeg har monteret.

Desuden har jeg 6a monteret og den er indstillet på "min." hvilket jf. teksten skulle være 0,05 bar. (Max er 0,5 bar.)

Lyder det korrekt?


Skrevet af atomizer på 20 jan 2013 18:36
Det er 1B jeg har monteret.

Desuden har jeg 6a monteret og den er indstillet på "min." hvilket jf. teksten skulle være 0,05 bar. (Max er 0,5 bar.)

Lyder det korrekt?



Næ det er sikkert for lidt , skru bare op for den

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Men du bør få en til at justerer anlæget , bare for at sikre ordenlig økonomi altså,,

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Ok, nu har jeg skruet den op på en 2/3 max.

Jeg skriver lige igen i morgen når jeg forhåbentlig kan se/mærke om temperaturen er steget.

Mange tak for hjælpen og god søndag.
Ville nok få en til at regulere anlægget ordentligt ind...Du burde snildt kunne varme dit hus op med det anlæg
Din fremløbstemperatur til radiatorerne er alt for lav, den skal mindst være 50 gr. gerne højere, tænk på at i direkte anlæg løber fjernvarmevandet direkte til radiatorerne.

Hej.

Mange tak til de mange brugbare svar. Det varmer. (ba-dum-tchh)

Efter jeg har skruet op for 6a er fremløbet steget til 45 grader og huset/radiatorene er mærkbart varmere.

Fjernvarme retur er nu steget til 31 grader. Spørgsmålet er så om jeg skal forsøge at hæve temperaturen til radiatorene yderligere?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis