Is på indersiden af aluvinduer. En fejl?

Hej forum!

En kollega beretter, at han har op til ti millimeter is på indersiden af sine alu vinduesrammer.

Aluminium er jo en glimrende varme- (kulde-) leder, så det giver jo mening, at indersiden er kold, hvis der er direkte kontakt til frosten ude.

Men er det OK, er det noget, man må regne med, hvis man vælger aluvinduer?
Der er tale om et nybygget parcelhus - kan det tænkes, der er sket en fejl - kunne man have undgået denne kuldetransport? Og endelig - kan man gøre noget ved problemet?

Alle svar modtages med taknemmelighed

Hilsen Jesper
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
I mine øre lyder det MEGET forkert, da det jo uden tvivl må have stor indflydelse på varme forbruget.
Jeg har selv haft alu døre/vinduer hvor jeg boede førhen, og har aldrig oplevet dette problem.
Uden på nogen måde at være ekspert på vinduer ol.
Ville et gæt være, for ringe isolering rundt om vinduet ?, et andet ville gå på konstruktionen af selve vinduet, om rammen er delt lodret, eller lavet i et stykke, tanken der er at man ved at lave rammen i et stykke vil opnå direkte forbindelse fra inde til ude ?

Dette er dog som sagt kun gæt, men mine første umiddelbare tanker om det.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja det lyder jo ikke helt godt. Vi har så til gengæld frost på indvendig side af trævinduer. Jeg ved ikke om det kan skyldes dårlige termoruder, de er dog ikke punkteret.
Jeg er heldigvis lejer i denne bolig.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det er ikke ukendt at der er problemer med kuldebroer i moderne vinduer.





[/Himmelvendte øjne]

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Problemet for mit vedkommende er at det er i soveværelset. Altså jeg skal lukke vinduet op når jeg sover, fordi jeg ellers skal skrabe is af vinduerne om morgenen.
Man kunne jo evt have bygget ventiler ind i vinduet.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af ChristianV på 20 jan 2013 11:25


Nu ved jeg ikke ved jeg ikke, hvem dit indlægt er rettet mod, men for mit vedkommende vil jeg sige, at selvom luften er knastør, er det i mine øjne uheldigt, når vindusrammen er væsentligt under frysetemperatur. Måske er vinduet monteret forkert?

Et sagligt indlæg kunne jo f.eks. være at komme med et bud på, hvorfor rammen er så kold

Go' søndag.
Annonce
Nu skriver du aluvinduer, er vindusrammen af alu, eller er det alu/træ ?
Hvilket fabrikat er vinduerne, bla. Velfac vinduer får jo meget kritik, for at danne kondens på indersiden.

Man kan sige meget skidt om plastvinduer (og det bliver der jo også) men det er nok dem der har den bedst isolerede karm. Vi har haft plast vinduer og døre i mange år, og vores hus er bestemt ikke fugtfrit, men der er aldrig kondens indvendigt på karm eller ruder, nu er karmen jo også delt op i 3 adskilte kamre.

mvh jens
Skrevet af ChristianV på 20 jan 2013 11:25
Det er ikke ukendt at der er problemer med kuldebroer i moderne vinduer.





[/Himmelvendte øjne]

Elektronikteknikeren
Du kan jo starte med at vende øjne ad dig selv, for det mindst intelligente indlæg.
Udluftning hjælper IKKE på IS i vinduesrammen. Der bør aldrig være minusgrader indvendigt i et ordentligt vindue.

Elektronikteknikeren
Måske ikke is, men fugt nederst på ruden slipper du ikke sådan lige for - slet ikke i et soveværelse!

Der produceres megen fugt i et soveværelse samtidig med at temperaturen ogte holdes relativt lav!

Det er stjerneklart at der nemt dannes fugt på dårligt isolerernde alurammer - og osse på alm. trærammer!


Og så kan det iøvrigt undre at det skal være så stort problem at skulle aftørre lidt fugt i et vindue. Når det samtidig accepteres at fliserne i brusenichen skal aftørres efter hver bruse-session! .o)

Der kan være indretningsmæssige årsager til fugtdannelsen.

Men noget så forfærdende skræmmende som adfærdsændring i forb. med opvarmning og ventilation af soveværelser kan måske løse problemet - helt eller delvis! :o)

Måske har Bolius et bud! På det sidste.
Jeg beder om undskyldning.


Det som jeg tænkte som et åbenlyst sarkastisk stik til vinduesbranchen fremstår som et umotiveret angreb på skribenterne i tråden.

Det var ikke hensigten. Undskyld.

Det fremhæver blot sandheden i det gamle axiom: "Hvis du ikke har noget pænt at sige, skal du holde din mund", jeg burde sandelig have holdt min mund.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis