Nybyg-masseovn-gulvarme

Jeg skal bygge et hus med 65 m2 kælder og og tilsvarende stueetage. Isoleret ifølge br10.
I kælderen vil jeg bygge en masseovn med varmevekslerelement der kan producere varmt vand som jeg vil lede ned i gulvvarmeslanger i kælderens støbte betongulv. For at kunne flytte varme op i stuen, udover den murede skorsten, vil jeg bygge kanaler i kælderloft/stuegulv der leder den varme luft op gennem stuetagens gulv.

Er det en idé som vil kunne lade sig gøres, med tilfredstillende resultat? 
Vil jeg kunne bruge "naturlig" cirkulation i både for vand og luft?  Hvis ikke, hvad skal der til af pumpe? Expansionsbeholder...

Vil jeg kunne bygge masseovnens kerne så at den ligger mellem etageadskillelsen?

Hvad er det mere jeg skal tænke på?

Udover at følge regler og skorstensfejerens råd?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en lille mistanke om at du ikke kender masse ovnens princip, for så ville du vide at et vandbåret anlæg inde i en sådan vil koge tør i løbet af ingen tid.
Princippet i en masse ovn er at der afbrændes træ der brænder meget hurtigt og giver masser af varme på kort tid, en af mine bekendte har en sådan masse ovn som han fyrer op i om morgenen. Der bliver fyret i max en time så er ovnrums temperaturen oppe på ca. 7-800 + grader, den varme fordeler sig ud i stenmassen og afgiver varme til huset resten af døgnet.
Men hvis du så indstalerer nogle rør i stenmassen vil du nedkøle ovnen væsentlig hurtigere vil jeg tro.
Vil du så også trække luft igennem nogle kanaler fra ovnen tvivler jeg på at princippet vil være så efektivt at det vil kunne betale sig.
Det lyder dæl'me spændende, men prøv lige at snakke med Arne Birkø, han er flink, og kan sætte en ovn med en vandstreng i.

Han bor her.

Jeg tror ikke at en masseovn bare lige er noget man gør, men traneconsult.dk har priser på stumper.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Ja, det er jo kun den varme der er. Tanken er at fordele den via en varmeveksler >>som den her>>[code] http://www.masseovn.net/masseovn-net-raadgivning/masseovn-vejledning-vedr-montage-af-varmeveksler/[/code] og trække det ned til beton gulv som accumulator.
Luft kanalerne vil ikke være inde i ovnen men i loftet i nærheden af ovnen for at så "blæse" op i stueetagens gulv. Jeg ser nu at Arne Birkø laver luftkanaler inde i ovnen der kan lukkes ved behov. Så måske er det alligevel en mulighed.

Jeg har en ven der kun bruger masse ovn til at opvarme huset på ca 120 m2, hvor varmeveksleren er tilkoblet vandbårne radiatorer. Og han er meget glad for den.

Min far er murer/ovnsættere og bygger kakkelovne, men jeg vil gerne dobbeltjekke hans udsagn om de finske masseovne.
Og hvordan laver man så de der smarte links hvor man kun skal klikke på "ordet"?
Enkelt:

Find det link du vil indsætte.
Marker det med musen og højreklik, og kopier (copy)(eller tryk CTRL+c)
Tryk CTRL+k (eller tryk på planeten med lænken, den til venstre)
fjern http:// i URL feltet, og placer cursoren i feltet, og højreklik og indsæt (paste) (eller tryk CTRL+v)

I link text feltet skriver jeg "ordet" som du kan klikke på for at følge linket.
 





du kan se hvad jeg gør:
Jeg bruger linket "http://www.harald-nyborg.dk/search?q=emh%C3%A6tte"
og vil bruge "emhætter hos onkel Harald" som link tekst.

God fornøjelse

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Annonce
Det kan laves , men har du set priserne på sådanne ovne ? 70000-80000kr minst
Samtidig skal der fyres hver dag jo , evt ku man sætte en el patron i til vinterferie drift

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

JEg tænker at købe en færdigstøbt kerne, som med låger og alt koster ca 25.000 kr. SÅ tilkommer ca 2000 mursten til skal og skorsten. Alternativt lade min murerfar bygge kernen af ildfast chamottesten. Det skal også være et fundament da jeg gerne vil op på 3-4 ton masse. Måske også mure nogget granit in i skalet da det accumulere varme bedre.

Skrevet af Luxortion på 20 jan 2013 12:10
JEg tænker at købe en færdigstøbt kerne, som med låger og alt koster ca 25.000 kr. SÅ tilkommer ca 2000 mursten til skal og skorsten. Alternativt lade min murerfar bygge kernen af ildfast chamottesten. Det skal også være et fundament da jeg gerne vil op på 3-4 ton masse. Måske også mure nogget granit in i skalet da det accumulere varme bedre.

Element ovne er et standart produkt , og det du vil lave er ikke ligefrem standart , som laves efter tegningen så element byggerriet dur ikke.

En murer kan sagtens mure ovnen , det er nok nermerer et problen at lave den så det virker ,
Det er vel det en ovnsætter tager sig betalt for
Og ildfaste sten er også dyre

Er det meningen det skal være primær varme kilden i huset ?

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Kernen vil nok vare af traditionel standard, da 1 og 2 brændekammeret er noget der skal fungere, så jeg tror man kunne bruge
http://www.masseovn.net/masseovn-priser/
Hvor også varmeveksler er lavet til at mure ind udenfor kernen men indenfor skallet.
Så det er mere det rundtom jeg er i tvivl om og hvordan jeg kan optimere standard løsningen til mit hus.
Jeg forventer at bruge masseovnens som eneste varmekilde, og ja fyre en gang om dagen under vinteren.

Sådan, nu er den bygget. Det blev en stor sag der er ca 3,5 m høj. Starter i kælderen og går op gennem etageadskillelsen og har ca 1 m i stuen. JAg har muret en tostens skorsten hvor spjældet sitter ret højt op i stuen for at gemme noget på varmen.

 

Jeg endte med at ikke sætte vandgris i ovnen, da jeg vil beholde så meget af varmen i ovnen i så lang tid som muligt.

Jeg endte med at bygge den i løse sten da jeg kunne spare nogle penge i forholde til støbte elementer. Med alle materialer, både jernstumper og mursten och alt, blev det en pris på knap 30.000 kr for ovn og skorsten.

Er nu igang med at fyre den ind og er oppe på et bål på ca 5kg i døgnet. Den holder på varmen i næsten et døgn og varmer fint i både kælder og stue.

 

Glæder mig som et lille barn til at lave det rigtige bål på 15 kg for at se hvordan det virker.

 

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis