Fugt i kældervæg

Hejsa,

Jeg var ved at flytte lidt rundt i min kælderen og opdagede at der på en af væggene er kommet noget fugt - kan nogle svare på hvor slemt det er? om jeg blot skal få det pudset væk eller om jeg burde foretage mig yderligere.



Vh.
Kasper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skimmelsvamp!

Pga. manglende ventilation - muligvis!

Prøv at vaske det bort og se om der kommer igen.

Måske har der stået noget op ad væggen! Som har hæmmet ventilationen!
Skrevet af Sitting Bull på 19 jan 2013 22:13
Pga. manglende ventilation - muligvis!

Måske har der stået noget op ad væggen! Som har hæmmet ventilationen!
Ventilation af kælderrum med ikke isoleret ydervæg er ofte en meget dårlig ide, i særdeleshed om sommeren.

Der er to slags fugt i gamle kældre, den ene er de der kommer ind gennem væggen, denne skal helst fjernes udefra med sokkelplader.

Den anden slags fugt er udluftningsfugt, det er den fugt der kommer ind i rummet gennem udluftnings luften og som kondenserer på væggene der ofte ikke er mere end 10-12 grader.

Har man en velisoleret moderne kælder er sagen en anden, men i gamle kældre der ikke er isolerede er en affugter er vejen frem. Affugtere er også faldet meget i pris de senere år:
http://www.lomax.dk/Vare/Elektronik/Klimamaskiner/Rensere-og-befugtere(grp-166)/affugter-clean-air(varenr-7110260)/ 

 


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Med manglende ventilation mente jeg nu helt lokalt. Evt. bag det der har stået op af væggen.


Der er ukorrekt at påstå at affugterer kan holde en kælder tør.
Kun såfremt de kan fjerne mere fugt end der trænger ind!

Det er næsten ligemeget hvad en affugter koster. Det er el-prisen og driftomkostningerne der virkeligt betyder noget.

Endelig er det sådan at jo lavere luftfugtighed du opnår i din kælder, jo mere fugt trænger der ind. Med mindre kældevæggen var 100% tæt! Men så var der jo nok ingen fugtproblemer i kælderen! (Bortset fra den fugt der evt. måtte blive produceret i samme kælder!)

At suge fugt ud af en almindelig utæt kælder svarer i princippet til at tømme en utæt beholder, nedsænket i vand. Kun såfremt pumpe- eller sugekapaciteten er så stor at der kan fjernes mere vand, (ud) - end der trænger ind. Kan det lade sig gøre! :o)
Tak for svarene.

det skal lige siges at der også er skubbet noget puds ud, så jeg tror umiddelbart det er svært blot at vaske væk med rodalon.

Og det er sådan set noget jeg gerne vil se om jeg kan komme helt til livs, og gerne kunne stille noget forholdsvis tæt op ad væggen.

Jeg har læst lidt om nogle forskellige løsninger bl.a. Vandex - Er det noget i har nogle erfaringer med?

Eller disse "fugt" plader - http://www.byggros.com/da/produkter/byggeri/skimmelsvamp-indeklimaplade

Vh.
Annonce
Mon det ikke er lidt salpeterudslag, det du kalder " skubbet noget puds ud"

Dit problem er meget begrænset.

En afskrubning med en stiv børste og rodalon er nok hvad der skal til!

Og nu må du jo forholde dig til at det altså er en kælder, med de begrænsninger i anvendelsen det nu giver. Osse mht. at stille ting op ad væggen.

Vandex, og andre tilsvarende produkter, er en mulighed. Så er det hele væggen der skal behandles. Malingen, og helst osse pudsen, skal væk. Inden behandlingen kan foretages!
Hej

Fra dit billed ligner det typisk fugt der kommer udefra, spec med den "opkogning" af pudset.

Alt hvad du gør indefra er det samme som at "pisse i bukserne".

Det bedste resultat får du ved opgravning udefra og sætte isolering op udvendig.

1. Først plastik/Elefanthus mod grunden.
2. Helst dræn i bunden.
3. 100-300 mm isolering, Rockwool/Isover støbebats, eller hård polystyren drænplade, eller almindelige polyren plader, i flere lag med forskudt samling.
4. Afsluttet med 6 mm Eternit plade, som vedhæftet foto.

Der er i princippet 2 måder at gøre det på, minigraver eller håndkraft skovl/spade.

1. Minigraver kræver mere plads og medfører 2-3 gange så meget opgravet jord.

2. Håndkraft som vist på foto.
a. Afstivning med f.eks 19 mm krydsfinersplade, påsat svært tømmer.
b. I bunden af krydsfinerspladen monteres en "hylde" til at stå på, derved "træder" man ikke jorden videre ned, når det sidste graves.
c. Grav f.eks 1,5 meter og ca 0,6 meter ud fra grunden.
d. Sæt krydsfinerspladen ned og afstiv imd mod grunden.
e. Grav videre ned, ved at stå på "hylden", helst ned til 10 cm under kældergulv, dog ikke længere end underkant af grunden.
f. Placerer dræn i bunden, hvis mulig, afret med grus.
g. Placerer Isolering mv.
h. Afslut som vist på foto, eller med afslut med en betonflise eller tilsvarende.

For ca 2,2 meters dybde tager det ca. 3-4 timer pr meter incl opsætning af isolering, dog afhængig af hvor rutinerer man er med skovl/spade.





God arbejdslyst
Tusind tak for dit svar.

Jeg tror jeg vil overveje vandex.

Super fin side denne - utroligt der sidder så mange venlige sjæle derude.
Hej igen.

Vil virkelig virkelig virkelig gerne undgå at skulle grave op og lægge dræn - på trods af det nok er den rigtige løsning

Asger-P, det lyder lidt som Vandex, det tror jeg at jeg vil prøve at kigge nærmere på.

Tak.

Kasper

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også