Redde gammelt plankegulv

Ja så til en af de svære som jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med. Vi er igang med så småt at renovere vores 110 år gamle hus. I den forbindelse har vi kigget under tæpperne i stuerne og kan se at der oprindeligt er lagt det fineste plankegulv. Desværre har huset for nogle år tilbage været udlejningsejendom og i den forbindelse har man hældt et tyndt lag mørtel på gulvet og lagt tynde masonitplader på (ca. 5 mm) . Derefter har man lagt tæppe på. Vi kan se i den dør vi har genetableret mellem stuerne at der er det flotteste plankegulv under af en rigtig god kraftig tykkelse. Vi er store tilhængere af at redde det der reddes kan af det oprindelige, specielt når det til at starte med var en god kvalitet. Og vi brænder naturligvis for at redde det gamle gulv og få det frem igen som det oprindelig var tiltænkt. MEN MEN MEN! Kan det reddes?  Og i så fald hvordan skulle man evt. gribe det an? Gode råd, tips og idéer er mere end velkomne da vi er i virkelig vildrede. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert ikke mørtel, men spartel og erfaringen er at gulvet ikke er sådan lige at redde nej, kan selvfølgelige høvles ned, selvom det kræver alle søm udtages, og det tager altså LANGT tid, og efterlader en masse huller, men der er for det meste en grund til at man i første omgang spatlede det, og dækkede det til nemlig at det var nedslidt.
Tak for jeres svar, jeg kan ligesom fornemme at det bliver en sej kamp at få det gjort men er der nogen af jer der kan give et slag på tasken, hvilke penge snakker vi om? For det er vel prof. der skal indover?
Det er en hård kamp,, det tog mig en uge af slibe 40m2, som var belagt med 4mm spartel samt diverse søm, samt af få rettet det op, 50 meter sandpapir i korn 16 brugte jeg inden af jeg var færdig med af grovslibe,, Men der er håb for jeres gulv,, men det er en chance af tage for det kan være af det er som koluda skriver af standen på gulvet er så dårlig af arbejdet er spildt
Hvis der er anvendt søm eller klammer pr. max 10 cm.

Så vil hullerne efter disse være synlige i noget nær al fremtid.

Det ser ikke godt ud - nærmest forfærdeligt faktisk! .o(

Annonce
Hej.
Kan I måske komme til at skære f.eks et hjørne op så der er lidt plads at arbejde på og så prøve om det er til at få det spartellag af med en mejsel eller et bredt, ikke for skarpt stemmejern. Nu er fanden da blevet malet på væggen her, men jeg ville da give det et skud. det kan da ikke gå værre end der skal noget spartel og et stykke plade på igen.



mvh 

 varmetossen

Alt kan jo laves og afhænger af øjnene der ser!

Det eksempel jeg har set var i noget egeparket - med klarlak. Pu-ha og fy-da! :o(
Hej.
Nu har jeg jo budt ind på det gamle gulv her ud fra egne erfaringer med at slibe to gamle gulve ned med et tilfredsstillende resultat. (I det ene tilfælde pillede vi 4 - fire lag tæpper af, så derfor aldrig mere væg til væg tæpper hos os!!). De steder jeg har set med lignende løsninger som hos Rikkepigen behøver det slet ikke have noget med slid på gulvet at gøre. For nogen var det bare noget man gjorde, fordi det var simpelt med trægulv. Her lå der også plader på, slået fast med en mængde små blå søm hvor nogle kom op og nogle ned med hjælp af en dyknagle.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også