Puch Maxi baghjul.

hejsa. jeg har besluttet at istandsætte min gamle Puch Maxi K, som har stået i en kælder de sidste 16 år. Det er i og for sig gået fint indtil jeg skulle skifte slanger. Da jeg havde fået købt et par nye slanger og forsøgte at pille de gamle hjul af, opdagede jeg til min forbavselse at dette var næsten umuligt. Jeg hev og sled i næsten en time for blot at få dem af, og da det endeligt var gjort, brugte jeg hen i mod 3 timer på at få dem på igen med ny slange, hvorefter jeg opdagede at jeg måske havde været for voldsom med mine dæk jern. I hvert fald var begge slanger punkterede igen...

Efter et par forsøg med lappede slanger er jeg kommet dertil hvor jeg næsten giver op og tager dem til en mekaniker.
Jeg har nok lappet og monteret hen i mod 100 cykel dæk i mit liv, så jeg er udmærket klar over "the Basics" i at montere dæk.
jeg har også kigget på diverse forumer og endda et par videoer om at montere dæk på knallerter, og desuden fulgt et råd om at sørge for at dækket ikke var koldt når man skifter det.
men lige lidt hjælper det....

http://www.youtube.com/watch?v=lIzN6nm0p70

http://www.youtube.com/v/cc4XJbs7TDE


kan det virkeligt passe at man skal kunne rive en telefonbog over med de bare næver for at skifte et dæk på en Maxi???
Eller er der en eller anden special "knallert teknik" som jeg ikke er bekendt med?

Er der nogen der har erfaring med det her?
På forhånd tak
Yglox.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være lidt vanskeligt at få et knallert dæk på, men jeg tror nu at du har købt et der er for lille i diameteren, og med al den vold du har måtte bruge for at få det gamle af kunne det tyde på at det heller ikke havde den rigtige diameter.
Men stil dine spørgsmål på www.scootergrisen.dk  der sidder menesker der ved tonsvis af den slags.
Fælgen er dybest på midten, sørg for at få kanterne presset ind midt på fælgen, før du krænger det af.
Når kanten ligger inde på midten, modsat side af hvor man, krænger dækket ud over kanten, er der mere plads at gøre med.
Nogle gode dækjern er også en god ting at have.


mvh jens
Sidst jeg sloges med sådan noget fik den en gang sulfo rundt i kanten, det gør det lidt nemmere.
hvad med lidt hjul dans.


hjul dansen. der forgår med at som andre siger at klemme dæksiderne sammen i fælgbunden med fydderne og krænge dæksidden over fælgkanden. på gulvet! 

Ohoi!

Og tak for svarende.
Dækkende er 17'' ligesom hjulene.
Det virker lidt bedre med at få dem ind midt på og lave hjuldans, men jeg kan stadigt ikke få dem på uden ekstrem vold med dækjernet, hvilket selvfølgeligt resultere i endnu flere lapper på slangen...

Jeg har ikke prøvet med sulfo endnu men har læst i et andet forum at der var spekulationer om at slangen på sigt blev opløst af den basiske sulfo.

Jeg sveder videre med ømme underarme og sætter spørgsmålet op på scootergrisen's forum.

Endnu en gang tak
- ylolabi

Annonce
Det er overhovedet ikke noget problem at bruge opvaskesæbe til at smutte dæk på med, jeg bruger det selv på min mc med sidevogn. Her skiftes dæk for hver ca. 5000 km. d.v.s. en halv sæson det slider enormt på bagdækket at køre med sidevogn p.g.a. det skæve træk.
Ellers kan du lave en tyk grød af sæbespåner, endelig ikke brun sæbe da dette er stærkt alkalisk.
En nemmere løsning er at bruge vinduesrens.
Det smører under monteringen og fordamper bagefter.
Så lykkedes det!

Smed dækkende i en balje med meget varmt vand, og fik hjælp af 2 venner til at møfle dækkende på plads, uden brug af dækjern.
Der skulle åbenbart mest af alt flere hænder til.

nå men jeg har i mellemtiden skilt min karburator ad og renset den med karburator væske, og desuden sat nye kabler i til gas og choker.

Men nu vil den gamle puch pludseligt ikke starte.

Er der nogen der har et bud på hvad dette skyldes?

Jeg går ud  fra at problemet er noget med karburatoren, eller de nye kabler.
det er en firkantet karburator, og "benzinskruen" er ca 1/3 ude.

Jeg har læst på forskellige forumer om noget der bliver kaldt "falsk luft", er det i forbindelse med karburatoren? For der er godt nok mulighed for at der kan komme luft ned der hvor kablerne sidder. Men ellers kan jeg ikke rigtigt se hvad problemet skyldes...
den startede jo fint før jeg skidte karburatoren ad.
Den får alt for lidt at leve af, skru benzin skruen i bund og 1,5 gang ud, så har den den rette indstilling.
Hej og tak for svaret.

Jeg har benzinskruen er nu 1.5 gang ude, men den gamle Puch vil stadigt ikke det samme som jeg.
Men den startede også fint før jeg rensede karburatoren, og der stod den ca. 1/3 ude.

Er der nogen der ved noget om den førnævnte ”falske luft”. Det forholder sig nemlig sådan at jeg har skiftet gas og choker kabler på karburatoren, og de nye kabler slutter ikke rigtigt tæt omkring de huller hvor de skal ind.
Kan det være falsk luft?
Eller er det helt normalt?

På forhånd tak
Ylolabi
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis