fugning af vinduer indvendigt

Hej
jeg søger et råd
mine vinduer sidder i en træramme, så kommer en lille bitte fuge og så kommer vinduet. Den lille bitte fuge der sidder her er blevet meget forvitret.

Så der er ikke tale om den store fuge rund om hele vindusrammen.

Kan jeg rense den - hvordan ATAMON?
Kan jeg sprøjte silicone i eller giver det råd?
eller skal jeg bare lade som ingen ting, og fortsætte med at gøre rent med en vatpind?

hilsen Annette asp

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmmmm ! dig vil jeg ikke bo sammen med, hvis du sådan render rundt og gør tingene rent med en vatpind
Atamon har ingen virkning i denne forbindelse, den er svampe dræbende men ikke rensende. Har du aldrig hørt ordet patina ? fordi der skulle sidde lidt i krogene dør du ikke af det eller efter det.

Men tag et billede så vi kan se på sagen !
tak for dit svar.

De steder hvor der er noget tilbage, ligner det faktisk et bånd.
Kan du give et forslag til hvordan jeg kan få genplaceret noget tilsvarende. Det er ikke et rengøringsproblem, men et problem fordi der-  specielt i soveværelset - kan dannes kondens på vinduet som løber ned i revnen, hvilket ikke er specielt godt for trærammen.Det danner basis for mug og råd, og derfor tørres revene af med vatpinden, når den svømmer over.
Derfor søger jeg en løsning på problemet for at forlænge vinduernes levetid.
ventilation skal der til ikke rengøringsmidler. !

kommer der kondens på vinduerne på inder siden er det fordi der ikke er ordentligt ventileret, prøv og lad døren stå på klem eller få monteret en biopeventil i vinduet så der kan komme lidt frisk luft til, det er heller ikke sundt og sove i et meget fugtigt lokale

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
det er vi helt enige i.  Det er årsagen til at problemet er opstået og det bliver/er løst.
Hvad kan jeg gøre ved skaden - det manglende bånd, putte en eller anden form for silicone i?
Og endnu engang tak for dine svar
Annonce
Skrevet af aps på 20 jan 2013 00:59
det er vi helt enige i.  Det er årsagen til at problemet er opstået og det bliver/er løst.
Hvad kan jeg gøre ved skaden - det manglende bånd, putte en eller anden form for silicone i?
Og endnu engang tak for dine svar
I så tilfælde kan du jo fylde lidt secomastik i revnerne, silicone er uegnet til den slags.

Det er den såkaldte topforseglig der er defekt eller mangler, men ellers er det rigtigt at fugten skal fjernes via udluftning/ventilation.

Hvis der ikke er vægventiler i rummet eller ventilationsspalter i vinduerne bør der monteres vægventiler (15 x 15 cm) og lad så døren stå åben til andre rum om natten når der soves, som minimum.

Den mest anvendte fugemasse til topforsegling er silicone (malbar) (Håndværkeren er som så ofte før ude med direkte forkerte råd her).

https://byg-erfa.dk/vinduers-topforsegling

Hør Orla, har du et problem med hensyn til mig, så sig frem. Jeg råder som jeg har erfaring, og kunne ikke drømme om at bruge et silicone produkt i forbindelse med tætning hvor træ er den ene del, det er efter min mening ikke særlig godt når det først er hærdet op har de tendens til at slippe træet, hvor en secomastik kun hærder i overfladen !
Jeg siger tak til jer alle for jeres svar.

Jeg går igang med reperationerne.
Secomastic er nærmest forældet!
(Bla. kan det være svært at finde et sted at købe det!)

Det fremgår af Fosrocks datablad at det kun "optager er totaludvidelse på 7,5 %"

Langt de fleste fugemasser til tilsvarende formål har en 20-25 stykker.

Jeg tror at du skal ud og kikke lidt efter moderne fugemasser Håndværkeren! :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis