automatsikringer kvalitet

Hej

Jeg var til noget familie tam-tam og faldt i snak med to 'trikkere(den ene pensioneret) omkring tavlemateriel, men de var ikke enige
Det var omkring tavle materiel og specielt automatsikringer, hvor den ene mener at der ikke er den store forskel, så længe de er godkendte og monteret korrekt, mens den anden mener at man skal holde sig til de kendte mærker som moeller, siemens osv. Men han havde ikke noget konkret tal for det.

Så findes der en uvildig test, hvor man kan se at det billige fra jem og biks og HN er noget skrammel eller lige så godt som andre?
Der er jo en kæmpe prisforskel og begge trikkere havde set både skrammel og dyrt materiel brænde af.
Der er jo også en hvis portion "det plejer vi at bruge" og "jeg har en gang hørt om...", men de måtte stå af på konkrete beviser.

De skal lige siges til deres forsvar at de begge er industri-trikkere, så ikke den store erfaring med alm husinstallationer.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som med så mange andre ting, pris og kvalitet hænger sammen.
Men jeg tror ikke der findes test, det må jo kun bruges af autoriserede elinstalatøre.


Køber du en vandtæt stikkontant i J&F til en 20'er, så er det noget ubrugelig skrammel, med elendige skrueterminaler, der ikke kan spændes ortenligt, selv om det er godkendt materiel.

Det samme med de billige automatsikringer, de er heller ikke af god kvallitet, og mange af dem kan ikke håndtere en direkte kortslutning, så brænder de sammen.

Vil man rode med sådanne ting selv, bør man i det mindste købe materiel af hæderlig kvalitet.
En elinstalatør med respekt for sig selv, vil jo heller ikke andvende disse dårlige materialer.

Men køber du Fuga materiel, billigt i Harald Nyborg eller Jem&fix, er det selvfølgelig i orden.
mvh Jens
jeg vil mene at så længe der er tale om godkendt materiel, så er du et langt stykke af vejen.
Når det så er sagt, så kommer der ting som, muligheder for sløjfning, tilladt kvadrat størrelse, monterings tilgængelighed (skruernes hoveder, om man skal bruge hånd eller elværktøj) og udseende.
Nogle af de billige er elendige at montere, men fungerer fint når de først er sat op (jævnfør diskussionen angående om Onkel Harald stikkontakter mm). Mens næsten alle af de etablerede mærker er dyre, og har måske en mere "brugervenlig" udførelse, og det spiller jo ind på timelønnen  

Så nogle kan li' datteren...andre vil ha' moderen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er vigtigt at automatsikringerne overholder den gældende IEC-norm/EN-norm - det gør de fleste nok. 
  
 Hvis de gør det skal de kunne klare mindst 2 kortslutninger ved maximal kortslutningseffekt normallt 6 eller 10 kA.

Tredje gang skal de koble ud - men behøver ikke kunne kobles ind igen - men skal skiftes. Nu er det sjældent at en kortslutning er ved maximal kortslutningsstrøm så de holder til flere kortslutninger.

Jeg ville aldrig bruge en automatsikring af ukendt fabrikat fra J+F eller onkel Harald - men jeg er måske miljøskadet :-)

Har arbejdet med eltavler mere end 25 år.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

er det ikke med sådanm noget, at der tager man det elektrikeren vil stå inde for? det vil ham der står med lorten hvis en hel staldbygning,hus osv. brænder pga. en automatsikring der ikke lukker?
er det ikke med sådanm noget, at der tager man det elektrikeren vil stå inde for? det vil ham der står med lorten hvis en hel staldbygning,hus osv. brænder pga. en automatsikring der ikke lukker?
Annonce
Hejsa..
Helt enig med EISOE.. Man kan på de "rigtige" få et datablad der viser, hvor mange udkoblinger de typisk kan klare.. de bilige kan man ikke opdrive et datablad på... (gud ved hvorfor)..

Jeg er helt klar miliøskadet.. har arbejdet med det i 40 år.. (ikke hver dag ;-))

Mvh jan J
En lille sidebemærkning.

Jeg var engang i Sverige ved ABB i Västerås, hvor vi havde lejet os ind i deres laboratorium for at kortslutningsteste en tavle i forbindelse med en typetest af vindmølletavler.

Tavlen blev kørt ind i nærmest en bunker med en enkelt lille tommetyk rude i. Generatorerne blev startet op og da der var effekt nok bagved blev tavlen spændingssat med en kortslutning. Et vældigt brag fra tavlen og da vi lukkede døren til " bunkeren op stod der røg ud af tavlen - jeg troede den var færdig.

Men nej - efter udluftning så tavlen fin og ny ud igen - det gjorde vi så de påkrævede 3 gange med vellykket resultat - tredje gang koblede den ud men kunne ikke indkobles igen.

Det skal siges at det var med en stor maximalafbryder og 35 kA kortslutningsstrøm - så noget mere end man kan blive udsat for i en almindelig husholdning ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg var for ca 6-7 år siden med til at lave 130 lejligheder, firmaet havde indkøbet tavlerne færdig monteret med materiel af tvivlsom fabrikat(samme som onkel harald) vi havde efter hpfi test 15 stk som fejlede testen.
Efter det har jeg sldrig købt andet end de kendte mærkevare.
Jeg har da automatsikringer siddende som er købt hos Onkel Harald, de har siddet der nu i 4-5 år og selv om de da har været slået ud virker de stadig. Og ja de blev indstaleret af en autoriseret elektrikker.
Skrevet af Håndværkeren på 19 jan 2013 16:53
Jeg har da automatsikringer siddende som er købt hos Onkel Harald, de har siddet der nu i 4-5 år og selv om de da har været slået ud virker de stadig. Og ja de blev indstaleret af en autoriseret elektrikker.

Det er så dit valg - jeg har bare svært ved at forstå at du tør

Hvordan ved du iøvrigt at de stadigt virker ??

Det finder du først ud af ved næste fejl.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis