automatsikringer kvalitet

Hej

Jeg var til noget familie tam-tam og faldt i snak med to 'trikkere(den ene pensioneret) omkring tavlemateriel, men de var ikke enige
Det var omkring tavle materiel og specielt automatsikringer, hvor den ene mener at der ikke er den store forskel, så længe de er godkendte og monteret korrekt, mens den anden mener at man skal holde sig til de kendte mærker som moeller, siemens osv. Men han havde ikke noget konkret tal for det.

Så findes der en uvildig test, hvor man kan se at det billige fra jem og biks og HN er noget skrammel eller lige så godt som andre?
Der er jo en kæmpe prisforskel og begge trikkere havde set både skrammel og dyrt materiel brænde af.
Der er jo også en hvis portion "det plejer vi at bruge" og "jeg har en gang hørt om...", men de måtte stå af på konkrete beviser.

De skal lige siges til deres forsvar at de begge er industri-trikkere, så ikke den store erfaring med alm husinstallationer.
Hej Jeg var til noget familie tam-tam og faldt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For forbrugerne er det jo kun en fordel at byggemarkederne sælger disse materialer. det er jo med til at skabe gennemsigtighed i priserne, så man ikke bliver snydt når installatør Svendsen kræver 200 for en afbryder han har købt for 50 kr i Harald Nyborg. I stedet for at forbyde salg af disse produktgrupper, skulle man sørge for at der var ordentlige krav til produktet, så man ikke solgte produkter af ringe kvalitet og man kunne designe ting anderledens så det var nemmere at installere.
Hvis man forbyder alt kabel over 1,5 kvd, bruger alle bare 1,5kvd til alt.
Hmm.. Min mening i indlægget er jo bare at der er en grund til at der er lavet lov om hvad man må og ikke må, hvis nu du går hen og køber en forfradåse og selv sætter den og sætter et kabel i, så har du jo overtrådt gældende love.. Så hvorfor indbyde til at folk bryder gældende love? Det næste er jo at hvis noget går galt, så er der ikke noget der dækker de skader det har forsaget hvis du selv har lavet installationen. Og igen, den almindelige dansker der køber noget 5G1,5 Q HN-kabel i god tro at han sagtens kan trække det, sætte det i en 16A 3P+N gruppe og hamre et 16A CEE-udtag i den anden ende, det er vel godtnok? For manden ved jo ikke bedre. Og hvad sker der med kabeltromlen der er rullet sammen, men fuldt belastet? Derfor er der jo nogen der er uddannet på det område, som ved hvilke kabeltyper der skal bruges og hvor mange ampere de kan tage. Elektrikeren går jo heller ikke ud og tager kirurens arbejde. Men meget af det elmateriel byggemarkederne sælger er andensortering, bare til orientering..
Når en af mine GU10 Halogen går, kortslutter de nogle gange og tager sikringen med sig. Denne gang brændte den sikringsholderens bundstykke i stykker uden at sikringen gik. Så jeg drog til Bauhaus og købte en E-line automatsikring til 29 kr. Ved siden af lå der en Schneider, der var næsten 3 gange så dyr og jeg begyndte at undre mig over, hvorfor den var det.

Jeg har nu indkøbt et komplet sæt halvdyre AEG automatsikringer, så jeg aldrig mere, skal skifte sikring - det er jo bare op med håndtaget igen.

Plastikkvaliteten er meget grov på dem, min E-line har pæn plastik, så jeg næsten mistænker dem for at være kopivarer, men de er indkøbt hos Solar, så det er de ikke.

Den ene af dem gik i stykker , efter at jeg havde kørt godt 10 gange op og ned med håndtaget, så det skal man altså huske at gøre inden montage.

Efter at have læst i denne tråd, at man ikke kan stole på dem efter 2 kortslutninger, det er jo ikke til at vide hvor stor en kortslutningsstrøm, der løb igennem, før den udkoblede, ryger de lager som reserve, hvis jeg igen skulle opleve at sikringen, frem for at gå, smelter sig sammen med bundstykket, så jeg hurtigt kan få strøm på igen. Det er trods alt nemmere og billigere at skifte en sikring.

Jeg fatter bare ikke at materiellet kan godkendes. AEG skriver i deres datablad at det kan holde til 10.000 elektriske udkoblinger, hvad det er ved jeg ikke, og 20.000 mekaniske udkoblinger. Min kunne ikke engang holde til sølle 10 udkoblinger med tommelfingeren.

Det er jo så magneten, der tager sig af kortslutningen, men hvad med bi metallet ved overstrøm. Hvor mange udkoblinger kan det klare før kurven er skredet?

Nu skifter jeg mine GU10 Halogen ud med LED, så er den kortslutningskilde elimineret.
Skrevet af Claus R. A. på 26-02-2015 11:43

Efter at have læst i denne tråd, at man ikke kan stole på dem efter 2 kortslutninger, det er jo ikke til at vide hvor stor en kortslutningsstrøm, der løb igennem, før den udkoblede, ryger de lager som reserve, hvis jeg igen skulle opleve at sikringen, frem for at gå, smelter sig sammen med bundstykket, så jeg hurtigt kan få strøm på igen. Det er trods alt nemmere og billigere at skifte en sikring.

Det er ikke sådan at du ikke kan stole på den efter 2 udkoblinger - den skal nok koble ud ved den tredje kortslutning, hvis den overholder EN-normen - den kan så bare ikke kobles ind igen.

Bemærk at jeg skrev at der er tale om maksimal kortslutningsstrøm, hvilket er uhyre sjældent i alm. boliger, så de vil normalt kunne holde til langt flere.

De mange ud- og indkoblinger, der er nævnt i databladene er ved nominel strøm ( overbelastning ) - ikke kortslutning - og mekanisk er det ubelastet.

Det er rigtigt at det er magnetudløseren, der tager sig af kortslutningen - men det er kontaktsættet, der bliver belastet med en kraftig lysbue ved kortslutning - ved overbelastning indeholder lysbuen ikke nær så meget energi.

Til info produceres ikke længere tavler med smeltesikringer til boliger - kun hvis tavlen indeholder en forsikring for tavlen er denne normalt en smeltesikring.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det skal altså forstås sådan, at en C 10A er designet til at klare en nominel strøm på faktor 5 eller mere i alt 3 gange, og kan man koble den ind mere end det, så virker den stadig, som den skal, men når så kontaktsættet endelig er fordampet væk og ikke længere lukker ordentligt, vil man ikke længere kunne få håndtaget til at blive oppe og den skal skiftes.

Den nævnte AEG C 10A kan man så koble ud 10.000 gange ved 10 A, men ved overstrøm op til kortslutningsudløsningen vides det ikke, hvor mange gange den kan tåle at falde ud, før man ikke kan holde håndtaget og må skifte den.

Skal man motionere automatsikringer, f.eks. når man alligevel tester HPFI relæet, for at de ikke "gror fast", eller har det ikke noget på sig?



Annonce

Det er helt rigtigt forstået

Og det med motioneringen har jeg ikke hørt.............. Det har ikke noget på sig - men de tager da ikke skade af det.

De er konstrueret så de nok skal afbryde ved en fejl - så meget gror de ikke fast.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Claus R. A. skrev den 26-02-2015 11:43:22

Jeg fatter bare ikke at materiellet kan godkendes. AEG skriver i deres datablad at det kan holde til 10.000 elektriske udkoblinger, hvad det er ved jeg ikke, og 20.000 mekaniske udkoblinger. Min kunne ikke engang holde til sølle 10 udkoblinger med tommelfingeren.

 Jeg har netop været i Marokko - her smagte jeg noget friskpresset sukkerrørssaft, hvor maskinen konstant blev tændt og slukket vha. en automatsikring - det så ud til at fungere udmærket - så en del mekaniske udkoblinger må de trods alt kunne holde til - og i forhold til en alm. afbryder eller motorsikring, er automatsikringer jo noget billigere ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis