Forsikringens forpligtelser til at overholde bygningsreglement

Vi har pt en stor skjult rørskade på et gammelt badeværelse fra 1972. Oprindeligt troede vi de bare skulle reparere lidt omkring selve lækket, men efterhånden som de gravede ned har de nu endt med at rive hele gulvet op 100% samt et stykke ind i næste rum.. så nu er kun faldstammen og et ødelagt afløb tilbage i rummet (+ lidt ting på væggen, inkl fliser fra 72).

Mit spørgsmål er så nu: Normalt gælder der ved reparation af fliser, at man blot skal overholde bygningsreglementet fra opførelsestidspunktet. Men gælder det virkelig også hvis man fjerner hele gulvet og er nød til at lægge nye rør, ny gulvvarme, ny beton, nye fliser mm? Hvor går grænsen for hvornår det er reparation og hvornår det er istandsættelse og derfor underlagt nyeste bygningsreglement?

Jeg spørger naturligvis da jeg tænker de er forpligtet til at rive fliser af væggen og lave vådmembran.. taksator er mere tøvende overfor om han virkelig er forpligtet til det. Vi taler jo over 50% af badeværelset der laves påny.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.byggeriogenergi.dk/_root...nd%E6k.pdf

Der står blandt andet: Terrændæk, som er isoleret med mindre end 100 mm isolering i alt over og under betonen, skal efterisoleres, hvis gulvet alligevel skal fjernes fx i forbindelse med installation af gulvvarme, ødelagte gulve efter oversvømmelse
eller renovering af badeværelser (jf. BR10).

Ud fra det mener jeg at hele gulvet skal hugges op og isoleres til den nugældende standard.
Hvis et gammelt hus brænder ned kan de heller ikke bygge et nyt uden isolering, det fremgår normalt af policen at det skal "Lovliggøres"
Okay, så efterisolering skal ordnes.. hele gulvet er jo også væk nu.
Men jeg tænker mere i forhold til regler omkring moderne afløb, vådrumsmembran, vandtilførsel etc. Skal de her overholde nutidens bygningsreglement for deres regning, eller skal jeg betale de ekstra det koster for at badeværelset lever op til nutidens lovlige standard?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når en bygning skal istandsættes eller genopføres/reetableres efter større skader, kan bygningsmyndighederne stille krav om en lovliggørelse i henhold til byggelovgivningen. En lovliggørelseserstatning omfatter forøgede byggeudgifter regnet efter priserne på skadedagen, som påføres forsikringstageren. En forsikringstager får erstatning til lovliggørelse, hvis nedenstående opfyldes, og såfremt der er lovliggørelsesdækning på policen.
Nogle af de vigtigste forudsætninger er (alle skal være opfyldt):
- at byggeudgifterne vedrører de dele af bygningen, der ydes erstatning for
- at beregningen foretages ud fra den forudsætning, at bygningen opføres i samme skikkelse, til samme anvendelse og på nøjagtig samme sted på grunden
- at bygningens værdiforringelse på grund af slid og alder ikke overstiger en nærmere fastsat procentsats, fx 30 pct. i forhold til nyværdi
- at istandsættelse eller genopførelse finder sted
- at udgifterne ikke vedrører foranstaltninger, som af byggemyndighederne var eller kunne være krævet, inden skaden indtraf
- at årsagen til lovliggørelse ikke er begrundet i mangelfuld vedligeholdelse.



Mvh Maleren

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også