Isolere gammelt udhus

Jeg har bygget en ny garage i forlængelse af et gammelt udhus. Det gamle udhus skal nu isoleres efter bedste evne. Bygningen består af en enkelt mursten nogle steder dobbelt mursten, men ingen isolering. På ydersiden bliver der opsat 10 cm facadeisolering som skal pudses. Indvendigt ønsker jeg også at isolere, og i samme omgang skjule den gamle mur. Hvordan må jeg isolere? Jeg har følgende i tankerne:

2-300 mm isolering(må det ligges helt op ad muren), dampspærre?? skellet med gipsplader(evt. træplade bag gipspladen for at have en solid væg at hænge noget på. Hvor tæt skal det hele være?

Nogle der har gode råd?

Der er 300 mm isolering i gulvet og 420 i loftet
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i hverfald dybt godnat at isolere både udvendigt og indvendigt, så hold dig bare til den indvendige isolering. Skal rummet opvarmes så skal der også en tæt dampspærre ind.
Vil lige tilføje at der er gulvvarme og der skal være varme på (20 grader) og bruges som bryggers/grovkøkken
Endelig en der ikke sparer på isoleringen! :o)

Der er ikke noget i vejen for at du "knalder" en isoleret gipsvæg op på indersiden! Forudsat at den udvendige isolering er diffusionsåben - hvad den nok er !

Men der kan være et problem med opstigende grundfugt i selve den gamle mur!

For hvis den er tilstrækkelig gammel så er der måske ingen murpap eller der er kun tjæret ovenpå soklen.
Og det skal du have helt styr på. For når der lukkes af på begge sider af muren er der dels ingen ventilation og dels ikke mulighed for at holde øje med udviklingen!

Og så lige den med gipsplader på træplader? Der er altså ingen grund til det! 2 lag gips og du kan hænge hvad som helst op på de vægge. Så godt som! :o)

Muren er gammel og står direkte i jorden. Der har dog aldrig været fugtproblemer. Tror helt sikkert ikke at der er tjæret osv.
Annonce
Har du overvejet at rive den gamle mur helt ned og bygge en ny op incl. ny grundstøbning, f.eks. med 300 mm isolering i hulmuren.
Rent arbejdsmæssigt er det nok næsten det samme.
Resultatet går du på ingen måder fejl af.
Der er overhoved ingen tvivl hvad jeg ville gøre, ny mur med god sokkelisolering.
Projektet er så langt at det ikke kan rives ned. Så skal bare vide hvordan jeg må isolere indvendigt.
Enig, en gammel mur der står direkte i jorden er ikke værd at overveje at beholde, så ned med den, og op med en ny isoleret væg.
At fjerne muren er IKKE en mulighed.
Muligvis er der ikke fugtoptrængen.

Eller osse er der! Fordi fugten bortventileres lige så snart den stiger over til niveau med jordoverfladen eller gulvet! Derved ser du den ikke!

Indlægning af murpap på rette sted må anbefales. Som minimum! .o)

Alternativ: Ned med muren. Måske i etaper, (en facade/gavl af gangen), hvor du understøtter taget medens du måske laver en træskelletvæg, (på fundament).

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis