Renovering af entre

Hej

Næste projekt hedder entre. Den skal sættes i stand fra A-Z. I den forbindelse trænger der sig et par spørgsmål på.

Først et par billeder af selve rummet:











Så har I et indtryk af hvordan det ser ud.

Første spørgsmål går på skråvæggen. Skal jeg rykke den ned og efterisolere eller ej...?

Huset er fra 1946 og formentlig ikke særligt velisoleret i skråvæggen. Hvor meget isolering der er, ved jeg ikke. Selve beklædningen på skråvæggen er det der pudsede sivmåtte. Ingen tvivl om at det bliver et værre svineri, men det er nu muligheden er der. Der bliver dog lidt tilpasning omkring gelænderet på billede 2, hvor det kan ses, at den nuværende skråvæg buer rundt og gelænderet er tilpasset dette.

Min mavefornemmelse siger mig, at jeg vil have det bedst med at få det gjort, men hvis det er et kæmpe og svært arbejde, så vil jeg ikke afvise, at jeg bliver i tvivl

Hvad ville I gøre? Det skal laves ordentligt. Jeg lider af momentan perfektionisme...


Mvh. Jakob Jørgensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som et flot rum.
Og en flot lampe osse!
Bare male det hele!
Jeg syntes også det er et flot lokale. Det ville være synd at gøre noget ved det. Giv det nogle lyse farver og behold den detalje med to forskellige farver. Lampen kan diskuteres ;-)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er et flot rum ja. Det skal nok blive rigtig flot, når det er færdigt

Selve overfladen på væggene efterlader dog en del tilbage at ønske. Det er umuligt at se på de slørede billeder. De bliver spartlet og så sætter vi filt op.

Ved I hvor meget isolering man typisk lagde i sådan en skråvæg i 1946? Alternativet er selvfølgelig at efterisolere udefra, når taget skal skiftes på et tidspunkt, men hvis der kun er plads til eks. 100 mm, så er det jo i underkanten. Jeg vil nødig hen og hæve taget i hvert fald...

Og ja. Lampen var bare en løsning for at få lys indtil rummet er renoveret. -Men den var billig

Mvh. Jakob Jørgensen

Der bør isoleres når man er igang, men i nogle tilfælde er det for kompleks (og trods idealistisk indstilling for dyrt) eller ødeligger bygningens 'sjæl'.
Nu fremgår det ikke om ydermurene efterisoleres.
Jeg ser (kun) to udfordringer: gelænder og det ser ud som om mur og skråvæg mødes i en bue.
Flytning af gelænder vil nok kræve lidt snedker arbejde.
Uden at have set huset, synes jeg ikke det gør noget at 'sænke' skråvægen ifm efterisolering, der er jo god plads.

"A-Z", så skal med.
Men jeg kan også følge de andre kommentarer. Det er ikke en stor flade og rummet er i forvejen rigtig fin.


 

Nå ja isolering!

Den skråvæg bør da nok efterisoleres.
Det ser lidt pudsigt ud med den "bløde overgang" mellem væg og skråvæg. Men nogen særlig arkitektonisk værdi har den næppe. :o)

Og når der er rigelig plads til en 10-20 cm indad i rummet så er det jo een mulighed. Men hvis der sidenhen skal skiftes tagbeklædning - og den tvungne efterisolering skal ske udad - så er det jo een anden mulighed. .o)

Det er rigtigt at den type puds har en fantastisk evne til at trænge ind alle steder og at det knaser imellem tænderne i dagevis.
Men med effektiv støvsugning og evt. tapning af døre så kan generne vel minimeres - til et minimum!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tanken er, at hele 1. salen på et tidspunkt skal rykkes ned og bygges op igen. I de her dage kan vi simpelthen ikke varme det op pga. dårlig isolering. Derfor vil det blive indefra, at der vil blive efterisoleret i resten af huset. Men hvis der nu var plads til eks. 200 mm isolering i entreen bag skråvæggen uden at hæve taget, så kunne det jo godt gå at gøre det når taget skiftes. Det skulel dog gerne holde 10-15 år endnu. - Men jeg tvivler på de 200 mm...

Det er kun ved gelænderet at jeg har en udfordring. Ellers er det plads nok. Hvis jeg går igang med at efterisolere skråvæggen, vil man så bare støde gipsen op imod loftet og ned mod væggen og slutte af med en akrylfuge? Hvis altså I forstår

Mvh. Jakob Jørgensen
Hvorfor er det et så stor problem ved det gelænder, hvis man vælger en indvendig efterisolering, du skærer det bare fri så det passer til flade forskalling, også tilpasser beklædningen til efterfølgende, der er jo ingen der siger der skal være en afslutningsliste for enden, men ønskes dette, kan det da også laves.

Og hvis  hele 1.salen alligevel renoveres senere, så er løft af taget for mulighed  for yderligere isolering jo heller ikke nødvendigt til den tid.
Det bliver heller ikke et problem. Jeg skal nok få det til at passe ved gelænderet.

Det er netop det med den indvendige isolering af resten af 1 salen der nok bliver det afgørende. Taget skal ikke hæves pga. efterisolering. Det skal ske indefra. Der var kun hvis der i forvejen var plads til min. 200 mm i skråvæggen, som så kunne lægges i i forbindelse med et skifte af taget. Jeg tror bare ikke på det.

Hmm. Jeg tror jeg rykker den skråvæg ned. Så ved jeg det er i orden...

Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også