Aluthermo Q. på rem(kuldebro). hvor meget mieraluld svare det egentlig til?

Hej allesammen, jeg er så småt ved at renovere mit 70er parcelhus, idag fjernede jeg så en af de "mindre flotte" gardin-kasser der er over alle vinduer i huset, så dukkede der så et nyt problem op, der løber en 100x200mm rem hele vejen rundt i huset, som nu er synlig både udefra og indefra over vinduer/døre, remmen alene er jo en kuldebro, og vil helst undgå at sq have kasser med 200mm iso. over alle vinduer/døre igen.

så er spørgsmålet, det der Aluthermo Q. som jeg har læst en del både positivt /mest negativt om herinde, er det virkelig så ringe? eller vil det virkelig svare til at have 200mm mieraluld på remmen hvis jeg lige smækkede sådan en strimmel på remmen indvendigt også et stykke gips på ...

Mvh Ask
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grundet manglen på uafhængige artikler der taler godt om alutherm og fortalerne der som argumentation for dets gode egenskaber blot anmoder en om at google det istedet for selv at linke til noget, siger min mavefornemmelse mig at du må bide i det sure æble og anvende en mere traditionel form for isolering.
Som jeg husker det, skal der være et luftrum på begge sider af den reflektive isolering.
Så det fylder mere end tykkelsen, af den reflektive isolering, men det vil da naturligvis have en isolerende efekt, med sådan et par lufttætte rum, samt den reflektive isolering.

mvh jens
hmm så det jo ikke meget ved hvis man skal ha luft på begge sidder, læste bare et sted at selv med direktekontakt vil det have en forholdsvis god efekt. det bare svært at finde nogle tal på hvor god en efekt,

-udover det ville det måske fungere som indvendig ísolering af ydremure, hvis det nu fik 5cm luft på hver side så på en 10cm kunne man få efekt af 210mm mineraluld? (læste et sted det svarede til 210mm uld, ved så bare ikke om det bullshit)

-alternetiv er udvendig isolering med skalflex facadeiso bats med puds, der er jeg så bare træt af det med at sq trække alle vinduer med ud og andre detaljer udvendigt. og hvis det sq svare til 2010 A-mærke sq jeg jo ha 200mm på tror det vil se tosset ud.

Remmen er af fyr/gran fuldtømmer ikke limtræ..

mvh Ask
Hvis der er et produkt der er isolerer så meget bedre end mineraluld, er det tankevækkende at det ikke anvendes i vores byggeri, og tilligemeldt bliver politianmeldt for vildledende markedsføring når man annoncerer med den "vilde" isoleringsevne.
Annonce
Under danske forhold isolerer Airflex og lignende ca. som 50mm mineraluld - Teknologisk Institut fastslog dette igennem en række meget grundige tests. Producenterne af refleksiv isolering fik af myndighederne i Danmark påbud om at ændre og også bøde for deres vildledende markedsføring fordi de ikke kunne fremvise noget der modsagde beviserne. Specifikt for Aluthermo's vedkommende refererede de til en test fra et tysk institut hvor forskerne fra instituttet efterfølgende undsagde firmaet som vildledende ift de tests de havde udført for dem.

Generelt er reflektiv isolering er kun at foretrække på steder hvor der er ekstremt lidt plads og samtidig høj diffferens af temperaturer som skal isoleres fra hinanden eg. i industri med meget varme rør lige ved siden af kolde rør, eller i huse bag ved en varm radiator mod en kold ydervæg. Du vil iøvrigt få ligeså god u-værdi med et liggeunderlag fra spejdersport som med Airflex/Aluthermo eller andre varianter - men til en væsentligt lavere pris per m2.

Mere om emnet her og på Ingeniørens hjemmeside:
https://byg-erfa.dk/om-isoleringsevnen-i-reflektiv-isolering

Til en lysning hvor du kan lave 200mm er du bedst tjent med at tage den bedst isolerende mineraluld du kan finde + dampspærre - det vil i min optik også se underligt ud hvis lysningen over vinduet ikke havde samme niveau som væggen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Lad os droppe snakken om reflektiv isolering. (Som jeg egentlig troede var en død sild - forlængst)

Og mon man kan kalde en trærem en kuldebro? Næppe?

Der blev lavet massevis af den type gardinkasser i 70-erne. Som vel nærmest var en kombination af afdækning af remmen og lidt gardinkasse! Og i nogle tilfælde blev der lagt f.eks. 50 mm mineraluld imellem remmen og den "afdækkende" plade.

Hvis det er en 10 cm bred rem på en 29 cm mur så burde der da være plads til måske 10 cm isolering. Samtidig med at pladen "bliver inde imellem de lodrette murfalse" Hvis det kan udtrykkes på den måde! :o)

Men endeligt er der måske ikke noget i vejen for at du lader pladerne forløbe imellem skillevæggene. Således at der bliver plads til mere isolering?
Da jeg renoverede mit 68er hus som jeg købte i forårret satte jeg 70mm hård bat op langs remmen udvendigt, og et 1" bræt som "falsk rem" Dette var en nem løsning da jeg alligevel skulle skifte alle vinduer og døre, se de blev bare flyttet tilsvarende ud.
Jeg undrede mig nemlig også over at der på indersiden af remmen kun var 10mm flamingo og et lag puds. Så tænkte at der måtte da fise en masse varme ud den vej.

Du kan jo bruge samme løsning, og dog bare lade vinduerne side, også pudse på på undersiden af batten over vinduer og døre, eller sætte en plade eller lign. der kunne lukke af for batten.
når den nu er lavet af træ er det jo ikke en kuldebro, træ isolerer ganske ude mærket.

http://www.lyrk.dk
Ja, træ isolere jo ganske udemærket sammenlignet med andre bygningsmaterialer, så der er sikkert andre steder der fiser mere varme ud, end ved den rem.

Men isolere den dog fra med 50-100mm isolering, det er rigeligt.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis