Opladning af batteri i tomgang hvor lang tid tager det

Godaften

Hvor længe skal min Toyoto Corolla stå i tomgang før batteriet er ladet helt op. Der er tale om et Varta 12 Volt 60 ampere batteri.

På forhånd tak

tellme
Godaften Hvor længe skal min Toyoto Corolla stå... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ALB69 på 18 jan 2013 01:01
Ja selvfølgelig gælder dit MC kort til både med og uden sidevogn,sådan har det snart været i 20 år.
I Danmark er det folketinget der lovgiver og de har ikke vedtaget særlove om tomgang hverken på Als eller Nørrebro,den tid hvori et motorkørertøj med eller uden sidevogn må holde i tomgang reguleres ved regler vedtaget af de enkelte kommuner,om det er 5 minutter på Als aner jeg ikke men det er 1 minut på Nørrebro.

René
Der tager du da lige lidt fejl ALB69, for da jeg i sin tid tog kørekort til mc, fik jeg at vide at jeg automatisk fik et sidevogns kort med uden at have prøvet at kører med sidevogn. Dette var dog ikke tilfældet så jeg måtte tage et extra kursus for at kører med sidevogn for ca. 10 år siden.

Du behøver ikke at vær bange for at dit batteri går dødt , jeg køre på samme måde som dig , og jeg har aldrig haft problemer, hvis du vil være mere sikker så kør i et lavere gear , det giver en bedre opladning og undgå at bruge sædevarme , bagrudevarmer som sluger masser af strøm.......... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Sålænge dit batteri bare er opladet 75 % kan det tåle ned til minus 25 grader uden at tage skade.
Jeg ved ikke hvordan det er i vore dages biler, men jeg kan huske at min gamle Far altid tændte lyset i et minuts tid når vi havde hård frost, hvorefter han slukkede lyset og motoren sprang bare igang med det samme. Det var en Fiat 1300  Og jo han havde da andre biler, men der var jeg flyttet hjemmefra.
Du må IKKE lade dit batteri op inde i huset, som uldal foreslår syredampene kan eksplodere ved en elektrisk gnist
Dampene æder alt af gardiner er heller ikke sunde for dig og dine evt. husdyr
Sluk altid for laderen inden du piller den fra batteriet
Er det et gammelt batteri så husk at løsne batteripropperne inden du lader udendørs
Mvh.

Benny N.
Skrevet af Benny Nielsen på 18 jan 2013 10:25
Du må IKKE lade dit batteri op inde i huset, som uldal foreslår syredampene kan eksplodere ved en elektrisk gnist
Dampene æder alt af gardiner er heller ikke sunde for dig og dine evt. husdyr
Sluk altid for laderen inden du piller den fra batteriet
Er det et gammelt batteri så husk at løsne batteripropperne inden du lader udendørs
Mvh.
Der dannes ikke syredampe ved normal opladning (kun hvis ladespæmdingen er alt for høj) men der dannes lidt ilt og brint som er eksplosivt.



Annonce
benny, hvad er det for et lokalhistorisk arkiv, du sidder på??? for 25 år siden, havde du måske en pointe... men vi andre er kommet videre

 

Hvor meget skal der køres før batteriet er helt opladet
Da det er nyt er det vel 75-80% opladet!

Hej
Her er lige et par kommentarer til indlæggene her.

Køb en "cetec" lader som er en elektronisk impulslader og den kan vedligeholde dit batteri så det er i topform.
Du behøver IKKE at  afmontere batteriet, hvis du har en stikkontakt der hvor bilen står parkeret, monterer du blot det ene sæt kabler, som følger med laderen, direkte på dit batteri og så er du klar til at lade battteri. Der er en udemærket vejledning med laderen .

Det med at skrue propperne af eller løsne dem er ligegyldigt da laderen jo ikke lader mere end bilens generator gør, og du kører jo ikke rundt med propperne løsnet eller ???  

I øvrigt vil du aldrig kunne lade et batteri helt op i bilen fordi ladespændingen falder lidt når den indre modstand i batteriet stiger

Uanset hvor meget eller lidt man kører er det en god ide at lade på batteriet en gang eller to om måneden her om vinteren.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Når jeg måler ladespændingen både i min bil og i min båd, leverer generatoren ikke mere end ca. 12 volt ved tomgang... for at lade effektivt skal de op på ca 1400 omdr. hvor de genererer ca. 14,4 volt...


  At sejle er at leve :o
tellme.

det er bedst at batteri er fuldt opladet (100%)
med ctek lader det er en fordel at købe en model med omkring 4 til 7 amp.

denne køremønstre er der muligt at du bruger mere trøm end den kan nå at oplade.
inde imellem er det fordel at blæse af på motorvejen.
og der har du mulihed at brænde katalysatoren ren.!

og ja der må ikke oplade indøres. med mindre det er en af de våde batteri type.?
men gel batteri de er lige så sikker som nimh. batterier. i opladning
i indørs.!

men at oplade med tomgang den bruger en del benzin eller diesel.! 
og der kommer opladeren ind.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis