Omlægning af rør - hjælp

Hej Alle

Vi er ved at få renoveret vores kælder. I brusekabinen er centralvarmerørene blevet lagt op under loftet. Desværre er det meget lidt elegant udført, med de der store overgangs-fittings (hedder vistnok Primofit). Rørene der forsvinder ind i væggen er 1" rør, og løber i hulmuren op til 1. salen.


VVS'eren hævder, at det ikke kan laves pænere, uden at muren (dvs ½ meter betonfundament) hugges op.

Jeg mener, at det burde være muligt at tilkoble en PEX slange til gevindet på det inderste rør - men VVS'eren siger, at det ikke kan lade sig gøre, da der er tale om noget der hedder lang-gevind (dvs ikke rør-gevind) og at der skal flere fittings på for at komme ned i diameter til PEX.

Jeg mener også, at det burde være muligt at skære gevind på røret længst fremme mod kameraet, men VVS'eren siger at der ikke er plads til gevind-klup'en.

Er der ikke nogen af jer der kan give forslag til en mere elegant overgang -PLEASE...

På forhånd tak

Janus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville se om jeg kunne få en søgefjeder gennem rørene til hvor de munder ud på 1.sal. så ville jeg prøve at trække 15mm pex igennem. Og bruge de gamle 1" som trækrør. en forudsætning er at der ikke er skarpe knæk (lavet med fittings), men at rørene er lavet med rørbukker, hvilket er meget sandsynligt fra den tid.

Elektronikteknikeren
Det er nu første gang jeg har set nogen der har sat en primofit på et gevind... Havde vel været ligeså let og skrue muffen med langgevindet af, og sætte en overgang på. Og at cluben ikke kan være der, kan man jo ikke se, men man kan stadig få alm. skærebakker der ikke fylder meget.
Hej
Tak for svarene - det den hjælpsomhed der gør, at jeg elsker dette forum.

@Gregersen
Tusind tak for forslaget - det ligger da lige til højrebenet at forsøge. Alle rørene i huset er nemlig bukkede, så der er stor sandsynlighed for at et PEX kan gå igennem.

@LL1 - ja det undrer mig også. Det er især irriterende da vi tidligere har foreslået entreprenøren, som har hovedentreprisen, at lave en installationsvæg, som rørene kunne skjules bagved, og så rykke brusekabinen lidt frem. Men næhhh... det var bestemt ikke noget problem at lave en tilslutning af rørene - suk det var det altså.

mvh Janus

Ved du om de har prøvet at skrue muffen og møtrikken på langgevindet ud af det gevind tættest på væggen?
Det havde været vejen frem.

Løsningen med at trækken et lille pexrør i gennem jernrøret er lidt problematisk da der nok er behov for en betydelig vandmængde til radiatorerne på 1.sal siden det er 1 tomme rør. Så hvis du trækker et 15 eller 18mm pexrør igennem, får du ikke vand nok til at kunne holde varmen.


Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Men hvorfor ikke bare lave hul i soklen? Hvis rørene løber i hulmuren, vil det da være let at skifte dem til pex hele vejen op, og så kan det laves meget pænere. Så besværligt er det da heller ikke at lave det hul.
Som jeg ser der fortsætter rørene ind i det næste rum. Evt. kunne hullet laves der. Så kunne du slippe helt for rørene i dit bad - hvor de lige meget hvor pænt de er koblet på de gamle rør, vil genere dig dagligt hver eneste gang du skal stå i badet og kigge på dem!
Annonce
Skrevet af Schønemanden på 24 jan 2013 23:51
Ved du om de har prøvet at skrue muffen og møtrikken på langgevindet ud af det gevind tættest på væggen?
Det havde været vejen frem.

Løsningen med at trækken et lille pexrør i gennem jernrøret er lidt problematisk da der nok er behov for en betydelig vandmængde til radiatorerne på 1.sal siden det er 1 tomme rør. Så hvis du trækker et 15 eller 18mm pexrør igennem, får du ikke vand nok til at kunne holde varmen.


Det er jo et levn fra en tid hvor man havde ineffektive pumper, eller slet ingen. Idag kan du få mere tryk på, men hvis det er over et længere stykke er det klart du skal op i diameter.

Elektronikteknikeren
Du vil få et tryktab hvis du går ned i rørdiameter. Selvcirkelerende varmeanlæg var normalt bygget med større rør end 1 tomme... Det er vigtigt at vide hvor stort dit varmebehov på 1. Sal er og hvilke radiatorstørrelser du har. Derefter udregner du det vandflow og udfra det størrelsen af dit rør.
Det er muligt at 22mm pex kan gøre det, men du skal være sikker, så du ikke skal have turbo på pumpen :-)

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Enig, men hvis det er forsyning til ganske få radiatorer er det måske nok, igen afhænger det af en masse forhold hos trådstarter som vi ikke kender til.

Jeg bed bare selv mærke i den reduktion (de rustfrie press fittings) montøren har brugt her i overgangen fra de gamle til de nye rør. Her ser det ikke ud til at diameteren er så voldsom, men måske han ikke har tænkt over det, men bare gjort som han plejer...

Elektronikteknikeren
Hej alle

Supertak for interessen og de gode forslag.

@Gregersen: jeg foreslog VVS'eren din løsning med at trække et PEX igennem, for som du siger, så er det helt sikkert bukkede rør. Men han turde ikke binde an med det, da han før havde været ude for at de måtte opgive på grund af en grat eller svejsning i røret. Han mente at vi blot skulle sætte en afdækning op, som skjuler rørene (av mit hoved) og leve med det, da det jo er en kælder. Men jeg vil prøve at spørge en anden VVS'er også. Det skal dog indrømmes at hans afslag har gjort mig lidt mere betænkelig ved den løsning - selv om jeg synes den er god.

@Schønemann: Jeg er ikke så nervøs for at der bliver for lidt varme til 1. salen - der er nemlig kun 3 små radiatorer at forsyne. De øvrige radiatorer på 1. salen bliver forsynet af en anden streng. Men det ser ikke ud som om der er gjort noget forsøg på at skrue muffen af og dermed gøre tilslutningen mindre pladskrævende. Jeg vil lige udfordre ham på det - det havde da været oplagt og gjort tilslutningen lidt mindre pladskrævende. Apropos rørstørrelse, så har vi fået fjernet en del gamle rør, fra den tid da vandet var selvcirkulerende. Nogle af de centrale fordelingsrør var 2½-tomme, det er altså nogle ordentlige moppedrenge.

@Jenshøj: Din løsning med at tage tyren ved hornene og hugge hul i fundamentet er jo ideelt set den rigtige. Det er desværre også en større omgang end som så, sådan som vores hus er konstrueret og de pågældende rør trukket. De vil nemlig også være rigtig svære at få fat i oppe på 1. salen, fordi de kører fra hulmur og og ind i 1.salen et sted inde i etageadskillelsen. Men tak for forslaget.

Til jer alle - mange tak for de gode indlæg. Er der flere så er de meget velkomne.

Som sagt irriterer det mig ganske voldsomt at skulle leve med (dvs glo på og slå hovedet ind i) disse rørtilslutninger i vores kommende brusekabine. Omvendt er vi også ved at være godt "møre" ovenpå at have haft håndværkere i huset igennem 4 måneder - vi vil gerne have sagen afsluttet og få dem UD af huset. Jeg vender tilbage med enden på historien....

Mvh Janus
Næsten uanset hvordan du bærer dig ad så vil de rør jo sidde der og se "trælse ud"! :o)

Nu skriver du ikke noget om rumhøjden eller brusehovedets placering!

Men kunne er måske laves et nedhængt loft af en slags?
Ikke vandret, men måske bueform eller hvælvet eller skrå flader eller noget andet!
Måske kunne "kassen" forløbe på tværs i brusekaine. Øverst oppe!

Eller der findes sikkert andre sjove løsninger1 :o)

Det ville osse inddække den bid bjælke der ses øverst til venstre i billedet!

Ihvertfald, fremfor at bøvle med uforstående håndværkere, ville det nok være nemmere - og sjovere - at finde en kreativ løsning. Nu da det jo altså er i en kælder! .o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis